توافق نجومی لالیگا با دو شبکه تلویزیونی میتواند رئال و بارسا و در مجموع فوتبال اسپانیا را وارد دورانی تازه کند. قراردادی که پلت فرمهای معروف را به اسپانیا خواهد کشاند.
دیدارنیوز - همین هفته بود که تایید شد حق پخش تلویزیونی بازیهای لالیگا در ۵ فصل آینده به دو شبکه "دازِن" و "مووی استار" واگذار شده است. از این معامله، ۴۹۵۰ میلیون یورو (معادل ۱۷۱ هزار میلیارد تومان) بین باشگاهها تقسیم خواهد شد و طبق ادعای خاویر تباس رئیس لالیگا، این یک توافق تاریخی است.
درآمد باشگاههای اسپانیایی از حق پخش، از این پس ۱ درصد بیشتر از گذشته خواهد بود و البته مهمتر اینکه، قرارداد بسته شده طولانیتر از قراردادهای قبلی است. با این همه پول تزریق شده به بازار و تجارتی که مخاطبان میلیونی دارد، تمام افراد دخیل در این سیرک فوتبال، تمرکز خود را بیش از گذشته روی فعالیتهای بیرون از زمین فوتبال خواهند گذاشت. روی بهینه سازی کانالهای پخش خود، مبارزه با سرقت محتوا و تلاش برای کسب درآمد بیشتر از اقدامات شان، بیش از پیش تمرکز خواهند کرد و این همان کاری است که آژانسهایی مانند "Kanot" انجام میدهند، شرکتی مرتبط با آژانس نمایندگی "You First" که کانالهای یوتیوب باشگاهها و نیز اینفلوئنسرها را مدیریت میکند. محتوا را در فضاهای دیجیتال مختلف توزیع میکند و مشتریان خود را در دنیایی که در مواجهه با پیشنهادات بسیار، با سرعتی بالا در حال پیشرفت است، راهنمایی میکند.
روز به روز باشگاهها بیش از گذشته به اهمیت این قضیه پی میبرند که هواداران چیزی فراتز از یک ۹۰ دقیقه فوتبالی میخواهند. لوئیس کالوو موسس و مدیر "Knot" میگوید: «اگر من یک هوادار بتیس باشم، میخواهم بدانم که در طول هفته و در تیم محبوبم چه میگذرد.»
با این اظهارنظر کالوو میتوان دریافت که محتوایی که باشگاهها خارج از زمین میتوانند به هواداران خود عرضه کنند چقدر میتواند کلیدی باشد. در برخی موارد باشگاهها خود میتوانند یک نتفلیکس یا آمازون کوچک باشند.
در دنیایی که اولین بازی لیونل مسی با پیراهن پی اس جی را نه از تلویزیون اسپانیا که از کانال توئیچ "ایبای یانوس" میتوان تماشا کرد، در دنیایی که رقابتهای کوپا آمه ریکا را نیز همین کانال برای اسپانیا پوشش میدهد، به نظر میرسد که الگوی مصرف فوتبال به طور قابل توجهی در حال تغییر است و بنابراین هم تولیدکنندگان محتوا و هم مصرف کنندگان باید آماده این تحولات باشند.
کالوو در ادامه میگوید: «مخاطبان در این تغییر الگوی مصرف دیگر آنقدر روی خود فوتبال متمرکز نیستند. اگر ایبای یانوس جام جهانی بادکنک بازی را خلق میکند، آن را تماشا میکنند و اگر یک بازی لیگ فرانسه را پخش کند، آن را میبینند. اگر فردا او یک نمایش سیرک را روایت کند نیز دیده خواهد شد چرا که اینجا مردم از ایبای یانوس تبعیت میکنند. آنها خالق اثر را دنبال میکنند، زیرا سبک روایتی او را دوست دارند و او آنها را سرگرم میکند. باید توجه داشت که در نهایت همه چیز سرگرمی و سرگرمی است. من فوتبال را دوست دارم؟ ممکن است اینطور باشد، اما چیزی که بیشتر دوست دارم این است که ایبای آن را برایم روایت کند. مخاطبان بیش از فوتبال حالا روی اشخاص و راویان آن متمرکز شده اند.»
در همین راستا، کالوو تحلیل میکند که نگرش مصرف کنندگان در سالهای آینده به کجا میتواند برسد: «الگوی مصرف تغییر خواهد کرد، اما برای استفاده از این همه قدرت، باید توزیع محتوای پیچیده تری انجام شود. بحث جالبی در مورد OTTها (مانند Netflix، HBO، آمازون...) و شبکههای اجتماعی مطرح است. باید این سوال را پرسید که اینها تا چه زمانی پایدار خواهند بود؟ این پلتفرمها میتوانند برای حداقل ده یا ۱۲ باشگاه به دلیل سرمایه گذاریهای وحشتناک در تولیدمحتوا و سیستم ها، قابل استفاده و اجرا باشند.»
برای دستیابی به این نوع محتوا، که در آن توپ دیگر قهرمان اصلی نیست، کالوو معتقد است که بازیکنان فوتبال باید حتی بیش از گذشته درگیر شوند: «هر چیزی خارج از زمین فوتبال متعلق به باشگاه و بازیکن است و دیگر به لالیگا ارتباط ندارد. روز به روز نیز موتورهای تولید محتوا بیشتر میشوند. با یادآوری موارد و اتفاقاتی که در داخل رختکن رخ میدهد و تاکید روی این نکته که آمازون یا دیگر پلتفرمهای مشابه به دنبال اخذ حقوق باشگاهها خواهند رفت، طبیعی است که در لحظه، چندین خریدار به طور همزمان برای به اشتراک گذاشتن این محتوای جذاب حاضر و آماده باشند.»