تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
به بهانه روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشکسالی

بعد از ساخت یک میلیون مسکن، کاشت یک میلیارد درخت آغاز شد!

ابراهیم رئیسی پس از وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال، حالا گفته تا چهار سال دیگر یک میلیارد درخت می‌کارد یعنی کاشت ۲۵۰ میلیون نهال در سال، یعنی ۲۵ برابر ساخت یک واحد مسکن!

کد خبر: ۱۵۱۴۹۹
۱۵:۵۱ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲

بعد از ساخت یک میلیون مسکن، کاشت یک میلیارد درخت آغاز شد!

 

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: سال ۲۰۲۱ عربستان اعلام کرده تا سال ۲۰۳۰، ۱۰ میلیارد اصله درخت می‌کارد، به عبارتی سالی حدود یک میلیارد و حالا دولت ایران هم می‌خواهد یک میلیارد درخت را در مدت چهار سال در کل کشور با هزینه هر نهال ۶۰۰ هزار تومان انجام دهد.

قبل از هر تحلیلی بیایید با هم اعداد و ارقام این طرح را بررسی کنیم؛ کاشت یک میلیارد درخت در مدت چهار سال یعنی سالی ۲۵۰ میلیون، ماهانه ۲۰ میلیون و روزانه ۶۹۴ هزار نهال و اینطور که معاون امور جنگل‌ها می‌گوید کاشت و داشت هر نهال برای دولت ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد که با یک حساب سرانگشتی به عدد روزی ۴۲۰ میلیارد تومان می‌رسیم؛ به نظر می‌رسد جمع ماهیانه و سالیانه و در نهایت چهار ساله آن عدد غیر قابل شمارشی شود!

موضوعی که در ماجرای کاشت یک میلیارد اصله درخت با توجه به وضعیت منابع آبی کشور خیلی مورد توجه قرار نگرفت، میزان آب مصرفی و هزینه نگهداری آن است، هر چند که این موضوع از نظر یوسف مرادی، مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی عدد خیلی زیادی نیست، او در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که در طرح کاشت یک میلیارد درخت، هر نهال سالانه فقط به ۱۰۰ لیتر آب نیاز دارد، در صورتی که بسیاری از صنایع همچون تولید کفش، خودرو، ساختمان‌سازی و ... بیش از این میزان آب مصرف می‌کنند.

اگر بخواهیم این میزان مصرف را با همان تعداد ۲۵۰ میلیون کاشت نهال ضرب کنیم متوجه می‌شویم که این نهال‌ها سالی ۲۵ میلیارد لیتر آب نیاز دارند این در حالی است که وضعیت منابع آبی کشور و منابع زیرزمینی در کمترین میزان ذخیره‌ای خود قرار دارد تا جایی که به گفته مسئولان مرتبط در سازمان‌های مختلف بیش از ۸۰ درصد منابع آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر استخراج و برداشت شده است.

البته باز هم از نظر مرادی چنین بحرانی خیلی هم جای نگرانی ندارد، زیرا در همان مصاحبه گفته که بسیاری از نهالستان‌هایی که برای کاشت برگزیده شده‌اند نیز مجوز و سهمیه آب دارند و قرار نیست ما به دنبال مجوز باشیم تا بتوانیم آب مورد نیاز برای نهال‌کاری‌ها را از متولیان آب دریافت کنیم. همچنین بخشی از نهال‌کاری‌ها در حاشیه جنگل‌های زاگرس و هیرکانی انجام می‌شود که به صورت طبیعی آب مورد نیاز آن‌ها توسط خود طبیعت تامین می‌شود.

البته این نادیده گرفتن وضعیت منابع آبی کشور از سوی رسول اشرفی‌پور، رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی هم اتفاق افتاد، زیرا او در گفت‌و‌گویی اعلام کرده: "برآورد‌های ما نشان می‌دهد که در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران سالانه به حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب نیاز داریم، این در حالی است که بیلان آبی کشور حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب در سال است؛ بنابراین آب مورد نیاز برای اجرای این طرح اصلا زیاد نیست و حتما بخش سرسبزی و آبادانی کشور این حق را دارد که سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به آن اختصاص داده شود!"

از کاشت یک میلیارد درخت تا ساخت یک میلیون مسکن

در ابتدای گزارش به موضوع ساخت یک میلیون مسکن در سال که یکی از مهم‌ترین وعده‌های عمل نشده دولت ابراهیم رئیسی است اشاره شد، طرحی که از نگاه رئیس دولت سیزدهم مقصر اجرایی نشدن آن دولت حسن روحانی است نه او.

رئیسی در گفت‌و‌گوی که شب گذشته‌ با مردم در صدا و سیما (شما بخوانید رسانه حامی‌اش) داشت صراحتا اعلام کرد که مسئولیت ساخت مسکن را ندارد و همه تقصیر‌ها گردن دولت دوازدهم است.

بهتر است برگردیم به ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ روزی که او برای افتتاح چند پروژه مرتبط با مسکن به یزد سفر کرده بود؛ رییس دولت سیزدهم در این مراسم، ساخت مسکن در کشور را جزء برنامه‌های مهم دولت برشمرد و گفت: ساخت مسکن در کشور با همکاری بخش‌های مختلف جزء برنامه‌های مهمی است که باید تقویت و افزایش یابد.

به نظر می‌رسد از این اظهار نظر تا سی خرداد ۱۴۰۲ یعنی در مدت شش ماه ابراهیم رئیسی نظرش درباره ساخت یک میلیون مسکن در سال تغییر کرده و از سوی دیگر این دولت همچنان علاقه زیادی به عدد "یک" و چندین صفر جلوی آن دارد؛ مثل ایجاد شغل با یک میلیون تومان، ساخت یک میلیون مسکن در سال، کاشت یک میلیارد نهال و ...

زنان درخت بکارند یا بچه‌داری کنند!

اما جمیله علم الهدی در سفری که هفته پیش به همراه ابراهیم رئیسی به کشور‌های آمریکای لاتین داشت، تلاش کرد زن ایرانی را یک زن فعال و همراه شوهر جلوه دهد، اما در مصاحبه‌ای که با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور‌ها داشت گفته بود که اصلا چرا زن باید پا به پای مرد‌ کار کند؟!

حالا دیروز معاون امور زنان دولت ابراهیم رئیسی با بیان اینکه «کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور را به زنان بسپارید» نشان داد که نظری کاملا مخالف با بانوی اول جمهوری اسلامی دارد. از طرفی اگر با این طرح انسیه خزعلی موافقت شود و هر زن بتواند یک نهال در کشور بکارد یعنی دولت ابراهیم رئیسی می‌تواند روزانه برای ۶۹۴ هزار نفر (زن) شغل ایجاد کند که موفقیت بزرگی در کارنامه کاری او خواهد بود. در پایان هم با عقب زدن سایر رقبا ـ که به گفته ابراهیم رئیسی، بود و نبودشان تاثیری در نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ نداشت ـ خود را برای انتخابات سال ۱۴۰۴ ریاست جمهوری آماده کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی