
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت در بیست و دومین گزارش به مجلس در تاریخ ۲۲ تیر ماه به صراحت از آنچه در جریان مذاکرات به دست آمده پردهبرداری کرده و نوشت: براساس چارچوبی که تاکنون در مذاکرات وین به دست آمده است، در صورت حصول توافق و بازگشت امریکا به برجام، کلیه تحریمهایی که وفق برجام رفع شده بودند، مجددا رفع خواهند شد.
دیدارنیوز - با پایان دور ششم مذاکرات در دولت دوازدهم، اصلیترین سوال این بود که امریکا با لغو کدام تحریمها موافقت کرده و کدام تحریم محل اختلاف است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت در بیست و دومین گزارش به مجلس در تاریخ ۲۲ تیر ماه به صراحت از آنچه در جریان مذاکرات به دست آمده پردهبرداری کرده و نوشت: براساس چارچوبی که تاکنون در مذاکرات وین به دست آمده است، در صورت حصول توافق و بازگشت امریکا به برجام، کلیه تحریمهایی که وفق برجام رفع شده بودند، مجددا رفع خواهند شد. علاوه بر این، کلیه تحریمهای ترامپ که در صورت استمرار عضویت امریکا در برجام، نمیتوانستند وضع شوند (ولو به بهانههای دیگر) نیز رفع خواهند شد. بر این اساس، طرف مقابل عنوان میدارد که در نتیجه بازگشت به برجام، تمامی تحریمهای ذکر شده در برجام (به شمول بخشی، موضوعی یا شخصی) و نیز کلیه تحریمهای وضع شده بعدی که مانع انتفاع ایران از آثار لغو تحریمهای برجامی میشوند، رفع خواهند شد.
در نتیجه، آثار این رفع تحریمها به صورتی خواهد بود که کلیه اشخاص غیرامریکایی، برای اقدام و فعالیت در حوزههای زیر با موانع تحریمی امریکا روبهرو نخواهند بود: رفع تحریمهای مالی و بانکی، رفع تحریمهای مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی، رفع تحریمهای مربوط به بیمه، رفع تحریمهای مربوط به کشتیرانی، کشتیسازی و بنادر، رفع تحریمهای مربوط به طلا و فلزات گرانبها، رفع تحریمهای مربوط به بخش خودروسازی، رفع تحریمهای مربوط به نرمافزار و فلزات (تحریم برجامی)، رفع تحریمهای مربوطه به بخشهای آهن، فولاد، آلومینیوم و مس (تحریم ترامپ)، رفع تحریمهای بخشهای ساختوساز، معدن، تولید، منسوجات و بخش مالی، حوزه هواپیمایی.
بدینترتیب و بنا بر این نتایج تمامی تحریمهای موضوعی علیه اقتصاد ایران شامل تحریمهای قبل از برجام (مالی و بانکی، بیمه، انرژی و پتروشیمی، کشتیرانی، کشتیسازی و بخش بنادر، طلا و فلزات گرانبها، نرمافزار، صنعت خودرو، فروش هواپیما و خدمات مربوطه و واردات فرش و مواد غذایی از ایران) و تحریمهای بعد از برجام، زمان ترامپ (صنایع فلزات ایران، صنایع معدنی، عمران، صنایع نساجی، تولید) رفع خواهند شد. در صورتی که در وین توافق حاصل شود، امریکا اجرای قوانین کنگره به شرح زیر را متوقف میکند و لذا این تحریمها فاقد آثار اجرایی خواهند بود:
قانون مجوز دفاعی سال ۲۰۱۲ م.
قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه ۲۰۱۲ م.
قانون آزادی ایران و مبارزه با اشاعه ۲۰۱۲ م.
قانون تحریمهای ایران.
در مورد قوانین لغو روادید و قانون مبارزه با دشمنان امریکا از طریق تحریم (کاتسا) ایالات متحده متعهد است که هیچ یک از مفاد آنها اجرای کامل تعهدات برجامی توسط امریکا را خدشهدار نکند. این بدان معناست که هر دو قانون بر اجرای کامل تعهدات برجامی امریکا بلااثر خواهند بود. چنانچه خلاف آن ثابت شود، در واقع نقض تعهدات امریکا ذیل برجام تلقی خواهد شد که میتواند با واکنش جمهوری اسلامی ایران براساس حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام مواجه شود.
امریکا همچنین در صورت توافق کامل فرمانهای اجرایی زیر را لغو میکند:
مربوط به قبل از برجام:
فرمان اجرایی ۱۳۷۵۴
فرمان اجرایی ۱۳۵۹۰
فرمان اجرایی ۱۳۶۲۲
فرمان اجرایی ۱۳۶۴۵
فرمان اجرایی ۱۳۶۲۸
مربوط به زمان ترامپ:
بخشی از فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶
فرمان اجرایی ۱۳۷۸۱ (تحریم صنایع فلزات ایران)
فرمان اجرایی ۱۳۹۰۲ (تحریم صنایع معدنی، عمران، نساجی و تولید)
فرمان اجرایی ۱۳۸۷۶ (تحریم علیه دفتر مقام معظم رهبری و مجموعههای وابسته)
همچنین شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان به اصطلاح «سازمان تروریستی خارجی» ابطال خواهد شد.
در بخش دیگری از این گزارش وزیر خارجه در قالبی کلی به تحریمهایی اشاره میکند که ایالات متحده با لغو آنها موافقت نکرده و مینویسد: «امریکا حاضر به رفع بخشی از تحریمهای خود، شامل «تحریمهای اولیه» که افراد و نهادهای امریکایی را از مبادلات اقتصادی با ایران منع میکند و از سالهای آغازین انقلاب اسلامی برقرار و به تدریج انباشته شده است و نیز فهرستی از افراد و نهادهای ایرانی که به بهانههای غیرهستهای وضع شدهاند (مثل به اصطلاح تروریسم، موشکی، حقوق بشر و...) نیست و جمهوری اسلامی ایران نیز اساسا هیچگاه در مورد این موضوعات مذاکره نکرده و نمیکند.»