تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

خطر شیوع کرونا در ایران؛ سرعت شیوع از آنفولانزا سریع‌تر است

تنها یک روز بعد از اینکه وزیر بهداشت با اطمینان گفت که هیچ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در سراسر ایران وجود ندارد، مرگ دو فرد مبتلا به ویروس کرونا در شهر قم تایید شد و محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد که هر دو بیمار مبتلا فوت کرده اند. در این فضا می‌بایست مسئولین را مورد خطاب قرار داد و گفت اگر متهممان نمی‌کنید به وحشت پراکنی، پاسخ دهید که چرا از زمان شیوع این ویروس در چین و سایر کشور‌ها اقدام به آگاهی بخشی مناسب به مردم نکردید؟ چرا به جای انکار مدام اخبار غیر رسمی مبنی بر ورود کرونا، پرواز‌های چین را تعلیق نکردید؟ یکی از متخصصین بیماری‌های عفونی در گفتگو با دیدارنیوز به خطر سرعت شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل خطرآفرین بودن ویروس کرونا سرعت شیوع آن حتی در مقایسه با سرماخوردگی و آنفولانزا است. این بیماری می‌تواند در عرض مدت کوتاهی جمعیت بسیاری را مبتلا کند. متاسفانه این بیماری داروی مشخصی ندارد و درمان ویژه‌ای برای آن پیشنهاد نمی‌شود، به همین دلیل آنچه بهتر از درمان است، پیشگیری است.

کد خبر: ۵۲۸۲۷
۱۱:۳۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸

سرعت شیوع کرونا

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: از آغاز انتشار ویروس کرونا، تاکنون بیش از ۵۶۰ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست داده اند؛ این درحالی است که بیش از ۲۸ هزار نفر در چین به ویروس کرونا مبتلا شده اند.
 
تاکنون حدود ۲۴۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در ۳۰ کشور جهان مورد شناسایی قرار گرفته است. همچنین بیش از هفت هزار مسافر دو کشتی مسافربری تفریحی در کشورهای ژاپن و هنگ‌کنگ به دلیل وجود ۲۳ مورد ابتلا به ویروس کرونا به قرنطینه منتقل شدند. همزمان بسیاری از کشورهای جهان بر اقدامات پیشگیرانه و سخت‌گیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا افزوده‌اند. ویتنام، هنگ‌کنگ و اندونزی، ورود مسافران چینی به کشورهای خود را ممنوع کرده اند. ریاض نیز ضمن ممنوع کردن ورود مسافران چینی به خاک عربستان سعودی، شهروندان خود را تهدید کرد که در صورت سفر به چین، در بازگشت با اقدامات تنبیهی از سوی حکومت مواجه خواهند شد.

شیوع ویروس کرونا در چین و متعاقب آن در بسیاری از کشورها، موجی از ترس و اضطراب را در میان مردم کشورمان ایجاد کرد. با وجود اینکه مقامات و مسئولین مکرر اعلام کردند که کرونا وارد ایران نشده، اما مردم نسبت به واقعی بودن این اظهارات بی اعتماد بوده و تلاش داشتند به اشکال مختلف از خود مراقبت کنند. در طول چندهفته اخیر نیز اخبار غیررسمی حکایت از تلاش وزارت بهداشت در جهت متقاعد کردن دولت در ضرورت آگاهی بخشی به مردم در خصوص ویروس کرونا داشت، این اخبار و مکاتبات البته به سرعت تکذیب می شد. چنین فضای آشفته خبری در خصوص ورود این ویروس به ایران بر ترس مردم دامن می‌زد، تا اینکه مرگ ۲ نفر مبتلا به کرونا در قم، این سکوت خبری را شکست.
 
تایید اخبار ورود کرونا و سخنی با مسئولین

تنها یک روز بعد از اینکه وزیر بهداشت با اطمینان گفت که هیچ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در سراسر ایران وجود ندارد، مرگ دو فرد مبتلا به ویروس کرونا در شهر قم تایید شد و محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم  خبر داد که هر دو بیمار مبتلا فوت کرده اند. این خبر از سوی سخنگوی وزارت بهداشت نیز تایید شد. به دنبال مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در قم، مدارس در این شهر تعطیل شده و احتمال قرنطینه این شهر نیز وجود دارد، این درحالی است که بنا به گفته شاهدان عینی، کادر درمان در بیمارستان های این شهر از لباس و تجهیزات کافی برای مواجهه بیماران مبتلا به کرونا برخوردار نیستند. یک شاهد عینی از قم به دیدارنیوز گفت آمار تلفات و مبتلایان کرونا در این شهر بسیار بیشتر از عدد اعلام شده در اخبار رسمی است و فقط در بیمارستان کامکار این شهر بیش از ۱۰۰ نفر بستری شده اند. ایسنا هم از ابتلای یک نفر به ویروس کرونا در این شهر خبر داده است.

مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز پنجشنبه ۱ اسفند از شناسایی ۲ فرد مشکوک به ویروس کرونا در بابل خبر داده است. فیلمی از بیمارستان فرمانیه نیز در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد اورژانس بیمارستان با لباس های مخصوص مواجهه با بیماران کرونا در حال انتقال یک بیمار به بیمارستان است. چند پرستار که در بیمارستان های یزد و شیراز کار می کنند نیز گفته اند حداقل بیش از ۲ هفته است که بیماران مبتلا به کرونا را در بیمارستان خود مشاهده کرده اند، اما مسئولین مراکز درمان از اعلام این خبر منع شده اند. مشاهده چنین وضعیتی، آن هم در زمانی که کشور به دلیل تحریم با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه است بر ترس مردم دامن زده است.

در این فضا می بایست مسئولین را مورد خطاب قرار داد و گفت اگر متهممان نمی کنید به وحشت پراکنی، پاسخ دهید که چرا از زمان شیوع این ویروس در چین و سایر کشورها اقدام به آگاهی بخشی مناسب به مردم نکردید؟ چطور تصور کردید که ایران می تواند از این ویروس مصون بماند؛ در حالی که فرانسه و آلمان و استرالیا که در مقایسه با ایران ارتباط کمتری با چین دارند، دچار این ویروس شده اند؟ چرا به جای انکار مدام اخبار غیر رسمی مبنی بر ورود کرونا، پروازهای چین را تعلیق نکردید؟ چرا نمی گویید مسیر کرونا از ووهان چین به قم چگونه بوده است؟ چرا حالا که مجبور به پذیرش شده اید در صداوسیما و رسانه ها به مردم در خصوص راه های جلوگیری از بیماری آگاهی نمی دهید؟ چرا ماسک در بسیاری از شهرستان‌ها کمیاب شده، اما کاری نمی‌کنید؟ چرا قیمت یک ماسک فیلتردار تقریبا ۵ برابر شده، اما جلوی این تقلب را نمی‌گیرید؟
 

برخی از خبرها حکایت از آن دارد که در شهر قم، عده ای شروع به کاسبی از ترس و هراس مردم کرده اند، به طوریکه در بعضی از آزمایشگاه ها برای گرفتن هر آزمایش، یک میلیون تومان از مردم پول می گیرند. این حجم از بی رحمی و باج گیری حیرت آور است، متاسفانه برخی از افراد، بیماری و وحشت هم وطنانشان را دست مایه کسب و کار می کنند؛ آن هم در شرایطی که همه باید از طریق کمک کردن و آگاهی دادن به دیگران مانع شیوع کرونا در کشور شوند.

 برای مقابله با کرونا چه کنیم؟

اینک که خطر شیوع کرونا در کشور وجود دارد آگاهی دادن به مردم در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است؛ به ویژه اینکه سبک زندگی ایرانی به گونه ای است که می تواند خطر شیوع این بیماری را افزایش دهد.
 
یکی از متخصصین بیماری های عفونی در گفتگو با دیدارنیوز به خطر سرعت شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل خطرآفرین بودن ویروس کرونا سرعت شیوع آن حتی در مقایسه با سرماخوردگی و آنفولانزا است. این بیماری می تواند در عرض مدت کوتاهی جمعیت بسیاری را مبتلا کند.
 
 
خطر شیوع کرونا در ایران؛ سرعت شیوع از آنفولانزا سریع‌تر است
 
 
وی افزود: خطر مرگ و میر در این بیماری ۲ و نیم درصد در هر صد نفر است که اغلب افراد سالمند و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند را مبتلا می‌کند، البته این بدان معنا نیست که سایر افراد مصون هستند.
 
این پزشک متخصص درخصوص درمان کرونا گفت: متاسفانه این بیماری داروی مشخصی ندارد و درمان ویژه ای برای آن پیشنهاد نمی شود، به همین دلیل آنچه بهتر از درمان است، پیشگیری است. مردم باید به روش های پیشگیری آشنا شوند و آگاهی نسبت به این روش ها وارد فرهنگ زندگی روزمره شان شود، مردم باید یاد بگیرند موقع سلام و علیک، با یکدیگر دست ندهند و روبوسی نکنند، دست های خود را مرتب با آب و صابون و در صورت در دسترس نبودن آب با ژل های ضدعفونی کننده تمیز کنند، سطوحی که فرد مرتب با آنها در ارتباط است مانند گوشی همراه و یا دستگیره ها ضدعفونی شوند. همچنین افراد بکوشند از تماس با سطوح از جمله در اماکن عمومی مانند مترو و اتوبوس پرهیز کنند و از دستکش استفاده کنند. افراد باید گوشت و تخم مرغ مصرفی خود را خوب بپزند، نوشیدن حداقل ۲ لیتر آب ولرم در طول روز مفید است. از آنجا که ویروس کرونا در محیط خشک و سرد، سریع‌تر شیوع پیدا می‌کند، مرطوب نگه داشتن محیط از طریق «بخور» می‌تواند کمک کننده باشد. افراد به ویژه در امکان عمومی و در مواجهه با افراد سرماخورده از ماسک استفاده کنند. البته بهتر است افراد بیمار در خانه بمانند.
 
 
خطر شیوع کرونا در ایران؛ سرعت شیوع از آنفولانزا سریع‌تر است
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
0
1
خدالعنتشون کنه
اگر ازاول مردم اگاه می کردن فرهنگ سازی میکردن اینهمه ترس الان وجودنداشت
خداشاهده ازبس داروخونه هاشلوغ بود نتونستم یه پدالکلی بخرم تاوسط خیابون صف بود
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
0
چه وضعی شده
توهیچ داروخانه ای هیچی گیر نمیاد نه ماسک نه ژل ضدعفونی نه پد الکلی نه خود الکل، چکار کنیم با این وضعیت
رفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
وای برما به خاطر زعما و مسولینمون
وای برما وای برما
به جای قرنطینه قم و تعطیل کردن اماکن زیارتی دارن مراسم دعا برگزارمی کنند برای شکست کرونا چون میگن توطیه آمریکاست واگر ما قرنطینه کنیم آمریکا پیروز میشه
آدم حیرت می کنه
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی