تیتر امروز

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تهدید پوتین به حمله اتمی/ شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا/ سرنوشت پر ابهام حقوق کارگران

این بیست و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
دیدارنیوز با همکاری انجمن علمی حقوق اساسی برگزار کرد

تشریح اقتضائات دادرسی عادلانه، شرط اساسی توسعه

در یکی دیگر از قسمت های برنامه معیار، دو حقوقدان به تشریح اقتضائات دادرسی عادلانه به عنوان یکی از شرایط اساسی توسعه در ایران پرداخته‌اند.

کد خبر: ۱۷۲۳۳۹
۱۷:۱۶ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳

 

تشریح اقتضائات دادرسی عادلانه، شرط اساسی توسعه

 

دیدارنیوزـ گروه اجتماعی: طی گفت‌وگو‌های قبلی با دکتر علی اکبر گرجی، دکتر مهدی پازوکی، دکتر صادق زیباکلام تلاش کردیم به تعریفی کلی از توسعه پایدار دست یابیم و به موانع حقوقی، سیاسی و اقتصادی آن بپردازیم در ادامه‌ی این سری از گفت‌و گو‌ها که با همکاری انجمن علمی حقوق اساسی ایران صورت می‌پذیرد، ناظر گفتگوی دکتر حسین بیات با دکتر علی دشتی حقوقدان، وکیل دادگستری و دانشیار دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی خواهیم بود.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

این گفت و گو به تشریح اقتضائات دادرسی عادلانه به عنوان یکی از شرایط اساسی توسعه در ایران پرداخته‌است. علیرغم آنکه دموکراسی بر مبنای صیانت از حقوق و آزادی‌های بنیادین انسانی استوار شده، اما به اقتضاء تعارضی که مداوما میان آحاد مختلف ملت در نحوه دسترسی و دستیابی آن حقوق و تامین منافع فردی و اجتماعی آنان ایجاد می‌شود و تمایل ذاتی قدرت به تحدید حقوق اساسی ملت استقرار یک نظام قضایی پویا و کارآمد که هم خویش را مصروف مهار زیاده‌خواهی قدرت سیاسی و تضمین حقوق و آزادی‌های عمومی ملت کند.

ضروری‌ست که اصل ۱۵۶ قانون اساسی با تمهید بستر ایجاد یک دادگستری مدرن در مقام تحقق این مهم برآمده است.

علیرغم تلاش‌های انجام گرفته، دستگاه قضایی در ایران هنوز تا استقرار یک نظام قضایی عادلانه و متوازن با حقوق ملت آنچنان که در فصل سوم قانون اساسی ذکر گردیده فاصله دارد و درگیر مشکلات متعددی نظری و عملی‌ست.

در این گفت و گو تلاش شده به نقد و بررسی مشکلات و معضلات فراروی دادرسی عادلانه در ایران پرداخته و از چالش‌های و افق‌های پیش رو سخن به میان آورده شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی