تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

گفت‌وگوی چراغ خاموش با حاکمیت؛ تلاش اصلاح‌طلبان نتیجه می‌دهد؟

پس از حوادث و ناآرامی‌های اخیر در کشور، برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب به صورت چراغ خاموش با تعدادی از سران کشور از جمله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند و قرار است این دیدارها برای به نتیجه رسیدن مباحث مطرح شده ادامه داشته باشد.

کد خبر: ۱۴۰۳۵۴
۱۲:۵۷ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱

گفت‌وگوی چراغ خاموش اصلاح‌طلبان با حاکمیت

دیدارنیوز: در طول یک ماه گذشته برخی از اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره اعتراضات اخیر دیدار و گفتگو داشتند، اما باید دید محور‌های این دیدار‌ها که سکوت خبری انجام شده است با استقبال حاکمیت مواجه خواهد شد؟

با گذشت حدود دو ماه از آغاز اعتراضات و وقایع بعد از فوت مهسا امینی، در حالی لزوم انجام گفت‌وگوی ملی از طرف محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه برای پیگیری مطالبات مردم و به ویژه نسل امروز مطرح شد که از ابتدای این ماجرا برخی تاکید کردند که ساز و کار این گفتگو از سوی حاکمیت هنوز فراهم نشده است، عده‌ای از کارشناسان هم تاکید داشتند که نهاد پیشنهاددهنده برای انجام این گفتگو نمی‌تواند قوه قضائیه باشد، چون امکانات و اختیارات لازم برای این کار را ندارد.

در همین راستا، اما برخی تاکید داشتند که ابتدا باید گفت‌وگوی احزاب و شخصیت‌های میانی با نهاد‌های حاکمیتی و مقام‌های برجسته کشور آغاز شود و بعد به دنبال ترمیم اعتماد از دست رفته مردم و شکاف ایجاد شده باشیم؛ در همین فرآیند شنیده شده که اصلاح‌طلبان برای پیگیری این مطالبات، گفتگو‌ها و تلاش‌هایی را در دیدار و تماس با برخی از شخصیت‌های نظام آغاز کرده‌اند.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که از حدود یک ماه پیش برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله علی باقری، حجت الاسلام مجید انصاری، حجت‌الاسلام سیدعبدالواحد موسوی لاری، سیدصفدر حسینی و حسین مرعشی با برخی سران کشور از جمله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره اتفاقات و اعتراضات اخیر، دیدار‌ها و گفتگو‌های جداگانه‌ای داشتند و قرار است این دیدار‌ها برای به نتیجه رسیدن مباحث مطرح شده ادامه داشته باشد.

در پیگیری‌های صورت گرفته این دیدار‌ها توسط برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب به صورت تلویحی تایید شده است، اما برخی به دلیل آنکه در این دیدار‌ها حضور نداشتند و برخی هم به دلایل شخصی از اعلام جزئیات آن خودداری کردند.

اصلاح‌طلبان در گذشته هم بار‌ها برای انجام گفتگو با حاکمیت و برخی نهاد‌ها از جمله شورای نگهبان تلاش‌هایی داشتند که چندان نتایج خاصی را عاید این جریان سیاسی کشور نکرد. حالا، اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان ترجیح داده‌اند در سکوت خبری به گفتگو با سران کشور و نهاد‌های حاکمیتی بنشینند تا این بار به صورت جدی مطالبات مردم را با نگاه به اعتراضات اخیر و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی موجود به نتیجه مشخصی برسانند.

باید منتظر ماند و دید این بار تلاش اصلاح‌طلبان برای پیگیری مطالبات مردم و ایجاد گفت‌وگوی ملی و همچنین شنیدن صدای معترضان با استقبال مواجه می‌شود یا در بر همان پاشنه گذشته خواهد چرخید. در صورت استقبال از این تلاش‌ها هم باید دید که چهره‌های پیش قدم شده چه برنامه‌ای برای جذب اعتماد از دست رفته جامعه به جریان‌ها و شخصیت‌ها سیاسی دارند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی