رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که در ایام نوروز با نظارت بیشتر، برخورد جدی با تخلفات صورت گرفته از سوی ایرلاینها، ارائه دهندگان بلیت یا دفاتر فروش در زمینه گرانفروشی و رعایت پروتکلهای بهداشتی خواهیم داشت.
دیدارنیوز ـ محمد محمدی بخش در نشست خبری امروز درباره آخرین وضعیت پروازهای نوروزی و استفاده از هواپیماهای برجام در این پروازها گفت: پروازهای نوروزی و تقاضا برای خرید بلیت هواپیما در این ایام افزایش چشمگیری پیدا کرده و از هواپیماهای خریداری شده برجامی نیز که شامل یک گروه از هواپیماهایای تی آر و ایرباس است استفاده میکنیم.
وی اضافه کرد: البته به دلیل بدعهدی اروپاییها در زمینه تامین قطعات و استمرار در تعمیرات آن مشکلاتی در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیماهای برجامی به وجود آمده است، اما همکاران هما در حال حاضر هفت فروند از هواپیماهایای تی آر را سر خط آوردند و در پروازهای نوروزی به مناطق مختلف پرواز خواهند داشت، اما استفاده نکردن از همه هواپیماها به معنی زمینگیر شدن تعدادی از آنها نیست بلکه بر اساس استانداردهای موجود باید ۲۵ درصد هواپیماها در دوره تعمیر و نگهداری باشند و ما با عبور شرایط سخت این درصد قابل قبول را رعایت کردیم.
وی ادامه داد: امیدواریم در حوزه تامین قطعات و تعمیرات مستمر هواپیماهای برجام، اروپاییها از این به بعد به عهد خود وفا کنند که البته این مساله در مذاکرات انجام شده مطرح شده و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد.
وی همچنین درباره تصمیم گیریهای صورت گرفته و آخرین جزئیات پرداخت اقساط هواپیماهای برجامی اظهار کرد: درباره این مساله و تسهیلات چند مدل مختلف مطرح شده چرا که این موضوع ملی بوده و تکلیف نظام برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی است و بایستی در سطح کلان برای آن برنامه ریزی و تصمیم گیری شود؛ بنابراین پیشنهادی از سوی دیوان محاسبات برای تهاتر و افزایش سرمایه هما مطرح شده است.
محمدی بخش اضافه کرد: درباره مساله ایران ایر و بدهی هایش گروه حسابرسی را مستقر کردیم و دیوان محاسبات و حسابرسی قرار است گزارش کاملی را ارائه دهند که اگر این اتفاق بیفتد مسلما آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: خبری که اخیرا درباره تاسیس یک شرکت هواپیمایی با یک فروند هواپیما منتشر شده بود، صحت ندارد و بر اساس قوانین و دستورالعملهای مندرج در مصوبات شورای عالی هواپیمای کشوری هر شرکت هواپیمایی برای دریافت مجوز تاسیس حداقل باید دارای سه فروند هواپیمای ملکی باشد.
محمدی بخش در پاسخ به سوالی درباره گرانفروشی بلیت هواپیما که به دلیل وجود واسطهها و فروش چارتری هواپیما اتفاق افتاده است، گفت: دامنه نرخی برای قیمت بلیت هواپیما تعیین شده است و همه شرکتهای هواپیمایی و ارائه دهندگان بلیت موظف هستند بر اساس آن اقدام به فروش هواپیما کنند و اگر قیمتی در این بازار بالاتر از سقف نرخی تعیین شده باشد قطعا با آن برخورد خواهیم کرد و سازمان هواپیمایی با هیچ دستگاه و مجموعهای تعارف ندارد.
وی با بیان این که مردم میتوانند از طریق سامانههای تعریف شده شکایات خود را در هر زمینهای از تخلفات در پروازهای نوروزی اعلام کنند، اظهار کرد: مسلما این شکایات پیگیری خواهد شد و در سه مرحله با ایرلاینها برخورد خواهیم کرد که میتوان به تذکر کتبی، اخطار رسمی و برخورد قضایی و تعزیزاتی اشاره کرد. البته بایستی مدل اقتصادی ایرلاینها اصلاح شود و فروش چارتری بلیت هواپیما یکی از مدلهای اقتصادی است که در آینده نزدیک چارچوبهای مشخصی برای آن تعیین شده و اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به توسعه وافزایش ناوگان هوایی به عنوان یکی از تکالیف این سازمان اشاره کرد و گفت: توسعه این ناوگان همواره مورد تاکید رئیس جمهوری و وزیر راه وشهرسازی بوده و در این زمینه امیدواریم اروپاییها به عهد خودشان وفا کنند و هواپیماهایی که تعهد کرده بودند را به ایران تحویل دهند البته اگر تحریمها برطرف شود در نظر داریم با بازنگری در مفاد قراردادهای قبلی در زمینه نحوه خرید، نوع هواپیما و دیگر مسائل مذاکرات مربوط به خرید و واردات هواپیما را پیگیری کنیم.
وی اضافه کرد: طی سه ماه گذشته حدود ۱۰ فروند هواپیما با میانگین عمر ۱۵ تا ۲۰ ساله خریداری شده است و به زودی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم شنید، اما برخلاف برخی اظهارنظرها عمر هواپیما اهمیت چندانی ندارد و بیشتر از آن نوع نگهداری و سلامت هواپیما بر اساس استانداردهای کتاب هواپیما باید مورد توجه قرار بگیرد و به جرات میتوان گفت کشورهای بسیاری در دنیا هستند که از هواپیماهای مختلف و با عمر و کارکردهای مختلف استفاده میکنند.
رئیس سازمان هواپیمای کشوری پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از نظر کارشناسی خرید هواپیماهایای تی آر در زمان مذاکرات برجامی درست بود یا خیر؟ گفت: هواپیماهایای تی آر در دنیا تولید و استفاده میشود و مشکلی ندارند، اما مناسب اقلیم و شرایط کشور ما نیست همچنین با قیمتی که دارند اگر هواپیماهای دیگری خریداری میشد میتوانستیم تعداد بیشتری از ناوگان را با آن قیمت نوسازی کنیم.
وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایسنا درباره این که اگر در آن زمان رئیس سازمان هواپیمایی بودید با خریدای تی آر مخالفت میکردید؟ گفت: اگر در آن زمان بودم قطعا با خریدای تی آر مخالفت میکردم و در حال حاضر نیز معتقدم که از نظر شرایط اقلیمی و قیمت خریدای تی آر به صلاح نیست.
در ادامه این نشست حسن خوشخو - معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری - درباره آخرین وضعیت پروازهای نوروزی گفت: تاکنون بالغ بر ۹۰۰ مجوز پرواز فوق العاده در مسیرهای داخلی برای ایرلاینهای مختلف صادر شده تا در ایام نوروز فارغ از برنامه پروازی خودشان مسافران را جابه جا کنند همچنین در مسیرهای خارجی ۹۰۰ مجوز پیش بینی کردیم که یکی از مقاصد پرتردد در پروازهای خارجی کشور عراق و عتبات عالیات است.