تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

جزئیات سبد حمایتی خانواده‌ها چگونه است؟

News Image Lead

چند وقتی است که دولت برای اقشار مختلف جامعه، سبد‌های حمایتی کالا را در نظر گرفته که این امر در جامعه با واکنش‌های مثبتی همراه بوده است. این روز‌ها بحث سر این سبد‌های حمایتی کالا و میزان آن، نقل محافل مردم شده و با توجه به بالا رفتن نرخ اقلام ضروری زندگی مردم، قدرت خرید آن‌ها کاهش پیدا کرده و حالا دولت سعی دارد با اختصاص این سبد حمایتی تا حدودی به مردم کمک کند.

کد خبر: ۱۴۹۰۴
۱۰:۴۸ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ با این وجود، بسیاری از کارشناسان و فعالان اجتماعی بر این باورند که این سبدها اگر به صورت مستمر در اختیار خانوار قرار بگیرد، می‌تواند به آنها کمک کند، اما شکاف دستمزدها و میزان حقوق مردم بیش از اندازه این سبدهای حمایتی است و دولت باید تدبیری برای این بیندیشد.

بنابر اعلام برخی سایت‌های دولتی، سرپرستان خانوار برای اطلاع از اینکه مشمول دریافت این بسته حمایتی هستند یا نه می‌توانند کد ملی خود را به شماره پیامک ۵۰۰۰۴۹۹ ارسال کنند و پس از چند ساعت پاسخ آن را دریافت می‌کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته درباره جزئیات این بسته حمایتی گفت: برای کمک به وضعیت بهبود معیشت و دستمزد خانوارها در سه مرحله و متناسب با وضعیت خانوار بسته‌های حمایتی بین 100 تا 300 هزار تومان در دولت تعیین شده که به گروه‌های هدف پرداخت خواهد شد. برای کارکنان دولت نیز یک سیاست جبرانی اتخاذ شده که به‌طور متوسط مبلغ 200 هزار تومان به کسانی که حقوق‌شان زیر سه میلیون تومان است، اعم از شاغلان و بازنشستگان تعلق می‌گیرد.

اجرای مرحله دوم؛هفته آینده

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سبد کالا به نیمی از جمعیت کشور تعلق می‌گیرد، گفت: مرحله دوم توزیع سبد حمایتی، هفته آینده آغاز می‌شود. نیمی از جمعیت ایران مشمول دریافت سبد حمایتی می‌شوند که در مرحله نخست، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی و همچنین پشت نوبتی‌های این نهادها دریافت می‌کنند. محمد شریعتمداری افزود: مرحله بعد در راستای اجرای سیاست جبرانی دولت، به افرادی که حقوق ثابت از سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی دریافت می‌کنند و کارمند دولت هستند، سبد حمایتی اختصاص پیدا می‌کند که امیدواریم در روزهای اخیر این اتفاق رخ دهد. با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌طور متوسط ۲۰۰ هزار تومان در فیش حقوقی این افراد پرداخت می‌شود که البته تاکید رئیس‌جمهور این است که به‌جای پول، سبد کالا ارائه شود. این مرحله شامل اقشاری می‌شود که درآمد کمتر از سه میلیون تومان دارند و بیمه‌شدگان، کارگران و... که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند نیز مشمول مرحله سوم می‌شوند.

سقوط آزاد قدرت خرید مردم

همان‌طور که اشاره شد قدرت خرید مردم پایین آمده و خیلی از اقشار جامعه قدرت خرید روزانه‌شان را ندارند. یک فعال کارگری هم این جمله را تایید می‌کند و بر این باور است که اعطای این سبدهای حمایتی کمترین کاری است که دولت می‌تواند برای اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه انجام دهد. علیرضا حیدری به «آرمان» می‌گوید: در چند وقت اخیر و با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، طبقات مزد بگیر جامعه با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند و منابع و حقوق آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. وقتی ارزش پول پایین می‌آید قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا می‌کند. واقعیت این است که چون نرخ قیمت‌ها با ریال سنجیده می‌شود قدرت خرید مردم سقوط آزاد کرده و این روزها یخچال‌ها خالی‌تر از گذشته شده است. شاید برای اولین بار است که در چهار دهه گذشته ما این شرایط را تجربه می‌کنیم و حالا این کار دولت، یک کار کاملا منحصر به فرد است؛ یعنی دولت گروه‌های درآمدی جامعه را شناسایی کرده و به اندازه کف درآمد، کمک به آنها می‌کند، البته این امر نشانگر آثار اتفاقات تورم و گرانی‌های اخیر بر قشر آسیب پذیر جامعه است. هر چند این سبدهای حمایتی می‌تواند بخشی از مشکلات مردم را برطرف کند، اما به هیچ وجه کافی نیست، چون قدرت خرید مردم اندک است. این فعال کارگری با تاکید بر اینکه وقتی این سبدها موثر است که به صورت مستمر در اختیار مردم قرار بگیرد، می‌افزاید: ظاهرا روند گرانی اجناس و پایین آمدن قدرت خرید مردم استمرار دارد و برخی نیز این نوع افزایش قیمت‌ها را در آینده پذیرفته‌اند. با پذیرش این موضوع، استمرار کمک‌ها باید با جدیت دنبال شود و میزان آن باید افزایش پیدا کند. یکی از مشکلات اساسی دولت و مردم که این روزها با آن دست وپنجه نرم می‌کنند، این است که وقتی ما کف درآمد پایین تا سه میلیون تومان را برای این بسته‌ها در نظر می‌گیریم، در واقع شکاف طبقات درآمدی بیش از اینهاست و این سبد حمایتی نمی‌تواند شکاف درآمد و قدرت خرید مردم را به نوعی پوشش دهد.

نبود بانک اطلاعاتی، آزمون و خطا

او در ادامه خاطر نشان می‌کند: فعلا ما بحث شعاری سبد حمایتی را تا عملکرد آن را در جامعه شاهد بوده‌ایم و هنوز عملکرد درستی در این رابطه صورت نگرفته است. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شود در این مواقع عملکرد درستی نداشته باشیم، نبود بانک اطلاعاتی قوی و شناسنامه اقتصادی مردم است. ما در این رابطه ضعیف عمل کرده‌ایم و به‌دلیل کمبود این امر همیشه در آزمون و خطا برای شناسایی اقشار مختلف جامعه هستیم. به عنوان مثال ما به‌خاطر نبود این بانک‌های اطلاعاتی ضعیف نتوانستیم قانون هدفمندی را به شکل درستی اجرا کنیم، یعنی ما جرأت نکردیم که یک گروه را از یارانه حذف کنیم، چون بانک اطلاعات ضعیفی داشتیم و نمی‌دانستیم کدام گروه درآمد خوبی دارد و چه کسانی شرایط دریافت یارانه بیشتر را دارند. این یک حقیقت است که ما از توانایی اقتصادی، درآمد پولی و غیر پولی اقشار مختلف جامعه بی‌اطلاع هستیم. وقتی اطلاعات ما ناقص است، نباید انتظار داشته باشیم که در مورد افراد و تخصیص یارانه و سبدکالا موفق عمل کنیم و همیشه با آزمون و خطا و بر حسب فهرست بیمه یا میزان مستمری دریافتی عمل می‌کنیم که مشکلات خاص خود را دارد و همیشه از مردم ناراضی هستند. ما امیدواریم که یک روز بالاخره دولت برای مردم شناسنامه اقتصادی برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی قدرتمند درست کند. حیدری در پایان صحبت‌هایش می‌افزاید: دولت در اندازه بضاعتش تلاش می‌کند و قصد دارد باری از روی دوش مردم بردارد و این یک واقعیت انکار ناپذیر است که این بسته‌های حمایتی هر چند کم در این روزها گره‌گشای زندگی خیلی از مردم است.

ثبت درخواست اعتراض

همان‌طور که این فعال کارگری گفت بانک اطلاعاتی قدرتمند و مستندی از اقشار جامعه در دست نیست و حالا هم افراد از این سبدها محروم می‌مانند. در این رابطه رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: خانواده‌هایی که مشمول بسته حمایتی دولت نشده‌اند می‌توانند در سایت سازمان بهزیستی اعتراض کنند و به آنها رسیدگی می‌شود. انوشیروان محسنی بندپی افزود: چنانچه خانواده نیازمندی مشمول این بسته‌ها نشده است، می‌توانند اعتراض خود را در سایت بهزیستی اعلام کند و در اسرع وقت به اعتراض آنها رسیدگی می‌شود.

 

منبع: آرمان/وحید استرون/۲۹ آبان ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی