گیشه جهانی سینما همچنان با چالشهای زیادی در سایه همه گیری ویروس کرونا دست و پنج نرم میکند و متخصصان معتقدند تا سال ۲۰۲۴ میلادی، گیشه به آمار فروش قبل از شروع همه گیری نخواهد رسید.
دیدارنیوز ـ صنعت سرگرمی و از همه مهمتر آن سینما در چند سال اخیر با حرکتی سینوسی بواسطه شرایط ناشی از ویروس کرونا درگیر بوده و در برخی مقاطع آمارهای فروش در اکثر نقاط جهان رو به بهبود میرود و اندکی بعد با افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر مرتبط با ویروس کرونا، گیشه سینماها نیز متقابلا افت میکند.
جدیدترین نمونه آن قسمت جدید فیلم ابرقهرمانی «جوخه انتحار» است که در اکران آغازین خود در سینماهای آمریکا بسیار پائینتر از پیش بینیها فروخت. فیلمی که تمام مولفههای تبدیل شدن به یک فیلم پرفروش را داشت؛ از نقدهای مثبت تا حضور ستارههای سینما و همچنین نقش آفرینی «سیلوستر استالونه» در یک نقش عجیب. اما این فیلم در سه روز نخست اکران در آمریکا به فروش ناامیدکننده ۲۶ میلیون دلاری دست یافت و با فروش ۳۵ میلیون دلاری در دیگر کشورها، فروش آغازین جهانی خود را به ۷۲.۲ میلیون دلار رساند که نمیتواند برای فیلمی با هزینه تولید ۱۸۵ میلیون دلار که ۱۰۰ میلیون دلار هم صرف هزینههای تبلیغاتی آن شده، فروش امیدوارکنندهای باشد.
فیلم سینمایی «جوخه انتحار» -۲۰۲۱
در مقطعی بویژه سینماهای آمریکا (بزرگترین بازار سینمایی جهان به استثنای سال ۲۰۲۰ که این عنوان تحت شرایط کرونایی به چین رسید) نشانهایی از بازگشت به شرایط نرمال را نشان داد و فیلمهای «یک مکان آرام ۲»، «سریع و خشن ۹» و «بیوه سیاه» به ترتیب به فروش آغارین ۴۸، ۷۰ و ۸۰ میلیون دلار در گیشه آمریکا دست یافتند، اما فروش نه چندان دلگرم کننده فیلم «جوخه انتحار» نشان داد، سینماها هنوز فرصت زیادی تا رسیدن به شرایط عادی پیش از آغاز همه گیری دارند.
گرچه سینماهای در اغلب نقاط جهان فعال هستند، اما شیوع سویه دلتای ویروس کرونا موجب شده مخاطبان بیشتری نسبت به تماشای فیلم در سالنهای سینما احساس تردید کنند و عدم اطمینان مخاطبان در حال حاضر مهمترین چالش سینماست که امید میرود با افزایش واکسیناسیون در کشورهای مختلف این اعتماد در میان سینمادوستان به تدریج احیاء شود.
اکران برخی از آثار سینمایی در سامانههای نمایش آنلاین نیز موجب شده بلیت فروشی سینماها در یکی دو سال اخیر به پائینترین حد خود در تاریخ معاصر برسد.
بر اساس پیش بینی جدید منتشر شده از سوی کمپانی «پرایسواترهاوسکوپرز» که از بزرگترین موسسات جهان در ارائه خدمات حرفهای از جمله حسابداری و حسابری است، گیشه جهانی سینما تا سال ۲۰۲۴ به شرایط عادی پیش از آغاز همه گیری ویروس کرونا (سال ۲۰۱۹) باز نخواهد گشت و رشد سامانههای نمایش آنلاین (نتفلیکس، آمازون، HBO و ...) همچنان ادامه خواهد داشت.
این کمپانی با بررسی ۱۴ بخش از صنعت بازیهای رایانهای تا تبلیغات و سینما در ۵۳ کشور جهان اعلام کرده مجموع فروش جهانی سینما در سال ۲۰۲۴ به ۴۵.۲ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۰ که بیشتر سینما ناگزیر به بستن درهای خود به روی مخاطبان شدند به تنها ۱۳ میلیون دلار رسیده بود. ارزش کل صنعت سرگرمی و رسانه نیز در سال ۲۰۲۰ با کاهش بی سابقه چهار درصدی به دو تریلیون دلار رسید.
کمپانی «پرایسواترهاوسکوپرز» همچنین پیش بینی کرده ارزش صنعت سامانههای نمایش آنلاین تا سال ۲۰۲۵ سالانه بیش از ۱۰ درصد رشد داشته باشد و به رقم ۸۱.۳ میلیارد دلار برسد.
نشریه اکونومیست نیز در گزارشی و با بررسی ۵۰ کشور جهان اعلام کرد که فعالیتهای مرتبط به سینما از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا تا کنون ۶۱ درصد کاهش یافته است.
بر اساس اطلاعات درج شده در سایت «Box Office Mojo»، دو فیلم چینی «سلام مامان» و «کارگاه محله چینیها ۳» به ترتیب با فروش ۸۴۸ و ۷۰۲ میلیون دلار، در صدر پرفروشترین فیلمهای سال ۲۰۲۱ قرار دارند که نشان میدهد سینمای چین با واکسیسناسیون گسترده شرایط مناسب تری نسبت به دیگر بازارهای عمده سینمایی در جهان دارد.
در رتبه سوم نیز فیلم «سریع و خشن ۹» با فروش ۶۶۱ میلیون دلاری قرار دارد که تنها ۱۷۱ میلیون دلار از فروش خود را گیشه آمریکا کسب کرده و بقیه آن از محل گیشه بین الملل بویژه چین به دست آمده است.
اخیرا سینماهای نیویورک ارائه کارت احراز واکسیناسیون در سینماهای این ایالت را اجباری کرده و به احتمال فراوان لس آنجلس، دیگر قطب سینمایی آمریکا نیز رویه مشابهی در پیش خواهد گرفت. انجمن سینماداران آمریکا نیز مخالفتی با این طرح اعلام نکرده است. این امیدواری وجود دارد با این دست اقدامات در جهت افزایش اعتماد عمومی مخاطبان برای رفتن به سینما، بار دیگر شاهد بهبود شراط گیشه سینما در همه نقاط جهان باشیم.