تیتر امروز

صادق زیباکلام: تندروها به سرمایه‌گذاران گفتند گول لبخند روحانی و ظریف را نخورید/ برجام قبل از خروج ترامپ مرده بود/ می‌شد زودتر مذاکره کرد اما ...
گفت‌وگوی دیدار در برنامه ایرانشهر با یک تحلیلگر مسایل سیاسی

صادق زیباکلام: تندروها به سرمایه‌گذاران گفتند گول لبخند روحانی و ظریف را نخورید/ برجام قبل از خروج ترامپ مرده بود/ می‌شد زودتر مذاکره کرد اما ...

دیدارنیوز در روزی که سومین دور از مذاکرات تهران و واشنگتن در شهر مسقط برگزار شد، میزبان صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه ایرانشهر بود.
بهرام امیر احمدیان: ما تجربیات کارسازی از گفت‌و‌گو نداریم/سیامک کاکایی: نوروز، جوهره و مایه گفتمان ملی در ایران است به دیپلماسی نوروز بیندیشیم!
در اولین نشست «صلح و وحدت ملی در ایران» مطرح شد:

بهرام امیر احمدیان: ما تجربیات کارسازی از گفت‌و‌گو نداریم/سیامک کاکایی: نوروز، جوهره و مایه گفتمان ملی در ایران است به دیپلماسی نوروز بیندیشیم!

گروه صلح و وحدت ملی انجمن مطالعات صلح ایران، عصر چهارشنبه، سوم اردیبهشت ماه، اولین نشست خود را با موضوع «صلح و وحدت ملی در ایران» با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی در سالن حافظِ خانه اندیشمندان...
فوت ۴۰ نفر در انفجار بندر شهید رجایی/ اولین تصاویر از لحظه آغاز آتش‌سوزی/ نجات یک سگ از میان ویرانه‌ها +ویدیو
حادثه تلخ و دردناک در جنوب کشور (بروزرسانی می‌شود)

فوت ۴۰ نفر در انفجار بندر شهید رجایی/ اولین تصاویر از لحظه آغاز آتش‌سوزی/ نجات یک سگ از میان ویرانه‌ها +ویدیو

در حادثه انفجار روز (شنبه) در بندر شهید رجایی بندرعباس در هرمزگان، متاسفانه طبق آمار‌ها تا ساعت ۱۹:۰۰ امروز یکشنبه، ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۲۴۲ نفر مصدوم شدند.
بطحایی در نماز جمعه تهران

وزیر آموزش و پرورش: کلیات طرح رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون‌های تخصصی دولت تصویب شد

News Image Lead

وزیر آموزش و پرورش از تصویب کلیات طرح رتبه‌بندی معلمان در کارگروه کمیسیون‌های تخصصی دولت خبر داد و اعلام کرد این طرح در آینده نزدیک به مجلس ارائه می‌شود

کد خبر: ۱۱۴۶۲
۱۰:۰۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷
دیدارنیوز - سیدمحمدبطحایی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ساخت ۶۰۰ هزار کلاس درس در سال جدید تحصیلی را فصل جدیدی در ساختن آینده روشن نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: «آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی‌ترین دستگاه کشور و مولد سرمایه انسانی و به تعبیر مقام معظم رهبری، کانون اساسی برای خلق دنیای آینده، نقشی مهمی را برای رسیدن جامعه به توسعه و پیشرفت داراست. این مهم از طریق آموزش و پرورش و مدرسه محقق می‌شود. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ای است و نه دستگاهی هزینه‌ای.»

او ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته برنامه خود را از سیاست‌ها‌ و راهکارهای سند تحول بنیادین از دو منظر طراحی و اجرا کرده است. مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود، در این زمینه مهمترین برنامه حرکت جدی به سمت مدرسه‌محوری و کانونیت بخشی بودن به مدرسه است، زیرا مدرسه مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خودش تعامل موثر داشته باشد و برنامه‌هایی که در این زمینه به اجرا در آمده است تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را براساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شایسته خود نزدیک کند.»

به گفته بطحایی، رویکرد دوم که به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتری از مسیر اول در حوزه روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی است. او افزود: «مهمترین برنامه‌ای که در این زمینه اولویت پیدا کرد، گسترش مهارت‌آموزی در مدارس است که دانش‌آموزان باید مهارت‌هایی را که بر‌اساس الگوی ایرانی و اسلامی طراحی می‌شود‌ و به اجرا در می‌آید، فرا گیرند.»

او ادامه داد: «امروزه در حوزه‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نیاز دارند که بتوانند راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند، مواردی چون احترام به بزرگتر، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، همکاری و همکاری برای تعالی و ده‌ها برنامه ارزشی دیگر از مواردی است که باید در برنامه‌های آموزش و پرورشی در مدرسه تمرین شود؛ از این رو گسترش برنامه‌های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت‌های تحول در محتوای برنامه‌های درسی و آموزشی است.»

بطحایی گفت: «در کنار این آموزش‌ها، آموزش مهارت‌های پایه به نحوی که دانش‌آموزان حداقل به یک مهارت لازم دست یابند که بتوانند با استفاده از آن به یک شغل مناسب و موثر در جامعه اشتغال بورزند، دنبال می‌شود و در سال تحصیلی جاری همه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در ۱۰ درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند‌.»

وزیر آموزش و پرورش مدرسه را خانه دوم دانش آموزان و محلی برای تمرین زندگی دانست و گفت: «شرط اول آن است که دانش‌آموز با شوق و اشتیاق به مدرسه بیاید و از حضور در مدرسه احساس نشاط داشته باشد. باید موانع رسیدن به چنین جایگاهی را شناسایی کنیم و حتی‌الامکان کاهش دهیم همچنین عواملی که باعث فشار و اضطراب دانش‌آموزان می‌شود، حذف شوند. بخشی از این فشار و اضطراب ناشی از فضای فیزیکی و تجهیزات است و بخشی از آن ناشی از برنامه‌های آموزشی است؛ برنامه‌هایی که خارج از برنامه درسی برای آمادگی برای آزمون، کتاب‌های کمک آموزشی و کتاب‌های مکمل مدرسه به بچه‌ها تحمیل و باعث می‌شود فضای روانی ایجاد می‌کنند و شرط اصلی برای یادگیری در مدارس کمرنگ شود. این مسیر از دوره ابتدایی شروع شد و آزمون‌های تستی و آمادگی‌ در کنکور در دوره ابتدایی را ممنوع اعلام کردیم.»

بطحایی نیروی انسانی را اصلی‌ترین عامل تحول دانست و افزود: «شایستگی در کنار علاقه نیروی انسانی شرط اصلی و موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا طرح رتبه‌بندی همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت تدوین شد. لایحه رتبه‌بندی برای تایید به دولت تقدیم شد که اکنون کلیات آن در کارگروه یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تصویب رسیده است و در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.»

او در ادامه به بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و گفت: «به لطف خداوند و مشارکت خیران هشت هزار کلاس جدید در مهر افتتاح شد. به رغم محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.»

وزیر آموزش و پرورش از سیاست کاهش تمرکز در حوزه‌های اجرایی خبر داد و گفت: «واحدهای اجرایی کمتر در کار مدارس دخالت خواهند کرد تا مدارس با خلاقیت بیشتر و فعالیت کنند و در این راستا برنامه ویژه مدارس ابلاغ شد تا هفته‌ای دو ساعت از برنامه‌های درسی رسمی کاهش می‌یابد و در اختیار مدارس قرار گیرد.»


ارسال نظرات
امروز يکشنبه ۰۷ ارديبهشت
امروز يکشنبه ۰۷ ارديبهشت
امروز يکشنبه ۰۷ ارديبهشت
امروز يکشنبه ۰۷ ارديبهشت
پرطرفدارترین ها