تیتر امروز

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم
گفت و گوی ویژه دیدار با یکی از اعضای کارگروه انتخاب وزیر نفت

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم

دیدارنیوز در روزهایی که بازار گمانه زنی ها برای انتخاب وزراء داغ است، در یک گفت و گوی ویژه خبری آنچه در کارگروه انتخاب وزیر نفت گذشته است را از علی بختیار عضو این کارگروه و نماینده پیشین مجلس...

چشمه های کهگیلویه و بویراحمد لبریز شدند

بهمن آزادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از ۲ هزار چشمه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در زمان حاضر همه آنان پرآب است.

کد خبر: ۵۰۱۶۸
۱۵:۴۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
دیدارنیوز- مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی های اخیر در این استان موجب پر آب شدن ۱۰۰ درصد از چشمه های مناطق عشایری این استان شده است.

بهمن آزادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از ۲ هزار چشمه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در زمان حاضر همه آنان پرآب است.

در ۱۵ سال دوره خشکسالی حدود ۴۰۰ حلقه چشمه در مناطق عشایری استان خشکیده بود.

بر اساس آمار اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میانگین میزان بارش باران استان در سال زراعی (۹۸-۹۹) ۲۹۸.۶ گزارش شده است.

میانگین بلند مدت بارش باران کهگیلویه و بویراحمد تا به امروز ۳۰۴ میلیمتر اعلام شده است که نسبت به میانگین بلندمدت زمان مشابه ۵.۶ میلیمتر کمتر است.

وی بیان کرد:تاکنون حدود ۶۰۰ چشمه در مناطق عشایری این استان بهسازی شده است.

وی عنوان کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ منبع ذخیره آب آشامیدنی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمدهم  احداث شده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای سلامتی مردم مناطق عشایری از آب چشمه ها تنها برای مصرف دام استفاده می شود و آب آشامیدنی اهالی با تانکر تامین می شود.

آزادی عنوان کرد: هم اکنون روزانه ۶۵متر مکعب آب با استفاده از ۲۳ دستگاه تانکر در مناطق عشایری توزیع می شود. 
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با وجود این بارندگی ها اما منطقه بحرانی به دلیل مسدود بودن راه ها در مناطق عشایری استان وجود ندارد.

آزادی افزود: در زمان حاضر کار بازگشایی و تسهیل رفت و آمد مردم به مناطق عشایری با ۶ دستگاه ماشین آلات سنگین در حال انجام است.

وی فرسوده بودن تجهیزات بازگشایی راه های مناطق عشایری استان را یادآور شد و افزود: به علت بالا بودن هزینه تعمیرات هم اکنون کار بازگشایی راه ها با استفاده ماشین آلات استیجاری انجام می شود.

آزادی طول ایل راه های کهگیلویه و بویراحمد را  بیش از ۹ هزار کیلومتر ذکر کرد و افزود: با هر بارندگی بر اثر گل و لای عبور و مرور درایل راه ها سخت و نیازمند انجام عملیات بازگشایی است.
آزادی گفت: برای انجام به موقع کار بازگشایی راه های عشایری در زمستان نیازمند خرید حداقل ۱۰ دستگاه ماشین آلات هستیم.

جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌میلیون رأس دام سبک و سنگین ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.
۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.
هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

این استان با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
منبع: ایرنا

  



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی