تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
فقط ایلامی‌ها کاهش قیمت‌ها را احساس کردند

ماجرای تورم خرداد و قیمت‌ها

«تورم نقطه‌ای ۴۲.۶ درصدی خرداد اگرچه ۱۲ واحد درصد در مقایسه با ماه گذشته کاهش یافته، اما به معنی این است که خانوار‌های کشور به طور میانگین، ۴۲.۶ درصد بیشتر از خرداد ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.»

کد خبر: ۱۵۱۷۶۴
۱۹:۱۴ - ۰۵ تير ۱۴۰۲

ماجرای تورم خرداد و قیمت‌ها

دیدارنیوز: تورم ماهانه خرداد ۲ درصد بوده و این بدان معناست که قیمت تمامی کالا‌ها در مقایسه با ماه گذشته ۲ درصد افزایش یافته است.

اقتصادآنلاین نوشت: «در روز‌های اخیر و به دنبال اعلام مرکز آمار مبنی بر کاهش ۱۲ واحد درصدی نرخ تورم نقطه‌ای، برخی رسانه با مطرح کردن استدلال‌هایی مانند اینکه «کاهش تورم اثری بر سفره مردم نگذاشته» و یا اینکه «قیمت کالا‌ها کاهش نیافته» در آمار تورمی منتشر شده تشکیک کردند.

باید توجه داشته باشیم که تورم نقطه‌ای ۴۲.۶ درصدی خرداد اگرچه ۱۲ واحد درصد در مقایسه با ماه گذشته کاهش یافته، اما به معنی این است که خانوار‌های کشور به طور میانگین، ٤٢.٦ درصد بیشتر از خرداد ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

این کاهش نرخ تورم همچنین قابل پیش‌بینی و به علت تخلیه شوک تورمی حذف ارز ترجیحی بود و همواره گفته شد که به معنای کاهش قیمت‌ها نیست؛ بنابراین زمانی می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت که تورم منفی شود.

از سوی دیگر، تورم ماهانه خرداد نیز ۲ درصد بوده و این بدان معناست که قیمت تمامی کالا‌ها در مقایسه با ماه گذشته ۲ درصد افزایش یافته است. در خردادماه تنها در استان ایلام با نرخ تورم ماهانه ۰.۸ درصد، در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» شاهد تورم منفی ۰.۹ درصد بوده‌ایم؛ به عبارت دیگر، فقط ایلامی‌ها و آن هم فقط در قیمت متوسط کالا‌های گروه ذکر شده کاهش قیمت‌ها را احساس کردند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی