تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

"لطفا دست نزنید" حتی شما آقای ضرغامی!

حضور وزیر میراث فرهنگی در موزه ملی و دست زدن به یک شیء ۴۵۰۰ ساله موجب اعتراض همگان شد؛ اعتراضی درست با تاکید روی "لطفا دست نزنید" حتی شما آقای ضرغامی!

کد خبر: ۱۲۷۷۱۶
۰۹:۲۳ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۱

 

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که با انتصاب افراد در پست‌های مدیریت موزه‌های کشور از حضور "نوکنده" در موزه ملی تا "چلمن سیزدهم" در موزه فرش نشان داد که خیلی آشنایی با ساختار انتخاب افراد برای پست‌های مهمی مانند مدیریت مجموعه‌های این چنینی ندارد و حالا او با حضور در موزه ملی و در دست داشتن یک شیء ۴۵۰۰ ساله البته با دستکش! نشان داد که آشنایی او با همه زوایایی موزه داری در کمترین سطح قرار دارد؛ هر چند چنین نقد‌هایی برای وزیر، محلی از اعراب ندارد و دلیل این صحبت هم بی تفاوتی او نسبت به نقد‌هایی بود که برای انتخاب رییس موزه فرش و ملی نوشته شد، اما ...

انتصاب‌های پرحاشیه

بیایید به کمی عقب‌تر برگردیم، زمانی که ضرغامی دو مدیر را برای مهمترین موزه‌های کشور ملی و فرش انتخاب کرد، یکی که گفته می‌شود، فردی به دور از سیاست و حاشیه است و دیگری که انتخاب‌اش برگرفته از هیچ سابقه و روزمه قوی نیست، نوکنده که چند ماهی است مدیریت موزه ملی را به عهده دارد وقتی ضرغامی آن شیء ۴۵۰۰ ساله را در دست دارد به حالت تعظیم جلوی او ایستاده و هیچ واکنشی نسبت به اتفاقی که در حال رخ دادن است ندارد! البته او روز گذشته در گفتگو با رسانه‌ها از این اقدام ضرغامی دفاع کرده و گفته این کار آقای وزیر با هماهنگی انجام شده و استفاده از دستکش روی اصول بوده و تلویحا به این موضوع اشاره داشته که وزرای قبلی همین کار را هم نکردند!

از طرف دیگر آقای وزیر نمی‌داند که موزه ملی که در بین متخصصان ایرانی به نام موزه مادر شناخته می‌شود، خط قرمز تمامی خبره‌ها و متعهدان به علم باستان‌شناسی و تاریخ ایران است و گماردن افراد ناآگاه بر مدیریت این موزه و سایر موزه‌ها می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل آن شود چه با در دست داشتن اشیاء نادر چه بی آن!

البته انتصاب افراد غیرمتخصص در موزه ملی ریشه در گذشته دارد، پیشتر مدیر سابق و البته میکروبیولوژیست این موزه چه بلایی سر پژوهشکده باستان‌شناسی آورد و ده‌ها میلیارد تومان از اموال بیت‌المال را هدر داد و از طرف دیگر هنوز خاطره دزدیدن الواح داریوش اول از مخزن موزه ملی ایران از یاد‌ها نرفته است. نابودی کتابخانه پژوهشکده باستان‌شناسی و آن قرارداد‌های میلیاردی که در دولت‌های پیشین نوشته شد و جدا از تخریب ریالی اموال، منجر به تخریب آثار و محوطه‌های باستانی بسیار شد.


بیشتر بخوانید: دولت جدیدهنوز مشکلات موزه‌ها را نشناخته است



واکنش فضای مجازی به حرکت ضرغامی

با اینکه عزت الله ضرغامی در همین مدت کوتاه وزیر بودن حرکت‌های به یاد ماندنی دیگری هم در فضای مجازی داشته، اما در دست داشتن شئ تاریخی ۴۵۰۰ در موزه ملی واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت از کارشناسان و خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی تا مردم عادی؛ بیان جملاتی مانند: ببینید ضرغامی، وزیر گردشگری جمهوری اسلامی چطوری "با یک دست" این اثر ۴۵۰۰ساله را به دست گرفته و آقای نوکنده، مدیر موزه هم "خبردار" درحال تایید وزیر است یا وزیر میراث یا اینفلوئنسر میراث؟ به پر کردن چنین ویدیویی با این شیوه غیرمحتاطانه چه نیازی است؟ اگر این اثر به هر دلیلی از دستش می‌افتاد ۴۵۰۰ سال تاریخ می‌شکست! و در نهایت هم یکی نوشته بود "اگه از دستش می‌افتاد هم ما باخبر نمی‌شدیم! "
البته پرونده وزیر در این چند ماه پر از این حرکت‌های غیر قابل پیش بینی؛ مثل آن ویدیویی که او در صفحه اینستاگرام‌اش منتشر کرد و در حین رانندگی به موسیقی سنتی دهه ۵۰ گوش می‌داد و در ویدیو دیگری ترک موتور راهی مسابقات اسب سواری می‌شود که شائبه شرط بندی در آن وجود داشت!

اما ضرغامی به هیچ کدام از این اظهار نظر‌ها اعتقادی ندارد او پس از بازدید از موزه ملی در توئیتر خود نوشت سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در توییتر نوشت:در موزه‌ی ملی ایران، ۳۲۰۰ قطعه‌ی تاریخی ارزشمند در معرض دید علاقمندان قرار دارد و این در حالی است که ۳۵۰ هزار قطعه‌ی ثبت شده‌ دیگر به دلیل کمبود جا در "مخزن" نگهداری می‌شود! البته مجموع اشیاء و مواد فرهنگی تاریخی به بیش از ۳ میلیون می‌رسد! بخشی از گنجینه‌ی ارزشمندی که در مخازن است، ظرفیت یک موزه‌ی مستقل تخصصی را داراست.

ضرغامی راهی مجلس می‌شود

فردای آن روزی که ضرغامی به موزه ملی رفته بود، خبر رسیده که مجلسی‌ها برای پاسخ به یک سوال او را فراخواندند سوالی درباره علت اهمال در ثبت و حفاظت از محوطه‌ها و مجموعه‌های تاریخی و خبر این فراخوانده شدن را محمد رشیدی، دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت و حالا باید منتظر ماند و دید وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کدام یک از سوال‌های مطرح شده از سوی افکار عمومی و مجلسی‌ها پاسخ خواهد داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی