تیتر امروز

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس

علی نوری: نسل امروز برای رسیدن به اهداف تعریف شده حاکمیت کاری نمی‌کند/ مشارکت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که تبعیض نباشد/ امید مردم زمانی از بین رفت که فهمیدند که حاکمیت رای می‌خواهد نه مشارکت

دکتر علی نوری استاد دانشگاه و جامعه شناس یکی دیگر از مهمان‌های برنامه «تیتر» بود؛ او در این گفت‌و‌گو به موضوعات مهمی مانند تبعیض، شکاف اجتماعی و ... اشاره کرد. او معتقد است: نسل جوان برای اهدافی...
مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

مانور نظامی اسرائیل و آمریکا در پاسخ به رزمایش ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا: برای پیروزی آماده‌ایم/ اعلام رتبه‌‌بندی کیفیت زندگی کشورها در سال ۲۰۲۵

این صد و سی و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز پنجشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
مظلومیت امروز حضرت زهرا؛ چون دوست کم توجه است شکایت کجا بریم!؟
ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر

مظلومیت امروز حضرت زهرا؛ چون دوست کم توجه است شکایت کجا بریم!؟

ایمان و اردات قلبی نسبت به دخت پیامبر گرامی اسلام و همسر مکرمه امام علی و مادر امام حسن و حسین بی نهایت است و برابر دستور قرآن و امر رسول خدا در محبت به او و اهل بیتش اگر کمی بخل بورزیم خاسر...

سهم گیلان در نمایش

اجرای نمایشنامه‌های خارجی در گیلان با آمدن گروه‌های تئاتری قفقازی به این منطقه آغاز شد.  کریم کشاورز می‌نویسد...

کد خبر: ۱۱۳۶۵۳
۲۲:۲۴ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰

 

اجرای نمایشنامه‌های خارجی در گیلان با آمدن گروه‌های تئاتری قفقازی به این منطقه آغاز شد

 کریم کشاورز می‌نویسد:

 نمایش‌های تئاتری از آغاز مشروطیت بیش‌از دیگر نقاط ایران در گیلان به اجرا درآمد و بی‌شک همسایگی قفقاز و روسیه در این امر مؤثر بوده‌است

 دکتر مهدی فروغ اهداف اولیه بنیان‌گذاران تئاتر را این‌گونه برمی‌شمرد:

 تاتردر رشت از موقعی که پای رفت‌وآمد ملل خارجی در ایران باز شد به‌منظور مبارزه با اجنبی و اجنبی پرستی و بیدار کردن ذهن مردم و روشن ساختن چشم و گوش ایشان ترقی فوق‌العاده کرد البته کسی که نزدیک خانه زنبور است آگاهانه و مراقب تر از کسی است که از آن فاصله دارد و مردم رشت چنین بودند

هنگامی‌که در گیلان تئاتر مورد توجه مردم قرار گرفت در سایر ولایات ایران نه‌تنها مردم عادی بلکه افراد سرشناس نیز شناختی از هنر نمایش نداشتندو هنرمندان و بازیگران تئاتر را به دیده تحقیر و تنفر می‌نگریستند گرچه در این دوره تهران نیز دارای گروه‌های نمایشی بود ولی مردم تهران هیچ‌گاه مانند گیلانی‌ها از تئاتر استقبال نکردند و همین موضوع خود یکی از علل موفقیت بنیان‌گذاران و گروه‌های اولیه تئاتر گیلان بود 

سرشناس ترین شخصیت‌های اداری و فرهنگی در گیلان بنیان‌گذاران اولیه تئاتر گیلان بودندبا نگاهی به اسامی برخی از آنان می‌توانیم پایگاه اجتماعی و فرهنگی تئاتر را ترسیم کنیم در میان آنان برخی را به‌علت درمیان آنان برخی رابه‌علت دارا بودن موقعیت‌های ممتاز اداری و اجتماعی به‌راحتی می‌شناسیم 

حسن ناصر حسین جودت جهانگیر سرتیپ پور کریم کشاورز یحیی کرمانی خانم ساری امانی دایی نمایشی و چند تن دیگر .

 

سهم گیلان در نمایش

 

آقای فرامرز طالبی در کتاب تئاتر گیلان جلد اول می‌نویسد :

میرزا حسین‌خان دایی تبریزی معروف به دایی نمایشی یکی از مجاهدین دوره مشروطیت تبریز بود در اوایل جوانی به رشت آمد و با دختر یکی از بازرگانان آذربایجانی مقیم این شهر ازدواج کرد او که از شیفتگان آزادی بود با مشروطه‌خواهان رشت تماس نزدیک داشت و به نمایندگی ملیون گیلان به آذربایجان رفت و بعد از مدتی بار دیگر به رشت بازگشت دایی نمایشی در شکل‌گیری تئاتر رشت نقش مهمی داشت علاقه‌مندی دایی به نمایش تا آن حد بود که نام خانوادگی نمایشی را برای خود انتخاب کرد

 او در تاسیس و ادامه فعالیت دارالایتام رشت با گرو گذاشتن خانه خود نقش عمده‌ای داشت وقتی دایی نمایشی چشم از جهان پوشید شهر رشت یکپارچه تعطیل شد و مردم جنازه وی را تا قبرستان سلیمان‌داراب مشایعت کردند.

 

سهم گیلان در نمایش

 

نقش ارامنه در تاتر گیلان

 اوانس دولت بیگیان شهروند اهل تفلیس در سال هزار و هشت‌صد و هفتاد و دو به دلیل بیماری در شهر رشت اقامت کرد و بعد از بهبودی نسبی با درخواست ارامنه رشت به سمت آموزگاری در مدرسه کلیسای ارمنیان رشت مشغول به کار شد او که متوجه امکانات کم مدرسه به‌لحاظ مالی شده بود تصمیم گرفت با برگزاری تئاتر به بودجه مدرسه کمک کند ازاین‌رو او با کمک جوانان گروه کر کلیسا و عده‌ای دیگر برای اولین‌بار در بیست و هشتم ژانویه هزار و هشت‌صد و هشتاد و چهار نمایشنامه‌های هر دو فقیر هستیم و هر دو پول نداریم و نیز برگ برنده خچو را به زبان ارمنی در رشت به روی صحنه برد

 و دومین‌بار در تاریخ نوزده فوریه همین سال نمایشنامه‌های خچوی دلال و آلی دار بین مست لرد است را همین گروه اجرا کرد.

 

سهم گیلان در نمایش

 

عباس اصالت می‌نویسد :

مجمع امید ترقی که از مهم‌ترین گروه‌های تئاتری گیلان است با اجرای دو نمایشنامه به‌صورت هم‌زمان آغاز کار خود را جشن گرفت اولین نمایش در دو قسمت اول پیس بسیار کوتاه و دو پرده‌ای بنام مشهدی شجاع و قسمت دوم خسیس اثر مولیر ترجمه حسن ناصر بود مجمع امید ترقی توانست با اجرای این نمایشنامه‌ها افکار مردم را متوجه خود کند و بر اثر استقبال فراوان در عرض مدتی کوتاه چهار پنج‌بار این نمایش تجدید شد دومین نمایش هیئت امید ترقی براساس اعلام چاپ‌شده در روزنامه آموزگار نمایش عیار نوشته‌ی نسیم بیگ در سال هزار و سیصد و بیست و نه قمری بود و سومین نمایش بر اساس همین اعلان نمایش احمق ریاست‌طلب اثر مولیر به ترجمه ازهر ناصر است که در همین سال اجرا شد نمایش دیگر امید ترقی نمایشنامه عبرت نوشته و کار حسن ناصر است که خبر آن در روزنامه مشاک چاپ شد.

 

سهم گیلان در نمایش

 

نمایش در گیلان این اواخر با بروز استعدادهای جدید و برگزاری جشنواره‌ها پیشرفت‌های چشمگیری داشته و امید است با مساعدت نهادهای مسئول بازهم گیلان جایگاه حقیقی تئاتر را که دریکصد سال گذشته داشته. احراز نماید.

 

✍️ابراهیم عاطفی

ارسال نظرات
امروز يکشنبه ۲۳ آذر
امروز يکشنبه ۲۳ آذر
امروز يکشنبه ۲۳ آذر
امروز يکشنبه ۲۳ آذر