مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: یکی از اقدامات مهم در شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه مناسبسازی ایستگاههای مترو برای اقشار خاص است که در سالهای اخیر به جدیت دنبال شد تا جایی که اجازه افتتاح ایستگاه مترو بدون آسانسور و پله برقی داده نمیشود.
دیدارنیوز ـ علی عبدالله پور افزود: در سالهای اخیر توجه ویژهای به معلولین شده و افتتاح ایستگاه منوط به داشتن آسانسور و پله برقی بوده تا افرادی که با ویلچر وارد ایستگاه مترو میشوند، با پلههای ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند به سادگی روی سکوی ایستگاه قرار بگیرند.
او اضافه کرد: در اجرای طرح مناسبسازی ایستگاهها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفته اند. به طور مثال کم بینایان با استفاده از رنگبندیهای صورتگرفته در ایستگاه مترو و نابینایان از طریق مسیر ویژهای که برای آنها در نظر گرفته شده، میتوانند به قطار درونشهری دسترسی پیدا کنند. به هر صورت، اقداماتی در مسیر مناسبسازی مترو برای معلولان در دستور کار شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه قرار دارد.
بیشتر بخوانید: ماجرای دزدیدن و خوردن گوشت مرده در شادگان خوزستان چیست؟
عبدالله پور با اشاره به اینکه مخاطبان شهر زیر زمینی عمدتا مسافران شهر تهران و حومه هستند گفت: طبق آماری که از سازمان بهزیستی دریافت کردیم، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو هستند؛ مانند کم بینایان، نابینایان و معلولانی که از ویلچر استفاده میکنند. بنابراین، طبق استانداردهای موجود دسترسی برای این گروه خاص را تا آنجا که ممکن است آسان کردیم.
وی افزود: استفاده این افراد از آسانسور، ایجاد رمپ، آموزشهای مختلف به پرسنل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه.
برای افراد کم بینا همچنین روشهایی بابت دسترسی آسان به مترو مثل استفاده از رنگ زرد در مسیرهای موجود را اجرا کرده ایم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در خصوص اجرای رنگزرد لبه سکو گفت: شرکت بهره برداری مترو زمانی که شروع به اجرای این طرح کرد، لبه سکوها به رنگ قرمز درآمده بود، اما سازمان بهزیستی با بررسیهایی که انجام داده بود، معتقد بود انعکاس رنگ زرد در چشم افراد کمبینا بیشتر است، لذا تمامی خطوط قرمز رنگ در ایستگاههای متری تهران و حومه به زرد تبدیل شدند.
عبدالله پور افزود: برای نابینایان جز مشخص کردن لبه سکو به رنگ زرد، مسیر ویژهای را مشخص کرهایم تا در زمان تردد در ایستگاههای مترو بتوانند با عصای سفید یا تماس کفِ کفش به زمین، وارد قطار شوند. بدینترتیب، در طول مسیر ۱۴۰ متری روی سکو آنها میتوانند به داخل واگن هدایت شوند.
وی خاطرنشان کرد: این کار هم از طریق همکاری و همفکری شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با سازمان بهزیستی اتفاق افتاد. به این ترتیب که مسیرهای مستقیم، با شیارهای مستقیم مشخص شده و در زمان تغییر مسیر به سمت چپ یا راست از دکمههایی که شبیه سکه است، استفاده شده است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه تلاش شد تمامی امکانات ایجاد شده برای افراد شرایط خاص در ایستگاههای مترو از طریق سایت شرکت به آدرس metro.tehran.ir اطلاع رسانی شود گفت: برای آگاه سازی شهروندان از امکانات از راههای مختلفی اطلاع رسانی انجام میشود یکی اینکه همکارانم در مدیریت ارتباطات و اموربین الملل شرکت بهرهبرداری مترو از طریق سایت شرکت اقدام میکنند و رسانههایی مختلفی که در اختیار دارند و همچنین همکارانم در ایستگاهها از طریق بلندگوهای روی سکو و... اطلاعرسانی میکند. دوم اینکه طی تفاهمنامهای که با سازمان بهزیستی داشتیم و آنها هم نشریاتی برای خود دارند، اطلاعرسانی به شکل دیگری هم صورت میگیرد. مثلا ایستگاههایی که آسانسور دارند و جلوی آنها رمپ قرار گرفته و ایستگاههایی که مناسبِ روشندلان است را فهرست کرده و به سازمان بهزیستی داده شده است.
عبداله پور خاطرنشان کرد: در کنار کارهای انجام شده یکسری سیستمهای دریافتکننده و ارسالکننده روی عصای سفید هم به ایستگاهها اضافه کردیم. در لحظهای که فرد نابینا یا کم بینای وارد ایستگاه شود، دستگاهی که روی عصا متصل است، روشن میشود و در این هنگام گیرندهای که در ایستگاه قرار دارد، متوجه حضور فرد روشندل میشود و با سیستم صوتی فرد را راهنمایی و هدایت میکند. البته استفاده از این سیستم هنوز عمومی نشده؛ و در ۲ ایستگاه اجرا شد، اما بهدلیل اینکه هزینه زیادی داشت و نگهداری آن نیز دست و پاگیر بود و پارازیتهایی هم روی مسیر سیگنالینگ ما ایجاد میشد، فعلا از دستور کار خارج شده است. اما در تلاش هستیم این سیستم مانند یک اپلیکیشن روی مویابل ایجاد شود تا مورد استفاده قرار گیرد.
او گفت: در گذشته بعضی ایستگاههای مترو بدون آسانسور افتتاح میشدند، اما در حال حاضر هر ایستگاه باید حداقل با یک آسانسور به شرکت بهرهبرداری مترو تحویل داده شود و این در دستور کار شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است. با این رویکرد دیگر افراد گروه خاص که مورد توجه ما قرار دارند، میتوانند راحتتر از مترو استفاده کنند.