تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

آبگیری مخازن سد‌های خاکی احداث شده در زنجان

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: با شروع بارش‌های بهاری و ذوب شدن برف در کوهستان‌های استان، مخازن سد‌های خاکی احداث شده، آبگیری می‌شود.

کد خبر: ۵۷۰۴۱
۱۱:۵۵ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۹

آبگیری مخازن سد‌های خاکی احداث شده در زنجان

دیدارنیوز ـ به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، جعفر بیات افزود: اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکنون ۲۹ دستگاه سد خاکی را در مناطق مختلف استان با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث کرده که در حال حاضر مخزن دو سوم آن‌ها پر شده و در حال سرریز است.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر مدیریت مخازن این سد‌ها امری ضروری بوده و با توجه به دستور وزارت نیرو و مدیریت بحران استان، لازم است بهره‌برداران آن‌ها و به‌ویژه دهیاران و اعضای شورا‌های اسلامی روستا‌های بهره‌بردار این سد‌ها مراقبت کنند تا ضمن باز بودن مسیر سرریز سدها، لوله‌های تخلیه آن‌ها نیز باز و یک سوم حجم مخازن سد‌ها برای مهار سیلاب‌های احتمالی فروردین‌ماه خالی باشد.

 

بیات ادامه داد: در محل سد‌ها و سیل‌بند‌های مخزنی احداث شده، تابلو‌های اطلاع‌رسانی و هشدار شنا و تردد ممنوع نصب شده که متاسفانه بعضا توسط افراد ناآگاه مخدوش شده و یا از بین رفته است و مسئولیت وقوع حوادث ناگوار در محل، به عهده این افراد است؛ چرا که این هشدار‌ها در جهت پیشگیری از سقوط از ارتفاع و یا غرق شدن در مخازن این سازه‌ها نصب شده است.

 

به گفته معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان، بستر سد‌ها و بند‌های مخزنی لغزنده و باتلاقی و دمای آب آن‌ها پایین بوده و شنا کردن در آن‌ها اکیدا ممنوع است، زیرا تاکنون مواردی از غرق شدن افراد در آن‌ها اتفاق افتاده است.

 

بیات همچنین به نقش پوشش مراتع و جنگل‌ها در جلوگیری از وقوع سیلاب‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: مطالعات صورت گرفته ثابت کرده است که موثرترین و ارزان‌ترین عامل حفاظت، تقویت و پایدارسازی منابع آب و خاک سرزمین، پوشش گیاهی آن بوده و یکی از مخرب‌ترین عوامل از دست رفتن این منابع ایجاد شخم موازی شیب در دامنه‌ها است.

 

وی همچنین از مردم استان خواست به توصیه‌های مدیریت بحران عمل کرده و از دخل و تصرف در مسیر آبراهه‌ها و رودخانه‌ها به شدت پرهیز کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی