دیدارنیوز - دهم اردیبهشت ماه امسال بود که دادستانی تهران، رسما دستور قضایی مسدودسازی پیام رسان تلگرام را منتشر کرد که بر این اساس، بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه با ارائه دلیل و مستندات مختلف، این حکم مهم را به نهادهای مربوطه ابلاغ کرده بود.
البته از آن زمان تاکنون، نحوه اجرای این دستور با حرف و حدیثهایی همراه بوده و رشد نرم افزارهایی، چون تلگرام طلایی باعث شده، همان روند و حضور در پیام رسان مذکور، به نحوی دیگر تکرار شود؛ هرچند که قرار است به زودی این شبکهها که در نهایت متصل به تلگرام اصلی هستند نیز فعالیت خود را خاتمه بخشند.
البته محصولات مختلف و تنوع فعالیتهای تلگرام مثل ایجاد کانال، گروه یا ربات باعث شده، دل کندن از آن ساده و راحت نباشد و یکی از بخشهایی که از این پیام رسان برای ارتباط با مشتریان خود استفاده میکردند، بانکها بودند که با کمک ابزارهایی، چون باتهای تلگرامی، این امور را تسهیل میکردند.
بررسی جدیدترین گزارشات مالی شرکت فناوران اطلاعات انصار که از جمله شرکتهای زیر مجموعه بانک انصار در حوزه آی تی، بانکداری الکترونیکی و تجارت الکترونیک است، نشان میدهد در بخش مربوط به فروش فاکتوری بانک انصار، مبلغ ۹۷۳ میلیون تومان بابت اقداماتی، چون «سامانه سپام ریالی، ماهرسان، ربات تلگرام و حضور و غیاب و ...» درج شده است.
هزینه ۱۴۲ میلیون تومانی شرکت وابسته به بانک انصار برای «ربات تلگرام» +سند
با توجه به درج عنوان "ربات تلگرام" و پرداخت هزینهای برای آن، بررسیهای تکمیلی در بخش دیگری از گزارش مذکور که مربوط به ۶ ماهه منتهی به پایان خرداد سال ۹۷ است، حکایت از آن دارد که مبلغ ۱۴۲ میلیون تومان در بخش نرم افزارهای در حال ساخت، برای "سامانه بات تلگرام" درج شده است.
اگرچه در این گزارشات مالی، مستند مصرحی مبنی بر اینکه بانک انصار سفارش دهنده یا مشتری نهایی این "بات تلگرام" است، دیده نمیشود، اما این موضوع که شرکت وابسته به بانک مذکور بتواند مشتری برای چنین محصولی با هزینه کرد ۱۴۲ میلیون تومان پیدا کند نیز جای سوال و تامل است.
با توجه به اینکه این برنامه شرکت مذکور، قبل از دستور قضایی مسدود شدن تلگرام عملیاتی شده، مشخص نیست تا چه حد توانسته هزینههای مربوط به خود را پس از فیلتر شدن این شبکه پیام رسان، جبران و خدمات تعیین شده را ارائه کند.