استیضاح را بد نمیدانم و با توجه به اینکه وزارت کار بدون وزیر شده بود و سابقه آقای شریعتمداری بهویژه دوران وزارتش در دولت اصلاحات، آقای رئیسجمهور تصمیم گرفت ایشان را به عنوان وزیر کار معرفی کند. از سوی دیگر شریعتمداری شناخت خوبی از وضعیت کشور بهویژه در حوزه معاونت اجرایی دارد، بنابراین بر همین اساس او را وزیر موفق میشناسند
در شرایط کنونی دولت آقای روحانی باید مراودات خود با کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای شرق آسیا را افزایش بدهد و تلاش کند معاملات اقتصادی را همچنان فعال نگه دارد. بدون شک وزارت امور خارجه در دوران تحریمها نقش کلیدی خواهد داشت و میتواند با لابیگری که با کشورهای مختلف انجام میدهد از آسیب بیشتر تحریمها به اقتصاد کشور جلوگیری کند.
سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان اظهار کرد: میتوان گفت: اگر برجامیان نتوانند برجام را حفظ کنند، ایران مجبور به حل مشکلات خود حداقل در قالب مذاکره با ۵+۱ خواهد بود. درحال حاضر به رغم حمایتهای سیاسی از برجام در سطح بینالمللی، آثار اقتصادی این حمایت قابل رویت نیست و آمریکا درصدد اعمال مدل نفت در برابر غذا در رابطه با ایران است.
شاید حدود ۱۰ سال از تصویب این آییننامه میگذرد؛ در واقع از زمانی که رهبری نظارت بر حسن اجرای سیاستها را به مجمع تشخیص واگذار کرده بودند. بند ۷ این آییننامه که در حال حاضر مبنای عمل است، برای همان دوره است. براساس این بند، شورای عالی نظارت تمام طرحها و لوایح را همزمان با بررسی آنها در کمیسیونهای مجلس، از نظر عدم مغایرت با سیاستهای کلان، رسیدگی کرده و نقطه نظرات خودش را به کمیسیون مربوطه منتقل میکند. تا در حین رسیدگی در کمیسیونها مورد توجه قرار بگیرد و در مجلس چیزی تصویب شود که با سیاستهای ابلاغی مغایرتی نداشته باشد.
برخی میگویند چرا افراد مسن را انتخاب کردید؟ خوب اینها طرفدار جوانان هستند. برخی میگویند نوشتن نام خانمها برای تشریفات است. خیر واقعا اینطور نبوده و برای تشریفات نبود. اگر شرایطی فراهم شود چرا که نه. قبلا هم شاهد بودهایم که لیست اصلاحطلبان ۶ خانم را در لیست نهایی شورای شهر پنجم و در انتخابات مجلس هم تعدادی از خانمها را در لیست گنجاند و روانه پارلمان کرد. چرا آوردن نام خانمها را تشریفاتی میدانند؟ برخی اعتقاد به حضور خانمها و جوانان دارند. این پیشنهاد بود و ما برای این امر اشکالی نمیبینیم.
معاون امور خاورمیانه وزیر خارجه انگلیس ضمن اشاره به مخالفت لندن با بازگشت تحریمهای ضد ایرانی آمریکا، گفت: تحریم ایران شیوه مؤثری نیست و برجام نشان داد وقتی پای منافع مشترک در میان باشد، توافق به رغم وجود اختلافات امکانپذیر است.
معتقدم باید میان حوزه سیاسی و اجتماعی مرز ظریفی قائل شویم. بنبستی که شما به آن اشاره میکنید، بیشتر در ساختارهای رسمی و دورههای رقابتی میان گروهها و جریانهای سیاسی رخ مینماید. جریانی که رقابت انتخاباتی و دموکراتیک را از دست میدهد و میبازد، سعی میکند از مجاری دیگری برندگان انتخابات را ناامید کند و در بنبست قرار دهد. به عبارتی به رأی دهندگان این پیام را مخابره کند که تلاش آنان برای تغییر شرایط از طریق دموکراتیک، مدنی و صندوقهای رأی به سرانجامی نخواهد رسید تا آنان را از راههای مسالمتآمیز و مدنی تغییر شرایط مانند انتخابات و صندوق رأی ناامید کند.
باهنر اداره و جمع کردن مجلس را بسیار سخت میداند و معتقد است کار رئیس مجلس از جهاتی از کار روسای دو قوه دیگر سختتر است چرا که روسای قوه مجریه و قضائیه میتوانند معاونان و افراد تحت امر خود را عزل و نصب کنند، اما رئیس قوه مقننه اول اینکه آمر نیست و بعد هم اینکه نایب رئیسانش را هم نمیتواند خودش انتخاب کند.
چون این سند یک سند نگاه به آینده است و میخواهد ما را پرتاب کند به آینده شاید از یک جهت اتفاقاً نقص این سند همین دو سه تا عددی باشد که آمده است. اینکه ما برای 50 سال آینده تصمیم بگیریم بهنظر من هیچ اشکالی ندارد ولی اینکه میخواهیم رتبه هفتم را پیدا کنیم مثل همان کاری که در سند چشمانداز انجام دادیم و از اشکالات جدی این سند است. تنظیمکنندگان این سند باید تصویری از تحولات جهان ارائه بدهند. زیرا جهان ایستا نیست بلکه در حال تغییرات عمیق و بزرگ است. پس اگر میخواهیم بگوییم در آینده ما در کجای جهان میایستیم اول باید تصویر روشنی از آینده جهان داشته باشیم. یکی از اشکالات این سند در کنار نقاط قوتی که دارد این است که ادعا دارد متکی بر آیندهپژوهی تنظیم شده است. در حالی که اتفاقاً بهنظر من یکی از ضعفهای اساسی همین فقدان آیندهپژوهی است.
در حال حاضر بخشهای تولیدی با قوانین دست و پا گیر زیادی مواجه است و در اصل دولت بزرگترین مانع رشد و توسعه تولید در کشور است. در واقع به بهانههای مختلفی، قوانین تصویب شده در مسیر راهاندازی واحدهای تولیدی دچار مشکل میشوند. اگر به رتبه ایران در زمینه تجارت آزاد نگاه کنیم، به خوبی معلوم میشود که جایگاه خوبی در این زمینه نداریم و رتبه پایینی را در مقایسه با دیگر کشورهای جهان دارا هستیم.