تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
کره‌شمالی در آستانه انتخابات کره‌جنوبی آزمایش موشکی جدید انجام داد

حسادت پیونگ‌یانگ به توجه جهانی به روسیه و چین

تحلیلگران معتقدند که کره‌شمالی در ماه‌های آینده شدت اقداماتش را بیشتر می‌کند و احتمالا آزمایش برخی سلاح‌های مهم‌تر را مانند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما از سر می‌گیرد تا بتواند اندکی توجه آمریکا را که به‌شدت مشغول مسائل مرتبط با تهاجم روسیه به اوکراین و رقابت‌های منطقه‌ای با چین است، به خود جلب کند.

کد خبر: ۱۲۴۱۰۳
۱۴:۴۲ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

حسادت پیونگ‌یانگ به توجه جهانی به روسیه و چین

دیدارنیوز: ارتش کره‌جنوبی، صبح شنبه بار دیگر از یک آزمایش موشکی جدید توسط پیونگ‌یانگ خبر داد. سه روز مانده به انتخابات در کره‌جنوبی که می‌تواند به شکل قابل توجهی روابط سئول و پیونگ‌یانگ را تحت‌تاثیر قرار دهد، کره‌شمالی به آزمایش‌های مکرر موشکی خود ادامه می‌دهد.

براساس بیانیه ستاد مشترک نیرو‌های مسلح کره‌جنوبی یک پرتابه ناشناخته، صبح شنبه توسط کره‌شمالی به سمت آب‌های شرق شبه‌جزیره کره پرتاب کرده است. این نهمین آزمایش موشکی کره‌شمالی از آغاز سال جاری میلادی است؛ در طول این مدت کره‌شمالی تقریبا هر هفته یک آزمایش موشکی انجام داده است. دیگر آزمایش‌های موشکی سال جاری میلادی کره‌شمالی شامل آزمایش یک موشک فراصوت و یک موشک میان‌برد بود که می‌تواند پایگاه نظامی ایالات‌متحده امریکا در جزیره گوام اقیانوس آرام را هدف قرار دهد.

براساس اطلاعاتی که از سوی ارتش کره‌جنوبی منتشر شده است، موشک مذکور ۲۷۰ کیلومتر طی مسیر کرده است و در طول این مسیر به ارتفاع ۵۶۰ کیلومتری از سطح دریا رسیده است. یکشنبه هفته گذشته نیز کره‌شمالی یک موشک میان‌برد را آزمایش کرده‌بود که به نوشته رسانه‌های این کشور با هدف قرار دادن ماهواره‌ای در مدار زمین و آزمایش یک سامانه تصویربرداری جاسوسی این کشور انجام شده‌بود. کره‌جنوبی در پی این اقدام، جلسه اضطراری شورای امنیت ملی این کشور را برگزار کرد و در بیانیه‌ای از کره‌شمالی خواست به ویژه با توجه به بحرانی که در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین رخ داده است و در شرایطی که کره‌جنوبی آماده برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود، از اقداماتی که به افزایش تنش‌ها دامن بزند خودداری کند.

کیشی نوبو، وزیر دفاع ژاپن در واکنش به تازه‌ترین آزمایش موشکی کره‌شمالی گفته است: «این موشک درست همزمان با واکنش جامعه بین‌المللی به تجاوز روسیه به اوکراین و در میانه برگزاری پارالمپیک پکن شلیک شده است که یک اقدام کاملا غیرقابل قبول است.» فرماندهی نیرو‌های مسلح امریکا در اقیانوس هند و آرام هم با انتشار بیانیه‌ای گفته است شلیک این موشک یک تهدید فوری علیه نیرو‌های نظامی یا سرزمین‌های ایالات متحده یا متحدانش نیست. این بیانیه از کره‌شمالی خواسته است تا از اقدامات بی‌ثبات‌ساز بیشتر خودداری کند و بر همکاری نزدیک با ژاپن، کره‌جنوبی و دیگر متحدان منطقه‌ای درخصوص این اقدام کره‌شمالی تاکید کرد.

انتخابات تاثیرگذار در همسایه جنوبی
اقدام کره‌شمالی درست در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در کره‌جنوبی انجام می‌شود. روز شنبه بخشی از رای‌دهندگان کره‌جنوبی برای رای زودهنگام جلوی حوزه‌های رای‌گیری صف کشیده بودند. روز چهارشنبه انتخابات در کره‌جنوبی برگزار خواهد شد. یکی از مهم‌ترین اختلافات سیاسی میان دو نامزد اصلی انتخابات، نوع برخورد با کره‌شمالی و روابط با پیونگ‌یانگ است. لی جائه-میونگ، نامزد حزب چپ میانه‌رو، حزب دموکراتیک خواستار رویکرد آشتی‌جویانه برای حل مسائل با کره‌شمالی است. او روز شنبه از آزمایش موشکی کره‌شمالی انتقاد کرد، اما بار دیگر بر تعهد خود بر گفتگو تاکید کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، در بیانیه‌ای که این نامزد ریاست‌جمهوری در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر کرده است، تاکید می‌کند که «هیچ اقدامی را که باعث افزایش تنش‌ها شود، نمی‌پذیرم.» یون سئوک یول، نامزد محافظه‌کار حزب قدرت مردم، موضعی دقیقا متفاوت با رقیب چپگرایش دارد. یون معتقد است که کره‌شمالی ابتدا باید تسلیحات اتمی خود را کنار بگذارد و سپس دو کره برای پیمان صلح و کمک‌های اقتصادی مذاکره کنند. او همچنین پاییز امسال در مصاحبه‌ای با یک روزنامه کره‌ای گفته بود که در صورت رسیدن به قدرت ممکن است در صورت عدم تغییر رفتار کره‌شمالی توافقنامه جامع نظامی سال ۲۰۱۸ را با پیونگ‌یانگ لغو کند. این توافق یکی از دستاورد‌های عمده دولت مون جائه‌-این، رییس‌جمهور کنونی کره‌جنوبی از حزب رقیب است. یون همچنین بر ازسرگیری رزمایش‌های مشترک کره‌جنوبی با ایالات‌متحده امریکا هم تاکید دارد. این رزمایش‌ها از سال ۲۰۱۸ تا حد زیادی متوقف شده بود. کره‌شمالی این رزمایش‌ها را اعلام جنگ علیه خودش تلقی می‌کند. کهانگ وو، کارشناس مسائل شرق آسیا می‌گوید: «از سرگیری این رزمایش‌ها ممکن است کیم جونگ اون را وادار کند تا یکسره دیپلماسی را به کناری بگذارد. مساله‌ای که در دوران ریاست‌جمهوری دو رییس‌جمهور پیش از مون جائه این یعنی پارک گئون هی و لی جائه میونگ هم اتفاق افتاده‌بود.»

پیونگ‌یانگ تندتر می‌شود
به نوشته آسوشیتدپرس، تحلیلگران معتقدند که کره‌شمالی در ماه‌های آینده شدت اقداماتش را بیشتر می‌کند و احتمالا آزمایش برخی سلاح‌های مهم‌تر را مانند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما از سر می‌گیرد تا بتواند اندکی توجه ایالات متحده امریکا را که به‌شدت مشغول مسائل مرتبط با تهاجم روسیه به اوکراین و رقابت‌های منطقه‌ای با چین است، به خود جلب کند.

لئیف-اریک ایزلی، استاد مطالعات بین‌الملل در دانشگاه او‌های سئول به آسوشیتدپرس می‌گوید: «رژیم کره‌شمالی از توجه ایالات متحده به روسیه و تلاش واشنگتن برای ایجاد یک اتحاد جهانی برای رویارویی با حمله روسیه به اوکراین و همچنین به دلیل نگاه درون‌گرای سئول در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی، احساس ناامیدی می‌کند.» این تحلیلگر با این حال تاکید می‌کند: «تن‌ها انگیزه کره‌شمالی از آزمایش موشکی، جلب‌توجه بین‌المللی نیست، اولویت‌های کنونی کره‌شمالی مدرنیزه کردن ارتش و سیاست‌های داخلی هستند.»

ماه گذشته در کنفرانس حزب کارگر کره‌شمالی، دفتر سیاسی این حزب خواستار ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های قاره‌پیما شد. کیم جونگ اون، از ابتدای سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه این آزمایش‌ها را متوقف کرده بود. این اقدام پیونگ‌یانگ به آغاز چند دوره مذاکره مستقیم میان ایالات متحده امریکا و کره‌شمالی انجامید که ابتدا با دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور و امضای یک توافقنامه چهاربندی باعث ایجاد خوش‌بینی‌هایی در حل بحران چند دهه‌ای شبه‌جزیره کره‌شمالی شد. دور بعدی مذاکرات میان ترامپ و کیم جونگ اون، در ویتنام با شکست مواجه شد و به رغم دیدار بعدی دونالد ترامپ با کیم جونگ اون در منطقه بدون سلاح مرز میان دو کره، مذاکرات مذکور از سال ۲۰۱۹ تاکنون متوقف مانده است. پیونگ‌یانگ خواستار کاهش چشمگیر تحریم‌ها به ازای برچیده شدن برخی تاسیسات اتمی این کشور است، اما واشنگتن با این درخواست کره‌شمالی موافقت نکرده است. دولت بایدن از زمان روی کار آمدنش چندین بار از مقام‌های کره‌شمالی درخواست آغاز دور جدیدی از گفتگو‌ها را کرده است، اما پیونگ‌یانگ حاضر به پذیرش چنین گفتگو‌هایی نیست.

گزارش از شهاب شهسواری

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی