تیتر امروز

رئیس‌جمهور و هیات همراه به شهادت رسیدند/ باقری سرپرست وزارت امور خارجه شد/ تسلیت ژاپن، عزای عمومی در سوریه
سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی (بروزرسانی می‌شود)

رئیس‌جمهور و هیات همراه به شهادت رسیدند/ باقری سرپرست وزارت امور خارجه شد/ تسلیت ژاپن، عزای عمومی در سوریه

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد خبر داد. متاسفانه ابراهیم رئیسی...
اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)
از چشم جهان (۱۵۰)

اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)

تازه‌ترین بسته حمایتی در حوزه امنیت ملی آمریکا در قبال اوکراین، که در آوریل امسال تصویب شد، به دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد، برای ادامه حمایت از اوکراین علیه تجاوز روسیه، به تولید...

آینده نامعلوم یمن: بلبشوی جنگ قدرت‌های منطقه‌ای

در حالی که بنا به گزارش بانک جهانی بالغ بر 66درصد از مردم یمن دسترسی به غذا ندارند، نیروهای داخلی در یمن بیش از پیش از یکدیگر فاصله می‌گیرند و قدرت‌های منطقه در پی منافع خود هستند. در روزهای گذشته آتش بازی میان صنعا و ریاض شدت گرفته و چشم انداز صلح بیش از پیش مبهم است.

کد خبر: ۶۵۸۸۸
۱۴:۵۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۹

آینده نامعلوم یمن: بلبشوی جنگ قدرت‌های منطقه‌ای

 

دیدارنیوزـ سرویس جهان: بامداد دوشنبه انصارلله آتش را به روی عربستان گشود و دیروز عربستان نیز در مناطق الجوف، الحزم، حدیده و مارب را به خون کشید. نبرد در یمن این روزها نه تنها منحصر به زورآزمایی نظامی میان طرفین نیست بلکه ابعاد دیپلماتیک آن نیز به شدت برجسته شده است.در این میان قدرت‌های منطقه‌ای در پی آنند که یمن تضعیف شده در پی جنگ را مامن امنی برای بلندپروازی خود سازند.

همزمان با درگیری نیروهای وابسته به امارات و عربستان در خاک یمن، عضو شورای عالی سیاسی انصارالله در مصاحبه با الجزیره از توانایی انصارالله برای اداره جنگ بلند مدت سخن گفت چرا که این گروه قادر است موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین تولید کند. این عضو عالی رتبه انصارلله تاکید کرد که پایان جنگ به نفع تمامی طرف‌های درگیر است اما عربستان از ادامه آن بیشتر متضرر خواهد شد چرا که یمن بر خلاف عربستان چیز زیادی برای از دست دادن ندارد.

 

بیشتر بخوانید: حملات شبانه انصارالله به ریاض: عربستان زیر آتش یمن

 

بیانیه ارتش یمن در مورد عملیات هدف قرار دادن عربستان در بامداد دوشنبه بر برحق بودن مردم یمن برای پاسخ به جنایات ائتلاف عربی تاکید کرد. در این بیانیه ذکر شد که اهداف نظامی در خمیس مشیط، فرودگاه‌های ابها و جیزان و همچنین تاسیسات نفتی در منطقه جیزان مورد هدف موشک‌ها و پهبادهای ارتش یمن قرار گفته است.

 

مارب و تغییر زمین بازی

پیچیدگی شرایط در زمین یمن با پیوستن نیروهای طرفین مخالف به صف موافقان صد برابر می‌شود. روزنامه الاخبار چاپ بیروت از تغییر زمین بازی یمن با پیوستن نیروهای ارتش هادی به انصارالله در طی هفته‌های گذشته نوشت. بنا بر این گزارش این تقویت قوا زمینه ساز نزدیک شدن انصار الله به تسلط بر منطقه مارب و در نتیجه سنگین‌تر شدن کفه ترازو به نفع نیروهای انصارالله خواهد شد. پیش از این ابوعلی الحاکم، رئیس هیات اطلاعات انصارالله ضمن اشاره به نزدیکی ورود ارتش به شهر مارب؛ به ائتلاف به رهبری عربستان سعودی هشدار داد که دست به بمباران تاسیاست نفتی و اقتصادی استان مارب نزند چرا که پاسخ کوبنده‌ای دریافت خواهد کرد. وی در صحبتی جنجالی گفت که نیروهای مسلح یمن هم اکنون بانک اهداف گسترده‌ای از نقاط حیاتی و مهم در خاک عربستان، امارات و همچنین تل آویو و دیگر نقاط در دست دارند.

 

ایران و یمن

تنها یک روز پس از هدف قرار دادن تاسیاست نفتی و پایگاه‌های نظامی عربستان، شورای همکاری خلیج فارس مدعی شد که کمک تسلیحاتی ایران به نیروهای یمنی مانع از دسترسی به راه حل سیاسی برای بحران یمن شده است. در همین راستا موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران از این شورا خواست که به جای فرافکنی  و اتهام زنی، تمرکز خود را بر ضرورت توقف حملات ائتلاف متجاوزان به زنان و کودکان یمنی و کمک به حل بحران یمن از طریق گفتگوهای یمنی ـ یمنی بگذارد.

 

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته همچنین در رایزنی مجازی خود با وزیر امور خارجه حوثی‌ها، تنها راهکار حل بحران یمن را سیاسی دانست و از تلاش ایران برای پیشبرد روند مذاکرات صلح یمن با رایزنی‌های منطقه‌ای و بین المللی سخن گفت. هشام شریف در مقابل از مواضع ایران در مسئله یمن قدردانی کرد.

 

امارات و فدرالیسم در یمن

به گزارش عصر سه شنبه الجزیره، امارات در تلاش است تا با برکناری منصور الهادی و جایگزین کردن وی با رشاد العلیمی، مشاور فعلی رئیس جمهور مستعفی، گزینه خود را در یمن به قدرت برساند. الجزیره مدعی است امارات در این راستا توانسته موافقت برخی از قدرت‌های بین المللی را نیز بدست بیاورد و یمن را به سوی کشوری با نظام فدرالی هدایت کند. در همین راستا، وحید الطوالبه، مشاور اسبق علی عبدالله صالح و از فعالان رسانه‌ای نزدیک به مجلس انتقالی معتقد است با قدرت گرفتن بن سلمان و نزدیک شدن نخبگان سیاسی ریاض به وی، امارات توانسته است عربستان را در موضوع یمن، به خود نزدیک کند.

 

بیشتر بخوانید: جنگ ریاض و ابوظبی در خاک یمن: کشور تکه پاره!

 

با این احوال با شکست مذاکرات یمن، نیروهای دولت مستعفی یمن که مورد حمایت عربستان است با نیروهای شورای انتقالی جنوبی مورد حمایت امارات ، امروز درگیر شده و آتش را به روی هم گشودند. شورای انتقالی جنوبی در بیانیه خود اعلام کرد که شبه نظامیان اخوانی با تسلیحات مختلفی مواضع نیروهای شورای انتقالی را در استان ساحلی ابین مورد هدف قرار داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی