قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی از همکاری این وزارتخانه با شرکت ملی پست برای توزیع کالاها خبر داد و گفت که این همکاری برای توزیع مرغ در استان قم به صورت آزمایشی آغاز شده، برای کالاهای دیگر به ویژه محصولات پتروشیمی نیز استفاده و تا شش ماه آینده یک سیستم نوین توزیع در کشور پیاده خواهد شد.
دیدارنیوز ـ محمد صادق مفتح در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: یکی از نواقص شبکه توزیع این بود که کالا در شبکه توزیع قابل رصد نبود. منظور کالاهایی است که به دلیل استفاده از سیستمهای حمایتی، ارز یا نهاده ارزان یا به هر دلیل دیگر، دولت بر توزیع آنها حساس است و از نظر سیستمهای نظارتی و برنامهریزی کلان، کیفیت توزیع آنها مهم است.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته همواره درمورد این کالاها مشکل وجود داشته و عدد تولید و توزیع از موارد مورد بحث بوده، تصریح کرد: امکانات خوبی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری در شرکت پست ایجاد شده که میتواند کالا را به همان نقطهای که باید برود برساند و آمار بدهد که مرغ به آن نقطه جغرافیایی اعم از واحد صنفی یا یک منزل رسیده است.
به گفته این مقام مسئول زیرساخت خوبی در شرکت پست فراهم شده که بر این اساس جلسات کارشناسی با آنها برگزار و اقدام مشترک با شرکت پست از کالای مرغ شروع شد. چرا که درمورد این کالا حساسیت و نگرانیهایی وجود داشت.
مفتح با بیان اینکه از دو ماه پیش استفاده از شرکا پست برای توزیع مرغ به صورت آزمایشی از استان قم شروع شد، اظهار کرد: حالا با این سیستم توزیع مطمئن هستیم چه مقدار مرغ به کدام واحد صنفی یا صنعتی تحویل داده شده و قابل انکار هم نیست؛ بنابراین اطلاعات در یک سیستم بر خط در سطح کشور قابل رصد است و برای برنامه ریزی اطلاعات خوبی در اختیار مدیران کشور قرار داده شده است.
کالای پستی بعدی محصولات پتروشیمی است
وی همچنین اعلام کرد که قرار است این طرح در مورد سایر کالاها به خصوص پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد و گفت: با توجه به اهمیت و اولویت کالاها سیستم بعدی سیستم توزیع پتروشیمی است که به دلیل اختلاف قیمت در بورس و بازار آزاد نگران هستیم کسانی که در بورس برنده میشوند کالا را به محل مصرف میبرند یا نه که باز هم با پست این سیستم تحت رصد قرار میگیرد مطلع میشویم کالا کجا رفته و میتوانیم از فرد دریافت کننده مطالبه کنیم؛ بنابراین کسانی که مجاز به دریافت هستند میتوانند محصولات پتروشیمی را دریافت کنند.
به گفته این مقام مسئول، این اطلاعات به صورت برخط با کمترین هزینه قابل برنامه ریزی است. همکاری بین وزارت صنعت و شرکت پست شروع شده و امیدواریم طی شش ماه آینده اعلام کنیم یک سیستم نوین توزیع را در کشور پیاده کردیم که در دنیا هم مرسوم است. به عبارت دقیقتر در دنیا هم قابل رصد بودن کالا در سیستم توزیع پیاده میشود.
اواخر سال گذشته نیز وضعیت نابسامانی در بازار مرغ حاد بود که باعث ایجاد صفهای طولانی برای دریافت مرغ به قیمت تنظیم بازار در شرایط کرونایی شد. این در حالی است که نهادههای دام و طیورهمچنان ارز دولتی دریافت میکنند و مرغ به قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی باید در دسترس عموم مردم باشد. اما در شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی میگوید تولید مرغ به اندازه نیاز کشور بوده و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و تقصیر را به گردن وزارت صمت انداخته که وظیفه نظارت بر بازار و برخورد با گرانفروشی را دارد، مسئولان وزارت صنعت معدن تجارت (صمت) میگویند قرارگاه ساماندهی مرغ مسئول تامین و توزیع این کالاست؛ بنابراین این وزارتخانه مسوولیتی در این رابطه ندارد که بخواهد اظهارنظر کند. از طرف دیگر گزارشهایی از کمبود مرغ در بازار نیز منتشر شده یود.
در نهایت مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ در خرده فروشیها حتی به ۴۰ هزار تومان هم رسیده است.