تیتر امروز

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران

این بیست و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
مکتب ایرانی صلح در میانه‌ی دولت-ملتِ ناصلح!
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از همایش سالانه صلح

مکتب ایرانی صلح در میانه‌ی دولت-ملتِ ناصلح!

خبرنگار دیدارنیوز با حضور در دومین پیش نشست همایش سالانه صلح و ادبیات انجمن علمی مطالعات صلح ایران که با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گزارشی تهیه کرده است که تقدیم می‌شود.
صادق زیباکلام و حمید رسایی پاسخ می‌دهند

آیا اصولگرایان و اصلاح طلبان باید هزینه‌ی تتلو و گوگوش را بدهند؟

صادق زیباکلام و حمید رسایی درباره تاثیر حضور سلبریتی‌ها و افراد مشهور در میان افراد سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا توضیحاتی می‌دهند

کد خبر: ۱۰۱۹۳
۱۳:۳۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۷

دیدارنیوز - سال گذشته در کارزار انتخابات ریاست جمهوری حاشیه‌هایی به وجود آمد که شاید بیش از همه‌ی آنها عکس ابراهیم رییسی به همراه امیر تتلو بود که واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های مجازی به همراه داشت. چندی پیش امیر تتلو خواننده‌ی پاپ ایرانی که سال‌ها به دنبال مجوز برای فعالیت‌های خود بود از کشور خارج شد و اخیرا در اینستاگرام خود مطلبی را در توهین به مقدسات اسلامی منتشر کرد که واکنش‌های تندی را به همراه داشت و همین‌ مساله باعث شد که دوباره در فضای مجازی عکس‌های امیرتتلو با ابراهیم رییسی و حمید رسایی پررنگ شوند.

اما واکنش‌ها و اشارات مستقیم و غیرمستقیم به حمایت این خواننده از ابراهیم رییسی در انتخابات، یادآور اتفاقات مشابهی است. اصلاح طلبان هم در  ادوار مختلف مدام با بهانه‌هابی چون حمایت فلان خواننده‌ی لس‌آنجلسی (گوگوش) و یا بعضی بازیگران (گلشیفته فرهانی) از جنبش سبز در سال ۸۸، مورد سوال و طعنه و شک قرار می‌گرفتند.
 
آیا اصولگرایان و اصلاح طلبان باید هزینه‌ی تتلو و گوگوش را بدهند؟

اما آیا این بهانه‌جویی‌ها در بخش‌هایی از هردو جریان سیاسی تاکنون نتیجه‌ای  جز عمیق‌تر کردن اختلافات و غیراخلاقی‌تر کردن فضای سیاسی کشور داشته است؟! اینکه زمانی امیر تتلو یا گوگوش از نامزدی حمایت کرده‌اند، آیا نشان‌دهنده‌ی خط و ربط سیاسی سیاسیون داخلی کشور است؟

زیباکلام: با خود نگوییم چون اصول‌گرایان آن کار را کردند پس ما هم مقابله به مثل کنیم‌

صادق زیباکلام با بیان اینکه  تنها جایی که در ایران در دست حکومت نیست و می‌توان یک نفسی کشید فضای مجازی است، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: به همین دلیل در ایران این فضا پررنگ شده است و از آن استفاده‌ی اخلاقی و منصافه نمی‌شود و هرکسی می‌تواند در فضای مجازی با نام خودش و یا با اسم مستعار حضور داشته باشد.

وی افزود: همه‌ی این‌ها باعث شد تا مثلا در زمان انتخابات، آقای رییسی از محبوبیت آقای تتلو در بین جوانان استفاده کند و  این غایت بی‌اخلاقی سیاسی بود. اصلا چرا باید یک جریان سیاسی برای چهارتا رای اینکار را بکند؟

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: البته چون صدا و سیما، تربیون‌های نمازجمعه و برخی از خبرگزاری‌ها در انحصار  اصولگرایان است، این انحصار اقلیت‌های تندرو بر رسانه‌های کشور  باعث شده است که فضای مجازی در ایران جا باز کند. اگر شما به کشورهایی مثل نروژ و هند سفر‌ کنید متوجه می‌شوید که انحصار رسانه‌ها در دست حکومت نیست و فضای مجازی آن ارزش و اهمیت را ندارد.

زیباکلام در ادامه گفت: مثلا اگر در کشورهای دیگر یک فوتبالیست از یک کاندید انتخاباتی حمایت کند، این قضیه خیلی پررنگ نمی‌شود؛ به این دلیل که وضعیت فضای مجازی آن‌ها مثل ایران نیست اما در ایران به خاطر رشد خارق العاده و عظیمی که شبکه‌های مجازی پیدا کرده‌اند، بهره‌برداری‌های کاسبکارانه و سیاسی از این فضا اتفاق می‌افتد.

وی با ذکر مثالی گفت: من یک نمونه‌ی زنده برای شما مثال بزنم، در فضای مجازی پستی را درباره‌ی سخنان یکی از مسوولان روحانی گذاشته بودم که در آن گفته بودند «برای سمت‌هایی که باید روحانیان عهده‌دار شوند، مثل نهاد رهبری در دانشگاه ها یا قوای مسلح، در آینده به سیصد روحانی نیاز داریم‌» و من در پاسخ به ایشان گفتم «اگر این افراد که عهده‌دار سمت شدند به طور میانگین هرکدام دو و نیم میلیون تومان حقوق بگیرند، جمع آن‌ها در سال حدود ۸ میلیارد تومان می‌شود.»

او اضافه کرد : حالا تندروها به من حمله می‌کنند که کدام طلبه ماهی دو و نیم‌میلیون تومان می‌گیرد؟ در حالی که من هرگز نگفته‌ام که طلبه‌ها دو و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرند بلکه گفته بودم وقتی آن‌ها سمت‌های تربیتی، فرهنگی، مدیریتی و پژوهشی را احراز می‌کنند مشخص است که کم ترین حقوقشان به عنوان روحانی در آن نهاد دو و نیم میلیون تومان است. منظور اینکه به خودشان اجازه می‌دهند راحت تحریف کنند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: نباید تصور کرد که فقط اصوگرایان از فضای مجازی استفاده‌ی نادرست می‌کنند، آیا می‌توان پرسید چه کسی استفاده‌ی نادرست نمی‌کند؟ اما مساله‌ی اساسی این‌ است که چرا فضای مجازی آنقدر اهمیت پیدا می‌کند؟ اگر صدا و سیما و تربیون‌های نماز جمعه در دست عده‌ای خاص نبود‌ من فکر نمی‌کنم که فضای مجازی آنقدر اهمیت پیدا می‌کرد.

آقای زیباکلام اضافه کرد: متاسفانه همانطور که از صداوسیما بعضا استفاده‌های غیراخلاقی می‌شود و تهمت‌هایی را از نظر سیاسی به خیلی‌ها وارد می‌کنند در صورتی که طرف مقابل نمی‌تواند پاسخی بدهد، در فضای مجازی نیز همین اتفاق پیش می‌آید. زیرا فضای مجازی که در کره‌ی ماه نیست، بلکه در همان‌ جامعه‌ای است که بخشی از آن صداوسیما و تربیون‌ نماز جمعه‌ی یک‌سویه وجود دارد‌.

او افزود: من نمی‌خواهم بگویم‌ اگر صدا و سیما در دست اصلاح طلبان بود این ‌مشکل‌ها به وجود نمی‌آمد، بلکه منظور من این است که نباید هیچ تربیونی در دست یک جریان خاص باشد و اگر همه‌ی صداها، مطالب و افق‌های مختلف از تربیون‌های صداوسیما و نماز جمعه شنیده شود فضای مجازی خود به خود اهمیت خود را از دست می‌دهد. اگر اخبار صدا و سیما را رصد کنیم می‌بینیم در دنیا هیچ اتفاقی به خلاف باورهای جمهوری اسلامی نیفتاده است و  معلوم است که دروغ است مگر می‌شود چنین اتفاقی بیفتد؟

این استاد دانشگاه تاکید کرد: همه‌ی این‌ها باعث می‌شود مردم اعتماد خود را از دست بدهند و به فضای مجازی روی بیاوردند. فضای مجازی را الان دیگر نمی‌توان اصلاح کرد و حکومت تنها کاری که می‌کند فیلترینگ است.

وی با ذکر مثال‌هایی اضافه کرد: مثلا اینکه توییتر و تلگرام فیلتر شد و الان نیز می‌خواهند اینستاگرام را فیلتر کنند چه نتیجه‌ای دارد؟ آیا اهمیت این شبکه‌های مجازی از بین رفت؟ فیلترینگ که راه حل نیست مردم به راحتی از فیلترشکن اسفتاده می‌کنند یا اینکه پارازیت بر روی رسانه‌های فارسی زبان ‌‌چه چیزی را حل می‌کند؟

زیبا کلام در پایان گفت: رسانه‌ها نیز باید بیشتر به اخلاق پایبند باشند و با خود نگوییم چون اصول‌گرایان آن کار را کردند پس ما هم مقابله به مثل کنیم‌.
 
آیا اصولگرایان و اصلاح طلبان باید هزینه‌ی تتلو و گوگوش را بدهند؟

خبر سایت باشگاه خبرنگاران صداوسیما در سال ۱۳۹۱٫ نمونه ی رفتار رسانه های اصولگرایان

رسایی: خلاف انصاف و مروت است

حمید رسایی، فعال سیاسی اصولگرا نیز که در یادداشتی تلگرامی با عنوان «تتلو  مرتد و حکم مرتد، اعدام است‌» به اقدامات اخیر تتلو واکنش نشان داده بود، با بیان اینکه نه آقای رییسی و نه من آقای تتلو را امام جماعت نکردیم، گفت: عقل و شرع نیز می‌گوید وقتی کسی کارخوبی می‌کند و اظهار می‌کند که کارخوب را می‌خواهد ادامه دهد و از گذشته‌ی خود نیز پشیمان است، تقدير شود اما ملاک را باید حال فعلی آن فرد قرار داد.

حمید رسایی گفت: حمایت کردن آدم‌های مختلف از یک نفر گاهی اوقات در راستای هماهنگی  و هم جهتی فکری بین آن‌ها است. اگر این حمایت کردن در جهت هم فکری مبنایی باشد باید از هم حمایت کنند. مثلا اگر آن دیگری حمایت کرد طرف مقابل او  انکار نکند و باید حمایت او را قبول کند و به زعم خود مثلا در انتخابات از آورده‌ی آن شخص نیز استفاده کند.

مدیرمسوول هفته نامه‌ی ۹ دی ادامه داد: اما اگر بعدا جهت آن حمایت کننده به صورت مشروح و معلوم تغییر کند و دیگر همسو با جهت حمایت شونده نباشد در این صورت اگر کسی از این تغییر شخصی در جهت تخریب فرد حمایت شونده استفاده کند، خلاف انصاف و مروت است.

او افزود: آن زمانی که آقای تتلو به دیدن آقای رییسی رفته بود، ادعا می‌کرد که از گذشته‌اش توبه کرده است و نمی‌خواهد دیگر به مسیر قبلی خود ادامه دهد و در مقام عمل نیز این کار را کرده بود مثلا در شبکه‌های مجازی از کارهای گذشته‌ی خود پشیمان بود و حتی دیگران را به کارهای درست تشویق می‌کرد. حالا در چنین فضایی با یک کاندیدایی دیدار کرده است.
 
آیا اصولگرایان و اصلاح طلبان باید هزینه‌ی تتلو و گوگوش را بدهند؟

این‌نماینده‌ی سابق مجلس گفت:  اکنون که آقای تتلو به خارج از کشور رفته و صد و هشتاد درجه تغییر کرده است، خلاف گذشته عمل می‌کند و به مقدسات توهین می‌کند. کاملا واضح است آقای رییسی با کار او همسویی ندارد اما عقل و شرع نیز می‌گوید وقتی کسی کارخوبی می‌کند و اظهار می‌کند که کارخوب را می‌خواهد ادامه بدهد و از گذشته‌ی خود نیز پشیمان است ملاک را باید حال فعلی آن فرد قرار داد.

حمید رسایی ادامه داد: این آدم در زمان انتخابات دفاعی کرده بود  و ما وظیفه داشتیم از کار خوب او تقدیر کنیم و حالا نیز که این غلط را کرده است باید تبعات این کار غلط را بپذیرد. مثلا گاهی در انتخابات یک آدم ضد انقلاب و یا رسانه‌ی بیگانه‌ای از کاندیدایی دفاع می‌کند آن موقع باید اعلام موضع کرد که هم جهت نیستند حالا چه روحانی باشد چه رییسی. اگر سکوت کند، این عمل قابل پذیرش نیست و نوعی نفاق است. زیرا می‌خواهد از آورده‌ی آن آدم ضدانقلاب استفاده‌ی انتخاباتی کند حالا مصداقش می‌خواهد گلشیفته فراهانی باشد یا تتلو.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در فضای مجازی این اخبار پررنگ می‌شود، گفت: در شبکه‌های اجتماعی، قرارگاهی در خارج از کشور وجود دارد که به هیچ یک از اصول اخلاقی ، دینی و مطبوعاتی پایبند نیست و مثلا یک روز ممکن است همین رسانه‌هایی که الان از آقای روحانی دفاع می‌کنند او را لگد مال ‌کنند؛‌ اما در حال حاضر احساس می‌کنند که آقای روحانی می‌تواند به نفع آن‌ها باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی