
دیدارنیوز ـ حضور چهرههای نظامی در قامت کاندیدا برای انتخابات ۱۴۰۰ موضوعی است که در محفلهای اصولگرایی مدافعین زیادی دارد، تاجایی که نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به قانون نویسی در این زمینه واداشته است. بهارستان نشینان این روزها در تب و تاب ایجاد تغییرات در قانون انتخابات ریاست جمهوری هستند، تغییراتی که به گفته کارشناسان صرفا جناحی بوده و از منظر نمایندگان در جهت مرتفع کردن ایرادهای قانون انتخابات ریاستجمهوری است.
سردار کوثری که خود هم در حوزه نظامی فعالیت داشته و هم در حوزه سیاسی سالیانی نمایندگی مردم را به عهده داشته است از دیگر چهرههای نظامی است که با حضور نظامیان در انتخابات موافق است. سردار کوثری که خود تمایلی برای رییس جمهور شدن ندارد و ضمن اعلام نداشتن مهارت لازم برای کسب این تصدی بیان میکند، که نظامیان میتوانند در سیاست موفق عمل کنند، زیرا سیاست را میفهمند. او معتقد است؛ چطور نظامیها شهید میدهند، زخمی میشوند، شیمیایی میشوند اشکالی ندارد، اما همین که میخواهند بیایند در مسئولیتهای سیاسی، اینجا اشکال دارد؟ چهارچوب قانون ملاک است و این برادران میتوانند با ضوابط قانونی هرکدام کاندیدا شوند.
متن مصاحبه سردار کوثری به شرح زیر است:
سپاه قبل از انقلاب سیاسی بوده و سیاست را میفهمد/ نظامیها میخواهند وارد انتخابات شوندبا توجه به نزدیکی انتخابات ۱۴۰۰ حضور چهرههای نظامی قوت گرفته است؛ چرا چهرههای نظامی احساس کردند میتوانند در سیاست موفق عمل کنند؟ در بحث حضور نظامیها برای انتخابات بیشتر بچههای سپاه مدنظر هستند. باید بگویم که اینها قبل از انقلاب و بعد از آن هم سیاسی بودند، سیاست را میفهمند، اما طبق قانون نباید وارد گروه و حزب شوند. در قانون اساسی آمده هر فرد و هر شخصیتی میتواند در انتخابات حضور یابد و نام نویسی کند و تشخیص آن برعهده شورای نگهبان است.
زمانی که توانمندی در بین برادران نظامی وجود دارد چرا در انتخابات حضور پیدا نکنند؟ مگر تاکنون خدمت نکرده اند؟! این افراد در سپاه همیشه خدمت صادقانه و خالصانه کرده و اکنون میخواهند، وارد عرصه انتخابات شوند و این توانمندی را در خود میبینند، زیرا میخواهند، همان خدمت را ادامه دهند. اگر حضور چهرههای نظامی خلاف قانون باشد باید جلوی آن گرفته شود، اما اگر خلاف قانون نیست و در چهارچوب قانون است، همه باید از قانون تبعیت کنیم. اینگونه نیست این بچهها سیاست را اصلا ندانند، قبل از اینکه این چیزها باشد اینها سیاست را میدانستند و الان هم میدانند.
نظامیها شهید دهند اشکالی ندارد، اما حضورشان در مسئولیتهای سیاسی اشکال دارد؟! / میخواهند انقلابیها را کنار بگذارند
برخی پیرامون حضور چهرههای نظامی جوسازی میکنند؛ چطور نظامیها شهید میدهند، زخمی میشوند، شیمیایی میشوند اشکالی ندارد، اما همین که میخواهند مسئولیتهای سیاسی داشته باشند، اینجا اشکال دارد؟ چهارچوب قانون ملاک است و این برادران میتوانند با ضوابط قانونی هر کدام کاندیدا شوند. البته اکنون فقط حرف است و پس از نام نویسی شورای نگهبان بررسی میکند که ببیند، چه کسی میتواند حضور داشته باشد و چه کسی نمیتواند و چه شخصی چهارچوب ضوابط را که باید یک نفر بتواند، کاندیدا شود را دارد یا خیر. در گام سوم رای مردم مهم است. در گام چهارم نوع خدمت کردن فرد مهم است اینکه مشکلات مردم را حل کند، کسانی که خودشان را کاندیدا کرده اند حتما به اصطلاح میدانند که میتوانند و توانمندی اش را در گذشته نشان دادند و لذا میآیند، چه اشکالی دارد. اینها همه جوسازی است چه از بیرون و چه از طرف برخی عوامل داخلی که این کار را انجام میدهند که نیروهای انقلاب را کنار بگذارند.
مردم هیچ مشکلی با حضور یک نظامی در قامت ریاست جمهوری ندارند
به نظر شما حضور یک چهره نظامی در قامت ریاست جمهوری چقدر با اقبال مردم در سطح جامعه همراه است؟
مردم هیچ مشکلی با حضور یک نظامی در قامت ریاست جمهوری ندارند. اگر مردم مشکل داشتند، هزاران هزار نفر را زیر دست این فرماندهها نمیفرستادند، گروههای جهادی تشکیل نمیدادند، اینکه میگوییم مردم، یعنی باید ملت ایران را ۸۲ میلیونی نگاه کنیم. اینها همه جوسازی کسانی است که میخواهند بگویند، اینها نباشند تا ما بتوانیم راحتتر به اهداف خودمان برسیم.
فکر میکنید نگاه کشورهای دنیا به یک شخصیت نظامی به عنوان رییس جمهور ایران چگونه باشد، سطح روابط بین الملل و سیاست خارجی چطور خواهد شد؟
همه چیز در چهارچوب قانون است، در آمریکا خیلی از چهرههای نظامی در انتخابات حضور پیدا میکنند و مسئولیتهای مختلفی دارند، اصل این نیست که فرد روحانی باشد، نظامی یا سیاسی باشد یا به اصطلاح بخواهد دانشگاهی یا ورزشی باشد بلکه باید بتواند، خوب خدمت کند و چهارچوب سیاستهای کلان رهبری را، دقیقا پیاده کند و در چهارچوب قانون حرکت کند. مردم ما توانمند هستند، جوانان ما بسیار خلاق هستند نه اینکه از خودمان تعریف کنیم، اما در عمل نشان داده شده است. افرادی که با عوامل بیرونی همفکر هستند و رسانه در دست دارند، جوسازی میکنند.
نظر شما در رابطه با برخی از چهرههای نظامی که تاکنون مطرح شده اند، چیست و چقدر ویژگیهایی که به آن اشاره کردید را دارند؟
در رابطه با افراد به هیچ وجه صحبت نمیکنم. شورای نگهبان باید تشخیص دهد که چه کسانی میتوانند، کاندیدا شوند. فعلا نمیتوانیم روی کاندیداها نظر دهیم، اما اگر به معیارها دقت کنیم آن وقت میتوان بهترین فرد را انتخاب کرد. مقام معظم رهبری به عنوان دلسوز مردم معیارها را به صورت کلان میگویند البته در دوره هایی، برخی افراد آنچنان که باید و شاید خوب عمل نکرده اند. از اول انقلاب هم که نگاه بیندازیم، میبینیم که خیلیها به بنی صدر رأی دادند و از جمعیت آن زمان که نزدیک به ۳۹ میلیون نفر بود ۱۰ میلیون رأی گرفت، اما او جز خیانت کار دیگری نکرد و مورد غضب مردم قرار گرفت. پس ملاک بررسی خود شورای نگهبان است و بعد رأی مردم، همیشه حضرت آقا و حضرت امام (ره) به رأی مردم احترام گذاشتند.
تیتر امروز: امتحانات و کرونا؛ حضوری یا غیر حضوری مساله این استفردی که در جایگاه رییس جمهور قرار میگیرد، باید کشور را به سمت موفقیت و پیشرفت سوق دهد و خدمت درست انجام دهد و از مسایل حاشیهای بپرهیزد. مردم میخواهند، مشکلاتشان حل شود و باید هم همین طور باشد و با سیاستهای کلانی که مشخص میشود، این مسیر را ادامه دهند.
قصد رییس جمهور شدن ندارم...قصد کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را دارید؟ به هیچ وجه، زیرا آدمی بهتر و بیشتر از دیگران خودش را میشناسد. شاید کسانی بگویند که توانمندی لازم را داری و ادعاهایی هم داشته باشند، اما واقعیت این نیست. البته اینها برای کسی که بخواهند خدمت کنند، مدنظر است، نه افرادی که فقط به دنبال پست و مسئولیت هستند در نمایندگی مردم هم به همین صورت است آن دنیا یقه شان را میگیرند که چقدر برای مردم کار کردید؟ چقدر از وقت خود را برای قانون گذاری و نظارت گذاشتید؟ باید همه پاسخگو باشیم. برخی واقعا توان دارند و یکسری هم فقط میخواهند، خودشان را نشان دهند و بعضی هم که جاه طلب و قدرت طلب هستند، شوخی نداریم انواع و اقسام آدمها برای انتخابات هستند.
مجلس برای محدوه سنی که مشخص کرده تبصره بیاوردنظر شما در رابطه با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و تعیین محدوده سنی در آن چیست؟ اگر سن فرد از ۷۰ بالاتر هم باشد اشکالی ندارد؛ زیرا در ریاست جمهوری داشتن تجربه خیلی مهم است. سن نمایندگی تا ۷۵ سال است و این در بحث ریاست جمهوری هم عیبی ندارد. از آن طرف هم اگر مثلا کسی جوانتر باشد، اما تجربه همه جانبه را داشته باشد، خیلی بهتر است به شرطی که در چهارچوب قانون خدمت کند. اینها خیلی مانع نیست و خیلی هم نباید روی آن وقت گذاشت و بگوییم که حتما ۷۵ سال یا ۸۰ سال باشد. اگر کسی مورد قبول، توانمند و خدمت گذار است این محدودیت به ضرر میشود، نمایندگان باید سن را باز بگذارند اگر کسی یک دوره انتخاب شد و در دروه دوم به ۷۰ سال رسید، اینگونه نشود که دوره بعد نتواند، شرکت کند. مجلس باید برای این محدوده سنی تبصره بگذارد و خیلی هم راحتتر میشود این کارها را به این صورت حل و فصل، کرد.
فرد در ریاست جمهوری تقریبا باید همه تخصصها را داشته باشد، یعنی نه اینکه برود درسش را بخواند باید یک آشنایی داشته باشد. ۴۰ سال، ۳۸، ۳۹ سال یک چیز توافقی است یعنی باید فرد را ببینیم که واقعا به چه صورت است حالا برای این حداقل سن اگر تبصره میگذارند، بگذارند اگر نمیگذارند هم خیلی مهم نیست، اما برای حداکثر سن، ۷۰ سال باید یک تبصرهای بگذارند.
ولی چنین چیزی در قانون اساسی نداریم! ..قانون اساسی کلان قضیه است این قانونهایی که میگذارند، جز به جز است. قانون مجلس برای اجراست و قانون اساسی برای سیاستهای کلان است. قانون اساسی سیاستهای کلان را مشخص کرده است.
عضو جبهه پایداری نیستم
شما عضو جبهه پایداری هستید؟
این خلق و خوی افراد است، نه من جزو این مجموعه بوده و نه هستم، زیرا باید جایی ثبت شود و به وزارت کشور برود. چنین چیزی را شما نه میتوانید در پایداری پیدا کنید نه درجای دیگر. آن زمان که خیلی از من سوال میکردند که سپاه بهتر است یا مجلس؟ که در پاسخ میگفتم، من پاسدار سپاه و انقلاب اسلامی هستم حالا میخواهد چه در مجلس باشد چه در سپاه پاسداران یا جای دیگر، اصل این است که ببینیم کجا نیاز است و اگر نیاز بود، برویم و خدمت کنیم.
با بچههای پایداری نشست و برخاست در مجلس داشتم، اما اینکه بخواهیم بگوییم جزو آنجا بودیم نه اینگونه نیست، مثل این میماند که من بگویم بچههای من در مدرسه موتلفه درس میخواندند پس موتلفهای هستند. بحث اصلی این است که چه موتلفه چه پایداری و چه گروههای دیگر در چهارچوب حرکت و خدمت کنند. از نظر قانونی من اصلا به هیچ وجه عضو جبهه پایداری نبودم، اما با همه کسانی که جزو پایداری هستند، رفیق هستم و از زمان دفاع مقدس چه قبلش و چه بعدش ارتباط پیدا کردیم و آشنا شدیم و با همدیگر زندگی میکردیم.
نظر تان پیرامون انتقادها نسبت به جبهه پایداری چیست؟
آنها یک خصوصیاتی دارند که مثلا میگویند، خیلی از کارها را میشود، محکمتر انجام داد بعضیها میگویند، مثلا یک مقدار با ملایمت بیشتر. مثلا در زمان جنگ یک گردان بیشتر طلبهها به آنجا میرفتند یک گردان دانشجویان بیشتر میرفتند در یک گردان بچههای شوش بودند و این خلق و خوها با هم بود وگرنه در اصول، اختلافی با هم ندارند. اینها بیشتر در روش و اجراست. امیدوارم بتوانیم همه خدمت کنیم که این مملکت رو به جلو برود.
منبع: برنا