جالبتر از هر چیزی این است که پس از اتمام این رونمایی محرمانه، نه تنها رسانه تخصصی حضور نداشت که تصاویر متعدد از این خودرو را برای علاقهمندان منتشر کند، بلکه سایت خود ایران خودرو نیز تنها یک عکس از این شاسی بلند منتشر کرده است. البته پس از ساعاتی تصاویر دیگری نیز منتشر شده و تازه در این تصویر تنها چیزی که دیده میشود، روی ماه وزیر صمت و مدیرعامل ایران خودرو است و انگار نه انگار که هدف نمایش خودروی ریرا بوده است!
دیدارنیوز: به نظر میرسد وزیر صمت به همراه مدیرعامل ایران خودرو، در سکوت کامل خبری از ایران خودرو ری را، اولین کراس اوور ملی رونمایی کردهاند.
به نقل از گجتنیوز، مدتی است که خبر رونمایی از اولین کراس اوور ملی ایران خودرو با نام ریرا در فضای مجازی شنیده میشود و وزیر صمت نیز درباره آن توضیحاتی داد. قرار بر این بوده که این خودرو در دو هفته اخیر معرفی شود، ولی متاسفانه هر بار به علتی به تأخیر افتاد. هم اکنون به نظر میرسد که «ری را» با حضور سیدرضا فاطمی امین و برخی از خبرنگاران به یکباره رونمایی شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی از مجلس شورای اسلامی به خاطر عملکرد ضعیف در این وزارتخانه کارت زرد گرفت و گفته میشود که اگر این روند ادامه پیدا کند، به زودی استیضاح وی کلید خواهد خورد. مسئله اینجاست که طی دو هفته اخیر ایران خودرو و فاطمی امین بارها درباره ری را توضیح داده بودند و حتی چندین بار خبرنگاران برای رونمایی این خودرو دعوت شده بودند، اما هر بار ساعاتی پیش از شروع مراسم، خبر لغو شدن آن منتشر میشد.
هماکنون نیز بدون حضور هر گونه رسانه تخصصی در این حوزه و در سکوت خبری، خبر رونمایی از این شاسی بلند منتشر شده است. گفتنی است که این خودرو قرار است چند ماه دیگر عرضه شود و به نظر میرسد که این اقدام وزیر صمت بیشتر به فرار از استیضاح شبیه است تا معرفی یک خودروی ملی.
مشخصات خودروی ریرا
لازم به ذکر است که ریرا اولین خودروی کراس اوور تولید داخل است که گروه خودروسازی ایران خودرو رونمایی کرده و روی پلتفرم IKP۱ سوار شده است. طبق اعلام ایران خودرو، ری را قرار است با دو پیشرانه TU۵P و TC۷ راهی بازار داخلی شود که این پیشرانه پیشتر روی خودروی سدان تارا تعبیه شده بود.
پیشرانه مذکور قادر است حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار را تولید کند و پیشرانه TC۷ نیز میتواند قدرت ۱۶۸ اسب بخار را راهی محور جلو کند. البته همانطور که بالاتر گفتیم، ایران خودرو استاد تغییر در دقیقه نود است و از آنجایی که تا عرضه این محصول ماهها زمان باقی مانده، به نظر میرسد احتمال تغییر مشخصات فنی این کراس اوور وجود دارد.
جالبتر از هر چیزی این است که پس از اتمام این رونمایی محرمانه، نه تنها رسانه تخصصی حضور نداشت که تصاویر متعدد از این خودرو را برای علاقهمندان منتشر کند، بلکه سایت خود ایران خودرو نیز تنها یک عکس از این شاسی بلند منتشر کرده است. البته پس از ساعاتی تصاویر دیگری نیز منتشر شده و تازه در این تصویر تنها چیزی که دیده میشود، روی ماه وزیر صمت و مدیرعامل ایران خودرو است و انگار نه انگار که هدف نمایش خودروی ریرا بوده است!
یکی از مهمترین سوالهایی که پس از رونمایی این محصول به وجود آمده این است که چرا ایران خودرو باید در چنین شرایطی کراس اوور وطنی خود را معرفی کند؟ چرا نباید هیچ رسانه تخصصی در این رونمایی حضور نداشته باشند و چرا تنها چند تصویر از این خودرو به بیرون درز کرده است؟ اینها همه سوالهایی هستند که باید به آنها در طی زمان پاسخ داد.
تاریخ عرضه ری را، اولین کراس اوور ملی به بازار مشخص شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم معرفی ری را با اشاره به زمان عرضه این خودرو گفت این کراس اوور ملی بر پایه پلتفرم تارا توسعه پیدا کرده است.
فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از ری را به عنوان اولین کراس اوور ملی گفت جایگزینی خودروهای قدیمی با خودروهای جدید یکی از موضوعهایی بود که رئیس جمهور روی آن تاکید داشت. وی افزود در کشور پلتفرمهای قدیمی زیادی وجود دارد که توسعه محصول جدید روی آنها امکانپذیر نیست و به همین دلیل برای افزایش کیفیت خودروها باید پلتفرمهای جدیدی را به کار بگیریم.
تاریخ عرضه ری را اعلام شد
وزیر صمت در ادامه گفتههای خود با اشاره به این که ری را روی پلتفرم تارا توسعه پیدا کرده گفت چنین محصولی از ظرفیتهای بالای خودروسازان در تولید محصولات جدید حکایت دارد. وی در خصوص زمان عرضه ری را به بازار نیز عنوان کرد این محصول جدید در اواخر شهریورماه آزمونهای جادهای را پشت سر خواهد گذاشت و در اوایل سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
فاطمی امین در ادامه به فرامین ۸ مادهای رئیسجمهور طی بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو در اسفند سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت برخی از مفاد آن نظیر افزایش گارانتی محصولات از ۳۶ ماه به ۶۰ ماه در همان زمان تحقق پیدا کرد. وی کاهش تعداد خودروهای ناقص باقی مانده در کف کارخانهها را یکی دیگر از اقدامات جدید خودروسازان دانست و گفت تعداد خودروهای ناقص از ۱۷۰ هزار دستگاه بهار سال قبل به ۴۲ هزار دستگاه در بهار سال جاری کاهش پیدا کرد.
وزیر صمت با اشاره به این که برای افزایش ۱.۵ برابری تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ برنامهریزی کردیم گفت در همین راستا در سه ماهه سال جاری خودروسازان ۹۸ درصد برنامه تولید را به انجام رساندند. وی افزود برای حذف قرعه کشی خودرو باید میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود و امسال میزان تولید نسبت به سال قبل حدود ۱.۵ برابر افزایش پیدا خواهد و به همین دلیل به همراه واردات خودرو میتوانیم قرعه کشی را تا پایان سال به تدریج حذف کنیم.