
جام جهانی فوتبال به پایان رسید و تیم ملی آرژانتین قهرمان این دوره از مسابقات شد، اما برنده واقعی این جام جهانی، کشور قطر بود، زیرا میزبان بازیها برنامههایش را در حوزه گردشگری اجرایی کرد و ایران...
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: همین چند ماه پیش، وقتی قطر همه زیرساختهای خود را با صرف هزینه چند ده میلیارد دلاری آماده میزبانی از بزرگترین رخداد جهانی فوتبال کرد، مسئولان گردشگری ایران به اصطلاح تصمیم گرفتند که به دلیل نزدیکی کشور قطر به ایران برای خود فرصتی بخرند تا شاید صنعت گردشگری شکست خورده را نجات دهند، از این رو کسانی که به دنبال معرفی خود به عنوان نجات دهنده این صنعت بودند به جزایر قشم و کیش سفر کردند و از برگزاری جلسات با مسئولان کشور قطر گفتند و برای خود و مردم با رویا پردازی و با بیان اینکه قرار است چنین شود و چنان، تلاش کردند راهی برای برون رفت از شرایط بحرانی پیدا کنند.
صحبت اولیه بر این بود که جزیره کیش به دلیل داشتن ظرفیتهای بیشتر، توانایی این را دارد که میزبان گردشگران باشد حتی مسیحالله صفا رئیس جامعه هتلداران کیش سال گذشته قول داده بود که چهار هزار اتاق برای استفاده در زمان جام جهانی آماده شود و سعید محمد دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد هم گفته بود جزیره کیش ظرفیت پذیرایی از گردشگران را دارد، اما تنها چند روز به مسابقات مانده، جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور گفت که هتلهای ایران حتی یک رزرو هم از سوی تماشاگران جام جهانی نداشته اند!
این در حالی است که رئیس جامعه هتلداران کیش گفته بود که اگر تماشاگران قطر از این هتلها استفاده نکردند، باز هم ایرانیهای زیادی هستند که میخواهند برای تماشای بازیها به قطر بروند بنابراین در فاصله بین بازیها در کیش اقامتی میکنند و برای دیدن بازی به قطر میروند در این صورت هزینه کمتری متحمل میشوند.
همه این خوشبینیها آنقدر برای مسئولان قابل لمس و در دسترس بود که مناطق آزاد کشور این مأموریت را از رئیس جمهور گرفتند که بتوانند جزایر را برای جذب تماشاگر آماده کنند و این آماده سازی طبق آنچه مهدی کشاورز مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفته بود، شامل ساخت و تکمیل چند هتل، باند و ترمینال جدید فرودگاه، بندر و ترمینال مسافری دریایی، سالنهای بدنسازی و زمینهای ورزشی بود، اما چند روز بعد حرف خود را نقض کرد و گفت که ما باید از هشت سال قبل به فکر زیرساختها میبودیم!
اینطور که مسئولان جزیره کیش و مناطق آزاد و حتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشبینی کرده بودند، جزیره کیش میتوانست با استفاده از این موقعیت، به درآمد ۳۰۰ میلیون دلاری برسد و مدینه فاضلهای که متولیان توسعه گردشگری برای خود ترسیم کرده بودند این بود که کارگروه مربوطه طرحی را با هدف جذب هدفمند تماشاگران ارائه دهد و قرار بود با همکاری ۱۴ دستگاه تصمیمات مهمی در آن گرفته شود، چون پیش زمینه این طرح مطالعه سه جام جهانی اخیر بود، اما جالب است که بدانید همه این قول و قرارها و وعدهها به هیچ جا نرسید و تنها دستاورد این همه جلسات پر حاشیه برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در دوحه البته بدون فروش و هزینه چند میلیاردی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای دکور آن بود!
البته این پایان ماجرا نبود، زیرا وزارت پرطمطراق میراث فرهنگی و گردشگری یک کار جذاب دیگر هم کرد آن هم فرستادن ۱۵ نفر از کارمندان این وزارتخانه به همراه تعدادی راهنمای گردشگری به دوحه بود تا بتوانند در حاشیه این برنامهها ایران را هم معرفی کنند! اما از اینکه این معرفی قرار بود چگونه و به چه نحوی اجرا شود اطلاعاتی در دسترس نیست.
البته حالا که صنعت گردشگری و مسئولانی که قرار بود این صنعت را به بهترین نحو در این برهه حساس کنونی نجات دهند شکست سختی خوردند حالا دوباره به طناب پوسیده ایرانهراسی چنگ زدند و میگویند که شرایط بحرانی کشور در ماههای اخیر سبب شده که گردشگران تمایلی به حضور در ایران نداشته باشند، شاید این احتمال وجود داشته باشد، اما بهتر است مسئولان حوزه گردشگری این را بدانند که ماجرای ایرانهراسی ریشه در گذشته و عملکرد اشتباه حاکمیت در سالهای گذشته دارد و ربط دادن این موضوع به حوادث اخیر برای شانه خالی کردن از وعدههای پوشالی که مدام آن را در بوق و کرنا کردند نه دردی از مردم دوا و نه مشکل صنعت گردشگری را حل میکند، نجات این قایق شکسته نیاز به یک برنامه ریزی منطقی و اصولی و مدیر دلسوزی دارد که دغدغه اش نجات صنعت گردشگری باشد نه رفتن به سفرهای متعدد و معرفی رستوران و کافی شاپ!