تیتر امروز

ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ابر تورم در اقتصاد سال آینده ایران؟/ داعش در سیدنی استرالیا/ حزب‌الله: خلع سلاح، هرگز

این صد و سی و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم
بررسی کلان موضوعات حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور یک فعال سیاسی و یک پژوهشگر فضای مجازی

حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم

شماری از کلان‌موضوعات و مسائل مهم پیرامون حکمرانی فضای مجازی در ایران، بهانه‌ای شد تا به سراغ حسین نقاشی و امیررضا باقرپور شیرازی، فعال سیاسی و پژوهشگر فضای مجازی رفته و در یکی دیگر از سلسه مناظرات...
علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت

دکتر علی نوری استاد دانشگاه و جامعه شناس یکی دیگر از مهمان‌های برنامه «تیتر» بود؛ او در این گفت‌و‌گو به موضوعات مهمی مانند تبعیض، شکاف اجتماعی و ... اشاره کرد. او معتقد است: نسل جوان برای اهدافی...
گزارش دیدار از هفدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو

آرامش در سئول، استرس در بهارستان

شرکت بازرگانی ایدرو نهم تا دوازدهم آبان ماه جاری در مجموعه نمایشگاهی بین‌المللی تهران واقع در خیابان سئول، بزرگ‌ترین نمایشگاه قطعه، لوازم و مجموعه‌های خودرو برگزار می‌کند.

کد خبر: ۱۳۹۷۰۷
۰۹:۵۴ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱

آرامش در سئول، استرس در بهارستان

 

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: ورودی غربی نمایشگاه از خیابان سئول، ترافیک نسبتا سنگینی دارد. خودروها برای رسیدن به نمایشگاه قطعات و لوازم و مجموعه‌ها عجله دارند و مدیران صنعت خودرو هم یک گوششان به صحن مجلس است تا بفهمند وزیر صمت می‌ماند یا از کسب رأی اعتماد مجدد باز می‌ماند. ابر سیاه گاهی باران و گاهی هم تگرگ نازل می‌کند و آب و هوای نمایشگاه پیر تهران را تازه کرده است. هر چقدر در مجلس استرس بالاست، اینجا در غرفه‌های نمایشگاه آرامش برقرار است. نمایشگاه قطعه و لوازم خودرو نسبت به دوران کرونا هم خلوت‌تر است.

آنطور که در بروشور نمایشگاه نوشته، نمایشگاه بین‌المللی قطعات امسال با حضور ۶۰۰ شرکت داخلی و ۵۵ شرکت خارجی از ۱۱ کشور هلند، ایتالیا، آلمان، ترکیه، هند، چین، امارات، کره جنوبی، تایوان، ژاپن و اندونزی در فضایی به وسعت ۷۰ هزار متر مربع نمایشگاهی برپا شده است.

قطعه سازان داخلی و خارجی از آخرین محصولات و نوآوری‌های خود در زمینه‌های قطعات و مجموعه های خودرو، ماشین آلات و تجهیزات قطعه سازی، تحقیقات و طراحی مهندسی مواد اولیه، تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، لوازم تزئیناتی خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو و محصولات پاک کننده خودرو رونمایی می‌کنند.

نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو از ۹ الی ۱۲ آبان ماه و از ساعت ۸ تا ۱۵ میزبان بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است در حالی که شرکت‌ها عموما در دو سالن خلیج فارس و میلاد و فضای باز پیرامونی آن مستقر شده‌اند.

به سوی تحول

تولیدکنندگان لوازم و قطعات خودرو عموما برای نمایش محصولات خود و پیشرفت‌هایی که در یک سال اخیر به دست آورده‌اند در نمایشگاه حضور دارند اما برای چند شرکت بزرگ که عنوان تامین کننده قطعه برای خودروسازان را یدک می‌کشند، نمایشگاه معنی و مفهوم دیگری هم دارد.

شرکت ساپکو به عنوان تامین‌کننده اصلی قطعه و لوازم برای ایران خودرو، سعی کرده از فرصت نمایشگاه استفاده‌های دیگری هم ببرد و آینده خود را برای اهل فن، صنعتگران و رسانه‌ها تبیین نماید. به همین خاطر در کنار مدیران اصلی و میانی ساپکو در سالن همایش، سخنرانان دیگری نیز حضور دارند که «همایش تحول دیجیتال ساپکو و زنجیره تامین» رنگ و بوی علمی و تکنیکی بیشتری به خود بگیرد.

آغاز همایش با سخنرانی مفصل دکتر نبی‌ئی درباره لزوم دیجیتالی شدن صنعت خودرو در ایران است و اطلاعات مفید و مبسوطی در این باره به حاضران ارائه می‌شود. گزاره اصلی این پرزنته این است که دیجیتالی شدن نه تنها تغییر عملکردی که تحول و بلوغ فرهنگی می‌طلبد و باید طرز تفکر تمام عناصر یک کمپانی و ذهنیت فردی عوامل آن متحول شود.

دقایقی پس از پایان این سخنرانی، شماری از مدیران ساپکو در توضیح ابعاد این برنامه تحولی در این شرکت با خبرنگاران گفتگو کردند. در همین راستا مهندس سعید افشاری مدیر پروژه PLM، برنامه جدید این شرکت را که به معنی «مدیریت چرخه عمر محصول» است، توضیح داد. پروژه پی ال ام در اصل یک بستر دیجیتالی و الکترونیکی است که بسیاری از خودروسازان دنیا آن را برای مدیریت سیستم از ابتدای طرح ایده تا فروش محصول طراحی و اجرا می‌کنند. این سیستم همکاری حداکثری همه عوامل از ایده، برنامه‌ریزی، تست، تولید تا فروش محصول نهایی را میسر می‌کند و امکان اصلاح ساختارها و مسیر تولید را نیز فراهم می‌آورد. بنا به گفته مهاجری، پروژه پی ال ام برای نخستین بار است که در ایران خودرو در حال طراحی و اجراست و پیش از این کمپانی پژو تنها نقشه‌های نهایی را به این خودروساز و قطعه‌سازان مرتبط تحویل می‌داده و اجرای این پروژه که حدود 5 سال به طول می‌انجامد می‌تواند تحولی در زنجیره تامین قطعات و ساخت خودرو در ایران ایجاد کند.

در ادامه همایش نیز چند ارائه کوتاه از سوی دیگر سخنرانان در زمینه تحولات پیش رو در ساپکو، به اطلاع حضار رسید و اعلام شد که زمان ایده تا تولید نهایی محصول که عموما چند سال در ایران طول می‌کشید، می‌تواند به 22 ماه کاهش پیدا کند که اتفاق بزرگی است.

آرامش در سئول، استرس در بهارستان

قطعه‌سازان خرد و کلان

در سالن‌ها و غرفه‌های نمایشگاه اما قطعات و لوازم رنگارنگ و ریز و درشتی پشت شیشه یا در دسترس قرار گرفته‌اند که سهم اصلی را در خطوط تولید یا بازار لوازم یدکی خودرو در ایران در اختیار دارند. تنوع محصولات ساخت ایران قابل توجه است و در برخی از شرکت‌ها حتی لوازم و قطعات خودروهای روز دنیا مثل پورشه و مرسدس بنز و لکسوس نیز با نشان «ساخت ایران» مشاهده می‌شود.

تعداد قطعه‌سازان بسیار است اما به نظر می‌آید صنعت قطعه‌سازی ایران نیاز به توجه بسیار بیشتری به حوزه برندینگ دارد تا در بازار جهانی نیز شناخته شود و ارزش صادراتی پیدا کند. برخی از قطعه‌سازان اقرار می‌کنند که فروش مستقیم ندارند و ترجیح می‌دهند به عمده‌فروشان و نمایندگان اصلی، تولیدات خود را بفروشند. برخی نیز معتقدند با اینکه بازار فروش اینترنتی در دنیا توسعه زیادی پیدا کرده اما هنوز بسیاری از قطعه‌سازان، مراودات سنتی را در این حوزه ترجیح می‌دهند.

از نگاه برخی نیز فروشندگان اینترنتی قطعات یدکی یا لوازم جانبی خودرو در حساب و کتاب و یا حتی محاسبه سود ناشی از فروش کالا، برخورد مناسبی با تولیدکننده ندارند و این مسائل نیز در شکل نگرفتن یک بازار دیجیتالی و فروش اینترنتی دخیل هستند. با این احوال به نظر می ‌آید تولیدکنندگان یا واردکنندگان قطعه خودرو نیز به این باور رسیده‌اند که باید به سمت فروش اینترنتی پیش بروند تا از دخالت واسطه‌ها در این حوزه کاسته شود.

***

نمایشگاه قطعه و لوازم خودرو البته در انتظار موضوع واردات خودرو نیز هست تا آینده این صنعت در ایران واضح‌تر شود. از مجلس خبر می‌رسد که فاطمی امین، همچنان وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهد بود و استیضاح او منجر به عدم اعتماد نمایندگان نشده، بنابراین سیاست‌های وزیر فعلی را باید در این حوزه همچنان دنبال کرد.  

نمایشگاه قطعات خودرو

 

 

ارسال نظرات
امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر
امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر
امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر
امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر