اخذ مالیات نقل و انتقالات از مشتری مصوبهای است که دولت تعیین کرده است. شرکت سایپا نیز شروعکننده این طرح است و به زودی سایر شرکتهای خودروسازی و مونتاژکننده آن را اجرایی میکنند.
دیدارنیوز ـ مالیات نقل و انتقالات، مورد جدیدی است که اخیرا در قرارداد خودروهای سایپا اضافه شده. ماجرای مالیات سایپا چیست و چرا شامل خریداران محصولات ایران خودرو نشده است؟
آنگونه که اخیرا رسانهها گزارش دادهاند، ثبتنامکنندگان فروش نقدی سایپا متوجه بند جدید مالیات نقل و انتقال در صورتحساب خود شدهاند.
هفته گذشته معاون سازمان امورمالیاتی اعلام کرده بود از کارخانههای سازنده و یا مونتاژ کننده داخلی و یا واردکنندگان خودرو در نخستین انتقال به خریداران مالیات دریافت میشود و این طرح برای اولین بار از سوی شرکت سایپا به اجرا درآمده است.
به گفته محمد مسیحی، واردکنندگان و کارخانههای سازنده و مونتاژ کننده انواع خودرو، باید از تاریخ ۱۳ دی نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده بر اساس ماخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۲۸) قانون موصوف، به نرخ یک درصد برای انواع خودروهای تولید داخل و دو درصد برای انواع خودروهای وارداتی اقدام کنند.
هاشم حکمه، مدیر روابط عمومی سایپا در این مورد به تجارتنیوز توضیح داد: اخذ مالیات نقل و انتقالات از مشتری مصوبهای است که دولت تعیین کرده است. او افزود: شرکت سایپا نیز شروعکننده این طرح است و به زودی سایر شرکتهای خودروسازی و مونتاژکننده آن را اجرایی میکنند.
امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با تجارتنیوز گفت: وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده است که دولت در نظام مالیاتی به سراغ ۱۰ الی ۱۵ هزار نفری میرود که سرمایهای در دست دارند و از پرداخت مالیات فرار میکنند.
او ادامه داد: مالیاتگیری بهترین روش حکومتداری در قرن ۲۱ است. احتمالا در آینده شاهد مالیاتهای جدیدی نیز خواهیم بود، اما باید نکاتی را در این مورد در نظر گرفت.
کاکایی افزود: دولت با کمبود بودجه مواجه است و میخواهد کسری خود را تامین کند. اما چرا همیشه قانون شامل بخشی عامه جامعه که مشکلات خاص خود را دارند، میشود و بر کسانی که قدرت در دست دارند فشاری وارد نمیکند؟
او ادامه داد: قیمت خودرو به دلیل تورم در کشور بسیار بالا است. اما دولت از فردی که خودروی گران تورمی را مصرف میکند مالیات میگیرد. کاکایی تاکید کرد: دولت باید تلاش کند در این زمینه سراغ بزرگانی برود که مالیات نمیپردازند.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: مجلس اگر حتی چهار درصد از ثروتمندان جامعه زیر ذرهبین قرار بگیرند دیگر نیازی به فشار آوردن بر عموم جامعه نیست.
کاکایی توضیح داد: با وجود این اقدام شرکتهای خودروسازی مانند ایرانخودرو و سایپا برای گرفتن مالیات بر نقل و انتقالات قانونی است.