تیتر امروز

اکبرنژاد: گرفتاری از جایی شروع شد که دولت‌ها در چشم ما از ملت بزرگتر شدند/مقاومت مدنی یعنی بخش کثیری از جامعه پاسخ‌های مشترک به حاکمیت بدهند
در سی‌وسومین برنامه دیدار اندیشه مطرح شد:

اکبرنژاد: گرفتاری از جایی شروع شد که دولت‌ها در چشم ما از ملت بزرگتر شدند/مقاومت مدنی یعنی بخش کثیری از جامعه پاسخ‌های مشترک به حاکمیت بدهند

در سی‌وسومین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام محمدتقی اکبر نژاد مجتهد و مدرس حوزه در خصوص "نقش خدا و مردم در تحولات اجتماعی گفت‌و‌گو کردیم.
مهدی مطهرنیا: آینده پر از عدم قطعیت است/ هنوز سر کودتای ۲۸ مرداد دعواست/هر مقطعی از تاریخ گفتمان خودش را دارد
در نشست گفتمان عمومی؛ مهارت‌های پیش‌بینی و آینده اندیشی مطرح شد:

مهدی مطهرنیا: آینده پر از عدم قطعیت است/ هنوز سر کودتای ۲۸ مرداد دعواست/هر مقطعی از تاریخ گفتمان خودش را دارد

نشست گفتمان عمومی، مهارت‌های پیش‌بینی و آینده اندیشی با حضور مهدی مطهرنیا، رئیس پژوهشکده آینده پژوهی سیمرغ، انسیه پولادزاده پژوهشگر مطالعات ارتباطی و محمدرضا وفائی، پژوهشگر علوم اعصاب فرهنگی...
شنبه سرنوشت‌ساز سر رسید، شنبه‌ای دیگر در راه/ پاسخ مثبت مردم ایران به رابطه با آمریکا/ همسویی تندروهای داخلی و اسرائیل
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

شنبه سرنوشت‌ساز سر رسید، شنبه‌ای دیگر در راه/ پاسخ مثبت مردم ایران به رابطه با آمریکا/ همسویی تندروهای داخلی و اسرائیل

این هشتاد و پنجمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

نوشتن به یادگیری بهتر "زبان‌ها" کمک می‌کند

امروزه ما در زندگی روزمره برای نوشتن بیشتر به تایپ کردن رو می‌آوریم، اما آیا نوشتن روی کاغذ و به صورت دست‌نویس می‌تواند فوایدی به همراه داشته باشد؟ پاسخ این سوال "بله" است.

کد خبر: ۱۰۰۳۷۵
۲۰:۱۸ - ۲۲ تير ۱۴۰۰

 یادگیری بهتر زبان ها

دیدارنیوز ـ به نقل از ساینس‌آلرت، محققان ۴۲ فرد بزرگسال که در حال آموختن عربی بودند را مورد آزمایش قرار دادند. گروهی از آن‌ها الفبا را با نوشتن یاد گرفتند، گروهی الفبا را تایپ کردند و گروه دیگر با تماشا کردن فیلم به آموختن الفبا پراختند.

گروهی که الفبا را روی کاغذ نوشته بودند نه تنها این حروف ناآشنا را سریع‌تر یاد گرفتند بلکه بهتر توانستند دانش جدید خود را در زمینه‌های دیگر به کار بگیرند. برای مثال آن‌ها توانستند با استفاده از این حروف کلمات جدیدی بسازند و کلماتی که پیش از آن ندیده بودند را تشخیص دهند.

برندا راپ، دانشمند علوم شناختی از دانشگاه جان‌هاپکینز می‌گوید: سوالی که برای والدین و مربیان پیش می‌آید این است که چرا کودکان باید زمانی را صرف نوشتن کنند؟ بدیهی است این کار به آن‌ها کمک می‌کند بهتر بنویسند، اما از آنجا که این روز‌ها افراد کمتر روی کاغذ می‌نویسند اهمیت انجام این کار چیست؟

سوال اصلی این است که آیا نوشتن مزایای دیگری نیز دارد که به خواندن و هجی کردن و درک مفاهیم کمک کند؟

پاسخ "بله" است.

اگرچه نوشتن، تایپ کردن و یادگیری تصویری در آموختن حروف عربی موثر بود، اما دسته‌ای که حروف را از طریق نوشتن آموخته بودند به نسبت افراد دیگر به جلسات کمتری برای رسیدن به یک استاندارد مطلوب نیاز داشتند.

محققان فراگیران را آزمایش کردند تا ببیند چگونه یادگیری در آن‌ها عمومیت پیدا می‌کند.

در تمام آزمون‌هایی که در آن‌ها مهارت‌هایی که آموزش ندیده بودند مورد استفاده قرار می‌گرفت گروهی که از طریق نوشتار زبان را آموخته بودند عملکرد بهتری داشتند. آن‌ها در نام بردن حروف، نوشتن حروف، هجی کردن کلمات و خواندن کلمات عملکرد بهتری نشان دادند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که آموزش از طریق نوشتن مزایایی فرای تصور دارد و به نظر می‌رسد دانش از طریق نوشتن بهتر تثبیت می‌شود.

اگرچه ۴۲ نفر نمونه‌ی بزرگی برای انجام چنین آزمایشی نیستند با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که نوشتن در یادگیری نقش مهمی ایفا می‌کند.

اگرچه از بزرگسالان در این آزمایش استفاده شده است، اما محققان می‌گویند که نتایج تحقیقات آن‌ها را می‌توان به کودکان نیز تعمیم داد.

امروزه دانش‌آموزان در مدارس زمان کمتری صرف نوشتن می‌کنند، اما براساس این تحقیقات، حذف کردن نوشتار کار عاقلانه‌ای نیست.

این تحقیقات در مجله‌ی "Psychological Science" به چاپ رسیده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: علم
ارسال نظرات
امروز پنجشنبه ۲۸ فروردين
امروز پنجشنبه ۲۸ فروردين
امروز پنجشنبه ۲۸ فروردين
امروز پنجشنبه ۲۸ فروردين
پرطرفدارترین ها