تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

ترکیه و آمریکا در مسیر بهبود روابط

ترکیه و آمریکا، در اعلامیه‌ای مشترک عنوان داشتند که پس از گفتگو‌های مختلف در سطح وزیران به این نتیجه رسیده‌اند که رویه‌ای را برای بهبود روابط تیره میان خود ایجاد کنند.

کد خبر: ۱۲۶۴۹۴
۱۲:۰۷ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱

ترکیه و آمریکا در مسیر بهبود روابط

دیدارنیوز: ترکیه و آمریکا اعلام کردند که سرانجام بعد از ماه‌ها مذاکره می‌خواهند رویه‌ای را برای بهبود روابط تیره خود ایجاد کنند و آن‌ها همچنین به همکاری در زمینه‌های اقتصادی و دفاعی چشم دوخته‌اند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، هر دو طرف در اعلامیه‌ای مشترک عنوان داشتند که پس از گفتگو‌های مختلف در سطح وزیران به این نتیجه رسیده‌اند که رویه‌ای را برای بهبود روابط تیره میان خود ایجاد کنند.

روابط بین آنکارا و واشنگتن مدت‌هاست که به علت مسائل مختلفی تیره گشته است؛ از جمله این موارد می‌توان به اقدام ترکیه مبنی بر خرید سیستم‌ها دفاعی اس-۴۰۰ از روسیه، سیاست‌های متفاوت ترکیه نسبت به سوریه، لیبی و شرق مدیترانه و همچنین موضوعات قضایی اشاره کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ماه اکتبر ۲۰۲۱ توافق کردند که گفتگو‌هایی را درخصوص "سازوکار استراتژیکی" انجام دهند که در پی نتایج این گفتگو‌ها این دو کشور تصمیم گرفته‌اند تا روابط تیره خود را بهبود ببخشند.

در این بیانیه مشترک آمده است: ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی روز دوشنبه با مقامات ترکیه دیداری داشت تا منافع مشترک دو کشور از جمله همکاری دفاعی و اقتصادی، مسائل ضد- تروریستی، تحولات جهانی و منطقه‌ای و حمله روسیه به اوکراین را بررسی کند.

این بیانیه بدون شرح جزئیات متذکر شد: آمریکا و ترکیه ادامه این گفتگو و جلسات را در سطح وزیران در سال ۲۰۲۲ ادامه می‌دهند.

از آنجایی که ترکیه با اوکراین و روسیه از طریق دریای سیاه هم مرز است و روابط خوبی با هر دو کشور دارد، سعی می‌کند تا از طریق میانجیگیری به این درگیری خاتمه دهد. ترکیه از کی‌یف حمایت می‌کند، اما از طرفی هم با تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو مخالف است.

در این بیانیه مشترک آمده است: آمریکا از تلاش‌های ترکیه جهت استفاده از راهکار‌های دیپلماتیکی برای پایان دادن به جنگ میان روسیه و اوکراین استقبال می‌کند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی