طرح ممنوعیت تردد شبانه از همان زمان اجرا با انتقادهای فراوانی مواجه بود. حالا با کاسته شدن از شدت شیوع بیماری و کم تاثیر بودن این طرح، درخواستها برای لغو آن بالا گرفته است.
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: با اوج گیری کرونا در پاییز سال ۹۹ تصمیم گیران ستاد ملی مقابله با کرونا با سایر مسئولان بخشهای دیگر دور هم نشستند تا به ظن خودشان راهکار اجرایی برای کاهش کرونا پیدا کنند و نتیجه این هم اندیشی رسید به اجرای طرح منع تردد شبانه؛ طرحی که با گذشت یکسال دستخوش تغییراتی شد، اما جمع نشد.
حالا با بالا رفتن تعداد افراد واکسینه و در مقابل کاهش مبتلایان و مرگ و میر ضرورت اجرای این طرح منطقی نیست و مردم منتظرند که پلیس و ستاد ملی مقابله با کرونا و هر دستگاه تصمیم گیر دیگر بساط این طرح را برچینند هر چند صحبتهای مختلفی در این باره مطرح و بعد تکذیب شد، اما تا زمان انتشار این گزارش تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.
بیشتر بخوانید:پاستور و رازی؛ رقیبانی که از برکت جلو زدند! + خلاصه تصویری
وقتی مسئولان وزارت بهداشت تصمیم گرفتند پس از واردات چند ده میلیونی واکسن روند تزریق واکسن را هم سرعت بخشند در قدم اول اقدام به راه اندازی مراکز شبانه روزی کردند و از آنجاییکه بخش عمدهای از مردم در طول روز شرایط رفتن به مراکز واکسیناسیون را نداشتند، رفتن به مراکز شبانه را در اولویت قرار دادند و همین مساله زمزمه برداشتن طرح تردد شبانه در شهریور ماه امسال را قوت بخشید و حتی خبری قطعی لغو این طرح برای ساعاتی در صدر اخبار رسانهها قرار داشت و مردم با این اطمینان چند شب بدون نگرانی از جریمه شدن در ساعات منع تردد در سطح شهر رفت و آمد داشتند تا اینکه سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت خبر لغو طرح ممنوعیت شبانه صحت ندارد و به پلیس ابلاغ نشده است و در نهایت هم گفت که حرف جدیدی ندارم.
در حالی که هنوز ماجرای تردد شبانه در هالهای از ابهام است و مردم منتظر خبر در این زمینه هستند، خبر میرسد که زمان طرح ترافیک روزانه تغییر خواهد کرد و این یعنی متولیان اصرار زیادی روی باقی ماندن طرح منع تردد شبانه دارند حالا با هدف یا بی هدف!
در این میان جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران درباره منع تردد شبانه به نوعی در مقام دفاع از این تصمیم برآمده و گفته است ستاد ملی کرونا برای اینکه شبنشینیها و ترددهای غیر ضروری شهری را در دوران شیوع کرونا کنترل کند، اقدام به ایجاد ممنوعیت تردد در ساعات پایانی شب کرد، البته او در تکمیل صحبت خود این موضوع را هم اضافه کرد: به نظر میرسد این ساعات نباید به وسایل حمل و نقل عمومی تسری پیدا میکرد البته او جمله خود را اینطور کامل میکند که باید با ستاد ملی مقابله با کرونا صحبت شود که ساعات کار مترو و اتوبوسرانی را افزایش دهیم تا الزامی بر فشار به استفاده از حمل و نقل عمومی در ساعات خاص به وجود نیاید.
"برداشتن محدودیتهای کرونایی بستگی به شرایط شیوع کرونا دارد. " این جمله را محسن منصوری استاندار تهران بیان کرد و درباره شایعه لغو محدودیت ترددشبانه گفت: برداشتن محدودیتها بستگی به شرایط شیوع کرونا دارد البته او این نکته را هم اضافه کرد که درباره محدودیت تردد شبانه، چندی پیش در ستاد ملی مقابله با کرونا مطالب و نظراتی مطرح شد که این هفته در مورد آن تصمیم گیری میشود و در نهایت تاکید کرد که فعلا تصمیمی برای حذف محدودیت شبانه نداریم، اما موضوع در دست بررسی است.
بیشتر بخوانید: تزریق دز سوم واکسن سینوفارم در آبان؛ دز سوم و پیک ششم!
اردیبهشت امسال اعلام شد که جریمه ۶۲۰ هزار دستگاه خودرو برای دولت به ویژه راهور ۱۲۴ میلیارد تومان سودآوری داشته است. علی همه خانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور بود که این خبر را به رسانهها داده بود به این موضوع هم اشاره داشت که هر بار تردد در ساعات ممنوعه شب، جریمه ۲۰۰ هزار تومانی را برای راننده متخلف به دنبال دارد.
این جریمه و درآمد حاصل از آن گمانه اینکه دولت و مسوولان ستاد کرونا میخواهند این رویه ادامه داشته باشد را تقویت میبخشد و زمانی میتوان این فرضیه را رد یا اثبات کرد که هر چه زودتر مسئولان تصمیم خود را اتخاذ و اعلام کنند.
هم مدیران شهری و هم متولیان بهداشت کشور معتقدند که ممنوعیت تردد شبانه تاثیر چندانی نداشته است. یکی از کسانی که در این باره اظهار نظر کرده است مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است که درباره اینکه آیا شهرداری تهران خواهان حذف ممنوعیت تردد شبانه در تهران است؟ گفت: ما در معاونت فکر میکنیم، ممنوعیت شبانه اثر چندانی نداشته، اما باید در این زمینه بحث شود، اما این مقام مسئول نگفت که باید با چه افرادی یا گروههای در این زمینه بحث شود و فقط موضوع قابل توجه این است که سود این تاخیر به جیب چه کسی یا کسانی سرازیر خواهد شد؟
اختلاف نظر درباره ماجرای تردد شبانه سبب شد پای مجلسیها هم وسط کشید تا جاییکه خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این باره گفت که با اعمال محدودیت تردد شبانه، تهران و دیگر شهرهای بزرگ برای طبقه مرفه و بالا نشین قرق میشود و عملا اعلام شده است که تهرانگردی در شبها برای طبقه مرفه است، زیرا مانعی برای تردد افراد جز پرداخت هزینه وجود ندارد.
او در ادامه صحبت خود به دفاع از مردم پرداخت و با بیان اینکه ما نمیتوانیم مردم را مجبور به کارهای غیر علمی و بدون استدلال کنیم و برایشان محدودیتی وضع کنیم تاکید کرد: با گذشت چندین ماه هیچ استناد علمی مبنی بر فوایدش ارائه نشده است؛ و در نهایت آخرین کسی که درباره لغو منع تردد شبانه صحبت کرده علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا است که گفته است: پیشنهاد لغو منع تردد شبانه به ستاد ملی مقابله با کرونا داده شده است.
او روی این موضوع هم تاکید دارد که مطالعات نشان میدهد اجرا یا لغو طرح ترافیک تاثیری بر شیوع کرونا نداشته است.
در نهایت ممنوعیت تردد شبانه همچنان برقرار است و معلوم نیست سرنوشت این تصمیم گیری که برای شرایط خاص تدبیر شده بود چه میشود و در نهایت کدام نهاد مرتبط تصمیم نهایی را اتخاذ و اعلام خواهد کرد.