دیدارنیوز - برنامه آموزش خانواده در در سال تحصیلی 98-97 برای همه پایهها طراحی شده است تا والدین مهارتها و آموزشهای لازم را برای مشارکتهای در برنامههای تربیتی مدارس ببینند.
آشنایی با حقوق اعضای خانواده و عوامل استحکام آن، مشارکت خانوادهها در تربیت فرزندان، افزایش سطح تواناییهای والدین در ایفای نقش تربیتی خود، همسویی و هماهنگی روشهای تربیتی خانه و مدرسه و مسئولیتپذیری خانوادهها در تربیت فرزندان از جمله اهداف دورههای آموزشیها خانوادهها است.
دورهها به صورت حضوری و غیرحضوری برای ارتقای سطح دانش و بینش اولیا و مربیان در قالب دروس معین و مشخص ارائه میشود.
طبق شیوهنامه اجرایی، برای اجرای دورههای آموزش خانواده باید کمیتهای در هر مدرسه شامل مدیر مدرسه یا معاون او، رئیس و دو نفر از اعضای انجمن اولیا و مربیان و نماینده معلمان تشکیل شود.
در دوره حضوری حداقل یکی از والدین باید در دوره تعریف شده حضور منظم و فعال داشته باشد. روش غیرحضوری اما از طریق سیناروبیک و به صورت فیلم ارائه میشود که هر یک از والدین میتواند از طریق این روش و با استفاده از تلفن همراه خود، دوره آموزشی موردنظر را بگذرانند.
براساس شیوهنامه اجرایی آموزش والدین، شرکت پدر و مادر برای دوره ابتدایی حداقل در دو دوره غیرحضوری و برای دوره متوسطه در پنج دوره غیرحضوری برای دریافت گواهی الزامی است.
راهبردهای تشخیص ناهنجاری کودکان و اصلاح آن، اختلالات یادگیری در کودکان، آموزش مهارتهای پیشگیری از آسیبهای جسمانی، اقتصاد خانواده و انتظارت فرزندان، آموزش مهارتهای برقراری ارتباط والدین با فرزندان، شیوههای عملی تربیت دینی، آموزش مهارتهای دوستیابی فرزندان و ... از جمله دورههای دوره ابتدایی است.
همچنین برای دوره متوسطه اول دورههای چون اعتیاد در سنین نوجوانی، خودکشی، مهارت دوستیابی، آسیبهای بازیهای رایانهای، رشد و بلوغ جنسی، آموزش مهارتهای بین فردی و گروهی، راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی، از جمله دورههای متوسطه اول و اعتیاد در سنین جوانی، خودکشی، آراستگی، آسیبهای بازیهای رایانهای، آموزش مهارت تفکر نقادانه و خلاق، بهداشت روانی، مدیریت هیجان، مرزها در روابط دختران و پسران و خانواده و اوقات فراغت و ... از دورههایی است که برای مقطع متوسطه دوم برنامهریزی شده است.