تیتر امروز

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران

این بیست و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

محیط زیست برای تغذیه آهوان زنجان علوفه پخش کرد

با توجه به بارش برف سنگین و وقوع کولاک‌های شدید و پوشیده شدن علفزار‌های منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه زنجان، عوامل محیط زیست استان، نسبت به پخش علوفه به منظور تغذیه آهوان این منطقه اقدام کردند.

کد خبر: ۵۲۶۱۴
۰۹:۳۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

محیط زیست برای تغذیه آهوان زنجان علوفه پخش کرد

دیدارنیوز ـ معاون اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، روز چهارشنبه در این خصوص گفت: محیط بانان این استان به منظور تغذیه آهوان این منطقه ظهر روز سه شنبه ۱۰۰ بسته یونجه، توزیع کردند. 
 
پرویز رستمی افزود: در صورت نیاز نسبت به پخش یونجه در میان جانوران علفخوار دیگر مناطق تحت مدیریت این اداره کل اقدام خواهد شد. 
 
وی اظهار داشت: پخش علوفه در میان جانوران وحشی علفخوار با هدف جلوگیری از دور شدن این گونه‌های شاخص جانوری از زیستگاه‌های اصلی صورت می‌گیرد تا آنان با پایین آمدن از ارتفاعات علاوه بر تغذیه از برف و کولاک نیز درامان بمانند.
 
رستمی، یادآور شد: ۲۸ آبان ماه امسال نیز به دلیل بارش سنگین برف در دشت سهرین و فیله خاصه، تعداد ۳۵۰ بسته علوفه در این ۲ زیستگاه با هدف تغذیه بی دغدغه به منظور جلوگیری از خروج وحوش علفخوار به ویژه آهوان از زیستگاه اصلی و پراکنده شدن و پناه آوردن این گونه جانوری شاخص به مناطق مسکونی روستایی و شهری انجام گرفت.
 
با توجه به سردسیر بودن منطقه و احتمال بارش‌های سنگین برف، این اداره کل در فصل تابستان اقدام به تهیه و ذخیره علوفه در انبار‌ها می‌کند تا در صورت نیاز در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان ازجمله دشت سهرین و مناطق طارم، ماهنشان و فیله خاصه پخش و توزیع کند. 
 
بخشی از علوفه زمستانی وحوش علفخوار استان زنجان با کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین که از زمین‌های تحت مالکیت اداره‌کل حفاظت محیط زیست است تهیه و تامین و بخشی نیز با استفاده از اعتبارات این اداره کل خریداری و انبار می‌شود. 
 
معاون نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از روستاییان و شهروندان خواست درصورت مشاهده وحوش در نزدیکی سکونت‌گاه‌های انسانی، ضمن حمایت از آن‌ها مراتب را هرچه سریعتر به صورت حضوری به نزدیک‌ترین واحد محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن‌های ۳-۳۳۵۴۱۰۰۱ به این اداره کل اطلاع دهند.
 
با توجه به سرشماری صورت گرفته در آذر ماه سال ۹۷، تعداد یک هزار و ۲۷۷ راس و امسال نیز یک هزار و ۴۰۰ راس آهو در دشت سهرین زنجان واقع در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه زنجان مشاهده شد.
 
دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد و تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است و در واقع این منطقه، زیستگاه با ارزشی برای آهوان این استان محسوب می‌شود. 
 
در این زیستگاه بکر و طبیعی جانوران دیگری، چون پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می‌کنند. 
 
منطقه فیله‌خاصه نیز از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار می‌باشد و گونه‌های جانوری مختلف اعم از آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی، چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی