تیتر امروز

مسعود جان! هر وقت نشستی، پیامک بده
افاضات اضافه

مسعود جان! هر وقت نشستی، پیامک بده

عوام‌الملک در نامه جدید خود به مسعود، رییس بی‌صدای خواص‌الدوله، به پیام یک ناشناس زیر نامه قبلی خود اشاره کرده و نوشته است: لطفا هر وقت سر جایت نشستی اگر زحمتی نبود در حد یک پیامک یک کلمه‌ای...
قاسمی فیض‌آبادی: پزشکیان برای وفاق ملی فیلترینگ و گشت ارشاد را جمع کند/ رودینی: بر روی نخبگان اهل سنت خط کشیدند
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

قاسمی فیض‌آبادی: پزشکیان برای وفاق ملی فیلترینگ و گشت ارشاد را جمع کند/ رودینی: بر روی نخبگان اهل سنت خط کشیدند

این بیستمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
علی بختیار: ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم/ قطعی برق امروز نتیجه بی‌توجهی مجلس یازدهم است
گفت و گوی ویژه دیدار با یکی از اعضای کارگروه انتخاب وزیر نفت

علی بختیار: ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم/ قطعی برق امروز نتیجه بی‌توجهی مجلس یازدهم است

دیدارنیوز در روزهایی که بازار گمانه زنی ها برای انتخاب وزراء داغ است، در یک گفت و گوی ویژه خبری آنچه در کارگروه انتخاب وزیر نفت گذشته است را از علی بختیار عضو این کارگروه و نماینده پیشین مجلس...

خودروی ایرانی در عراق و آلمان!

حضور خودروی ایرانی ساینا در چند کشور، تعجب بسیاری را برانگیخته است.

کد خبر: ۸۷۲۵۰
۱۰:۱۷ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰

خودروی ایرانی دردیگرکشورها

دیدارنیوز ـ چند روزی است که در فضای مجازی ویدیویی از خودرو ساینا در آلمان منتشر شد که بازخورد زیادی داشت. این خودرو که چند سالی است در کشور ساخته می‌شود گویا اکنون پا به کشور‌های دیگر گذاشته و گشت و گذاری در کشور‌های دیگر دارد.

ساینا محصول خودروسازی سایپا است که در ایران جزو یکی از ارزان‌ترین گزینه‌های موجود در بازار محسوب می‌شود و تمام اقشار از آن استفاده می‌کنند، اما حضور این خودرو در آلمان اتفاق عجیبی به نظر می‌رسد. عجیب از این نظر که آلمان یکی از کشور‌های سازنده معروف خودرو به شمار می‌رود و برند‌های خاص خودرویی در آن حضور دارند و به تبع مردم آن کشور، بیشتر خودرو‌های ساخت کشور خود را سوار می‌شوند.

‌می‌توان گفت صادرات یکی از مقوله‌های بسیار مهمی است که خودروسازان باید آن را دنبال کنند، اما سوالی که اکنون پیش می‌آید با توجه به اینکه اولویت خودروسازان باید تامین نیاز داخلی باشد، چرا خودرو را صادر کنند؟

تست تصادف ساینا در آلمان!

یک منبع آگاه درخصوص ماجرای ویدیوی ساینا در آلمان گفت: خودرو‌های داخلی برای گذراندن تست‌های فنی به کشور‌های دیگر فرستاده می‌شوند که این خودرو نیز برای تست به این کشور ارسال شده بود.

او بیان کرد: به دلیل وجود آزمایشگاه‌های مختلف در برخی از کشورها، بعضی از خودرو‌ها به دیگر کشور‌ها ارسال می‌شوند، به طور مثال شاهین به اسپانیا برای تست ارسال شد.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو گفت: اینکه خودرویی در کشور دیگر، به فروش رفته به معنی صادرات این خودرو نیست. ممکن است فردی کلکسیونی از انواع خودرو‌ها را داشته و دوست دارد انواع خودرو‌ها را جمع آوری کند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: کشوری که مازراتی لوانته را با ماهی ۱۲۰۰ یورو می‌فروشد و آن را قسطی هم می‌فروشد، و همچنین افراد ثروتمند زیادی در آنجا زندگی می‌کنند، به خودرو ساینا نیاز ندارد، تنها می‌توان گفت که برخی افراد علاقه به جمع آوری انواع خودرو‌ها را دارند.

زاوه گفت: همچنین امکان گرفتن مجوز را ندارند و نمی‌توانند تولید انبوه کنند. اکنون به طور مثال پیکان هم در لندن موجود است، نمی‌توان گفت که این خودرو را به لندن صادر کرده اند. علاوه بر این خودرو‌های داخلی برای انجام تست، به کشور‌های دیگر فرستاده می‌شوند که ارزان باشد، به طور مثال اسپانیا یکی از معروف‌ترین کشور‌ها برای انجام تست خودرو است که تست تصادف را با قیمتی پایین انجام می‌دهند.

او گفت: نه تنها خودرو‌های سایپا، بلکه خودرو‌های ایران خودرو نیز برای دیگر کشور‌ها ارسال می‌شود و تست تصادف آن‌ها در کشور‌های دیگر گرفته می‌شود به عنوان مثال تست تصادف پژو ۲۰۶ صندوقدار توسط پورشه انجینرین انجام شده است.

گفتنی است، چندی پیش هم اینچنین موضوعی به وجود آمده و خبری از دیگر محصول سایپا در فضای مجازی منتشر شد که این گروه خودروسازی کوئیک را به آفریقا صادر می‌کند، به دنبال این موضوع علی کریمی سرپرست معاونت صادرات گروه سایپا واکنش به خبر صادرات کوییک به آفریقا نشان داد.

صادرات کوئیک به آفریقا؛ درست یا غلط؟

او گفت: این گروه خودروسازی هنوز هیچ محصولی به آفریقا صادر نکرده، اما یک شرکت در آفریقای جنوبی که مذاکراتی برای صادرات محصولات سایپا با آن صورت گرفته در حال بررسی و مناسب سازی خودرو کوییک برای عرضه در بازار آفریقای جنوبی است.

کریمی، درباره فیلم و عکسی که در فضای مجازی منتشر شده و در آن گروه سایپا مورد هجمه قرار گرفته است، توضیح داد: اخیرا فیلم و عکس‌هایی از یک خودرو کوییک در برخی سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شده که فرمان آن سمت راست، اما دکمه‌های کنترل آینه و بالابر شیشه‌ها، سمت چپ است.

وی گفت: در این خصوص ابتدا باید تاکید کنم که سایپا هیچ خودرویی به کشور‌های آفریقایی صادر نکرده و انتشار تغییرات کارگاهی توسط شرکت آفریقایی به نام سایپا، کذب و یک بداخلاقی رسانه‌ای است.

کریمی با انتقاد از رسانه‌ها و پیج‌های فضای مجازی که به صورت غیرمستند و با هدف تخریب صنعت خودرو کشور چنین اخبار مضحکی را منتشر می‌کنند، ادامه داد: یک شرکت استارتاپی به نام مورزا چند دستگاه خودرو کوییک را از سایپا خریداری کرده و به عنوان نمونه به زیمباوه و آفریقای جنوبی برده است تا با توجه به نیاز آن کشور‌ها تحقیقات توسعه‌ای متناسب با نیاز خود را روی آن انجام دهد لذا تغییرات صورت گرفته توسط آن‌ها هیچ ارتباطی با گروه خودروسازی سایپا ندارد.

وی با بیان اینکه قرارگیری فرمان خودرو در سمت راست توسط مهندسان شرکت مورزا و به صورت کارگاهی صورت گرفته، افزود: اقدامات این شرکت تنها در مرحله تحقیقاتی است و با تجاری‌سازی فاصله زیادی دارد و اگر قرار باشد تغییراتی روی خودروی کوییک صورت گیرد، سایپا باید آن را تائید کند تا این خودرو بر اساس استاندارد‌های موجود در آفریقای جنوبی عرضه شود.

وی افزود: صادرات یکی از مقوله‌های بسیار مهمی است که گروه خودروسازی سایپا دنبال می‌کند؛ از این رو در راستای توسعه صادرات به کشور‌های آفریقایی همکاری‌های مشترک در حال پیگیری است.

کریمی گفت: در حال حاضر مجموعه سایپا به صورت مستقل پروژه تحقیقاتی برای تولید خودروی فرمان راست ندارد، اما اگر قرار باشد چنین امری پیگیری شود در قالب سرمایه‌گذار مشترک امکان‌پذیر خواهد بود.

حال جدیدترین خبر‌ها حاکی از آن است که این خودروسازی، دیگر محصولاتش را به دیگر کشور‌ها صادر می‌کنند، برای نمونه ساینا در عراق و تیبا در لبنان حضور دارد.

برچسب ها: خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی