
چگونه بفهمیم چقدر بدهی مالیاتی داریم؟
دیدارنیوز: به گزارش رسانه مالیاتی ایران، هفته پیش هادی خانی گفت: «با الکترونیکی شدن تمامی خدمات مالیاتی، ارتباط مؤدیان با ادارات مالیاتی به کمترین میزان کاهش مییابد و به تبع این امر، فساد اداری و هزینههای وصول مالیات نیز بهشدت تقلیل مییابد.» او گفت: «نظام مالیاتی کشور در آستانه تبدیل شدن به یک نظام مالیاتی مدرن است که مالیات هوشمند (I. TAX) اصلیترین مشخصه آن بهشمار میرود.»
معاون فناوریهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور افزود: «بسترسازی تسهیل، تسریع و توسعه خدمات الکترونیک به ذینفعان سازمان، ارایه اطلاعات موردنیاز مؤدیان مالیاتی و عموم مردم از سوابق پروندههای مالیاتی، یکپارچهسازی اطلاعات مؤدیان در یک درگاه واحد، کاهش مراجعات حضوری مردم به سازمان، افزایش رضایتمندی مؤدیان و کاهش مصرف کاغذ، از مهمترین اهداف اجرای این پروژه ملی بهشمار میرود.» خانی گفت: «این درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی My.tax.gov.ir و با شعار «هر ایرانی یک مودی»، اکنون آماده خدماترسانی به مؤدیان مالیاتی است. او افزود: «از طریق این پنجره واحد الکترونیک، حدود ٢٥ خدمت مالیاتی به عموم شهروندان و مؤدیان بهطور متمرکز و بهصورت الکترونیک ارایه میشود که ازجمله این خدمات میتوان به مشاهده پروندههای مالیاتی در بخش مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک، ارایه اظهارنامههای مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و ... اشاره کرد.» خانی گفت: «همچنین سایر اقداماتی که شهروندان برای انجام آن نیازمند مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی یا سایر مراجع بودند ازجمله پرداخت قبوض مالیاتی، دریافت گواهی نقلوانتقال موضوع ماده ١٨٧ قانون مالیاتهای مستقیم، استعلام ممنوعالخروجی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام مالیات خریداران سکه و ... نیز از طریق این درگاه ملی قابل ارایه به مردم است.» معاون فناوریهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه این پنجره واحد روزبهروز تکامل یافته و خدمات مطلوبتری را به صورت الکترونیک به مؤدیان ارایه خواهد کرد، افزود: ازجمله خدمات در دست طراحی میتوان به مشاهده فرآیندهای رسیدگی و قطعیت، درخواست بخشودگی جرائم، درخواست تقسیط بدهی مالیاتی، درخواست ثبت و پیگیری اعتراض، ارسال اظهارنامههای مشاغل و مستغلات استیجاری و ارث، اعلام عدم فعالیت، تعطیلی، شروع بهکار یا تغییر کاربری، درخواست استرداد، درخواست رفع محدودیت تبصره ٤ ماده ١٨٦ ق. م. م، درخواست ارسال اظهارنامه به بورس، درخواست تمکین برگههای مالیاتی و مشاهده مالیات تکلیفی پزشکان اشاره کرد که در آینده، این خدمات به شکل موثری به مؤدیان محترم ارایه خواهد شد.
با رونمایی از درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی از این پس مؤدیان میتوانند با مراجعه به این درگاه از میزان بدهی مالیاتی خود باخبر شوند. در اواخر سال گذشته سازمان امور مالیاتی در راستای تسهیل، تسریع و توسعه خدمات الکترونیک، ارایه اطلاعات مورد نیاز مؤدیان مالیاتی و عموم مردم از سوابق پروندههای مالیاتی کاهش مراجعات حضوری مردم و کاهش مصرف کاغذ، درگاه ملی خدمات مالیاتی رونمایی کرد. از طریق این پنجره واحد الکترونیک، حدود ۲۵ خدمت مالیاتی شامل مشاهده پروندههای مالیاتی در بخش مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک، ارایه اظهارنامههای مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و... اشاره کرد. همچنین سایر اقداماتی که شهروندان برای انجام آن نیازمند مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی یا سایر مراجع بودند ازجمله پرداخت قبوض مالیاتی، دریافت گواهی نقلوانتقال موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم، استعلام ممنوعالخروجی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام مالیات خریداران سکه و ... نیز از طریق این درگاه ملی قابل ارایه به مردم است. یکی از خدماتی که این سامانه ارایه میدهد، استعلام بدهی مالیاتی به مؤدیان است که آنها میتوانند به My.tax.gov.ir مراجعه کنند و در صورتی که در سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی داشته باشند، میتوانند وارد سامانه شده و اطلاعات خود را تکمیل و نهایی کنند. لازم به ذکر است که سیمکارت فردی که میخواهد از پرونده مالیاتی باخبر شود، باید با کد ملی آن شخص مطابقت داشته باشد. در این بین، بدانید که برای ثبتنام در این درگاه باید کد ملی، شماره همراه و تاریخ تولد خود را وارد کنید و با داشتن پرونده مالیاتی به شما اجازه ورود میدهد و میتوانید از انواع خدمات بهرهمند شوید.