تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
تبعات افزایش قیمت گوشت بر کاهش سرانه مصرف خانوار

هزارتوی مافیای گرانی گوشت

در حالی که گرانی در بازار گوشت در دولت سیزدهم همچنان ادامه دارد و برای نمونه، قیمت گوشت چرخ کرده گوساله در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مدت دو هفته بیش از ۶۰ هزار تومان افزایش داشته، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز برای مصرف‌کننده را سیستم معیوب توزیع و حضور مافیا و دلال‌ها عنوان کرد.

کد خبر: ۱۴۳۱۵۴
۱۱:۰۶ - ۱۸ دی ۱۴۰۱

هزارتوی مافیای گرانی گوشت

دیدارنیوز: پس از حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده‌های دامی با افزایش ۷ برابری روبه‌رو شد و داستان همیشگی عدم تحقق وعده‌های دولت مبنی بر حمایت از دامداران تکرار شد و این خلف وعده تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت دام زنده و در نتیجه گوشت مصرفی خانوار‌ها گذاشت، تا جایی که سرانه مصرف گوشت در بین اقشار مختلف به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

از سوی دیگر تا پیش از این قیمت گوشت منجمد که نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به گوشت گرم کمتر بود، در میادین میوه و تره‌بار با افزایش ۴۰ درصدی مواجه شده است. به باور کارشناسان سیستم بیمار توزیع گوشت یکی از عوامل عمده افزایش قیمت گوشت از مبداء فروش تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کننده است.

به گفته رئیس اتحادیه دام سبک عدم کنترل و نابسامانی در بازار موجب افزایش حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی گوشت در بازار شده است، از طرفی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون علت پایین نیامدن نرخ مواد پروتئینی و گوشت را دلالان و مافیای گوشت عنوان می‌کند.

در حالی که زمزمه‌های تثبیت نرخ ارز نیمایی در بازار بیم افزایش قیمت‌ها و قاچاق و رانت را به همراه داشته، رئیس اتحادیه دام سبک بر این باور است که تثبیت ارز نیمایی روی ۲۸ هزار تومان بر افزایش نرخ نهاده‌های وارداتی و در نهایت قیمت تمام‌شده دام زنده تاثیر خواهد گذاشت و اگر مسوولان نخواهند به وعده‌های خود عمل کنند مشکلات در آینده بیش از امروز خواهد شد.

خلف وعده دولت در حمایت از دامداران
افشین صدردادرس رئیس اتحادیه دام سبک با اشاره به دلایل افزایش نرخ دام زنده، گفت: همواره در ۶ ماه دوم سال مصرف مواد پروتئینی و گوشت افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که این بازه زمانی تولید دام سبک نداریم از این رو قیمت دام زنده افزایشی می‌شود و به نظر می‌رسد که این روند افزایش قیمت طبیعی باشد.

او ادامه داد: در سال جاری قیمت نهاده‌های دامی بعد از حذف ارز ترجیحی افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر دولت نتوانست به وعده‌های حمایتی خود برای حمایت از دامداران در ادامه روند تولید عمل کند و در نتیجه شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار بودیم. البته در این شرایط هم ارتباط و نسبت تنگاتنگی بین قیمت دام زنده و گوشت در بازار وجود ندارد چراکه تاثیر عوامل بازار گوشت در قیمت گوشت بیشتر از دام زنده است که متاسفانه کنترلی روی این عوامل صورت نمی‌گیرد.

نرخ دام زنده به ۱۱۰ هزار تومان رسید
رئیس اتحادیه دام سبک میانگین قیمت دام زنده در هفته گذشته را حدود ۱۱۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت گوشت با این نرخ دام زنده باید در بازار حداقل کیلویی ۲۶۰ تا ۲۸۰ هزار تومان باشد.

صدردادرس با اشاره به تاثیرات نرخ ارز نیمایی بر دام زنده، تصریح کرد: بناست که ارز نیمایی روی ۲۸ هزار تومان تثبیت شود و این موضوع به معنی افزایش نرخ نهاده‌های وارداتی است که بدون تردید در قیمت تمام‌شده دام زنده تاثیر خواهد گذاشت و اگر مسوولان نخواهند به وعده‌های خود عمل کنند مشکلات در آینده بیش از امروز خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمار کشتار‌های دام سبک نسبت به دام سنگین افزایش پیدا کرده است، گفت: میانگین وزن لاشه باتوجه به اینکه انباشت دام داریم و نگهداری دام پروار در دامداری به‌صرفه نیست افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد دام دامدار خریدار ندارد و پرواربند‌های دام سنگین دیگر اقدام به پروار نمی‌کنند و دامدار‌های دام سبک نیز به سرعت دام خود را کشتار می‌کنند و این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که مسوولان باید از خواب بیدار شوند و برای برون‌رفت مشکلاتی که پیش‌روی صنعت دامداری در کشور است راهکار بیابند.

کاهش چشمگیر سرانه مصرف گوشت
در این رابطه نیما حبیب‌فر عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی میان افزایش نرخ یک محصول و کاهش مصرف آن نسبت برقرار کرد و افزود: لاشه گوشت گوسفندی کیلویی ۲۸۰ هزار تومان و ران گوسفندی کیلویی ۳۳۰ تا ۳۴۸ هزار تومان و لاشه گوشت گاوی ۲۸۰ هزار تومان شده است. او با بیان اینکه آمادگی افزایش نرخ گوشت را داشتیم، افزود: تورم در کشور حاکم است و قیمت دام و گوشت نیز از این اصل مستثنی نیست.

این فعال صنفی با بیان اینکه همواره قیمت آن قسمت گوشت که گران شده است مد نظر قرار می‌گیرد، گفت: زمانی که ضایعات گوشت برداشته می‌شود قیمت گوشت بالا می‌رود. پیش‌بینی می‌شود که با توجه به عملکردی که شرکت پشتیبانی امور دام انجام می‌دهد قیمت را بتوانیم ثابت نگه داریم و افزایشی نشوند، کشش بازار به گونه‌ای نیست که در ایام پرمصرف مانند ایام نوروز یک افزایش ۵ هزار تومانی دیگر داشته باشیم.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی با اشاره به کاهش مصرف گوشت گفت: هنوز خرید‌ها ادامه دارد، اما کاهش مصرف چشم‌گیر است. اتحادیه آمار دقیقی از کاهش مصرف ندارد، اما فرمول اثبات کاهش مصرف مشخص است. عمده مصرف‌کنندگان ما حقوق ثابت دارند و کارمندان برای خرید پروتئین مبلغ ثابتی در نظر می‌گیرند و هر چه گرانی شود مصرف کاهش پیدا می‌کند.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت گوشت منجمد
به گفته منابع آگاه وزارت کشاورزی در هفته جاری حدود ۴۰ درصد قیمت گوشت منجمد قابل عرضه در میادین میوه و تره‌بار را افزایش داد و قیمت دام زنده در میادین عرضه دام زنده به کیلویی ۱۲۵ هزار تومان رسید. پس از اینکه گوشت گرم منجمد می‌شود ۳۰ درصد قیمت آن افت می‌کند این در حالی است که وزارت کشاورزی ۴۰ درصد قیمت گوشت منجمد را افزایش داد.

در این میان، بنا به مشاهدات میدانی قیمت ران گوسفندی کیلویی ۳۴۸ هزار تومان، سردست با دنده گوسفندی کیلویی ۲۹۵ هزار تومان، سردست گوساله ۲۸۸ هزار تومان، گوشت چرخ‌کرده ۳۰۵ هزار تومان، گوساله خالص ۲۷۸ هزار تومان و شقه گوساله کیلویی ۲۸۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

مافیا قیمت گوشت قرمز را افزایش داد

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون نیز یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز برای مصرف‌کننده را سیستم معیوب توزیع و حضور مافیا و دلال‌ها عنوان کرد.

ارسلان قاسمی درباره اینکه آیا با صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان و سود حاصل شده از این بستر، تولیدکننده می‌تواند این اقلام را ارزان‌تر در بازار داخل توزیع کند، گفت: هنگامی که بهای تمام‌شده کالا برای تولیدکننده بسیار بالا می‌رود و این امر منجر به افت بازار تقاضا می‌شود باید تدبیری اندیشید که حیات کارخانجات تضمین شود. او ادامه داد: دامدار دام زنده را در بهترین شرایط بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان به فروش می‌رساند. پس از کشتار نرخ گوشت به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد، اما در بازار قیمت گوشت قرمز به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در هر کیلو می‌رسد.

سیستم معیوب توزیع
قاسمی به سیستم معیوب توزیع گوشت قرمز اشاره و عنوان کرد: دلال‌ها هزینه‌های این بازار را بسیار افزایش داده‌اند. وی تصریح کرد: هنگامی که در سازمان میادین و تره‌بار هزینه اجاره غرفه چند صد میلیون تومان است قیمت‌ها برای مصرف‌کننده به طور نامعقول افزایش می‌یابد.

او تاکید کرد: اگر سیستم بیمار توزیع اصلاح شود به طور قطع بازار تقاضا را تحریک کرده و مردم با قدرت خرید فعلی می‌توانند خرید گوشت قرمز داشته باشند. این مقام مسوول با بیان اینکه در تولید نهاده‌های کشاورزی و محصولات نهایی مشکلی در کشور وجود ندارد اضافه کرد: امسال تولیدات بخش کشاورزی بیش از ۱۲۰ تن بود که نه تنها نیاز کشور را تامین می‌کند که می‌تواند نیازمندی‌های کشور‌های همسایه را نیز پوشش دهد.

افزایش ظرفیت تولید و کاهش قیمت تمام‌شده
در ادامه مجید جعفری مدیرعامل اتحادیه خوراک دام درباره احتمال کاهش قیمت نهاده‌های دام با صادرات اظهار کرد: نرخ تمام‌شده گوشت دام و طیور تا حدود ۷۰ درصد مربوط به خوراک می‌شود که قیمت آن از اردیبهشت امسال با حذف ارز دولتی تا امروز حدود ۷ برابر شده است. در کنار این موضوع هزینه‌های انرژی، دستمزد و سایر موارد نیز دستخوش تغییر بوده‌اند. از این رو بهای تمام‌شده دام در کشور بالا رفته است. مدیرعامل اتحادیه خوراک دام با بیان اینکه دامداران و مرغداران با هزینه‌های فعلی نمی‌توانند خوراک دام‌ها را تامین کنند، عنوان کرد: کشتار دام ماده و مولد و نیز مرغ‌های مادر افزایش یافته، زیرا بار خوراکی که سال گذشته با مبلغ ۲۵ میلیون تومان قابل تامین بود، در حال حاضر به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. علاوه بر اینکه کارخانجات خوراک باید ۲۵ درصد درآمد خود را مالیات بدهند، در این باره در بخش طیور این‌گونه نیست. دولت باید در سیاست‌های خود در بخش دام و طیور بازنگری داشته باشد تا قیمت تمام شده کاهش پیدا کند.

جعفری تاکید کرد: هر چقدر تولید از عددی بالاتر برود حاشیه سود بیشتر می‌شود و در نهایت قیمت تمام‌شده را کاهش می‌دهد. مشکل فعلی تهیه‌کنندگان نهاد‌های دامی فعالیت فقط با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی است و اگر این مشکل با صادرات حل شود، به طور قطع گوشت قرمز با قیمت کمتری به دست مردم می‌رسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی