معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاه به جزئیاتی از مسکن، بیمه، رتبه بندی فرهنگیان و بودجه وزارت آموزش و پرورش از پیگیری برای اعطای وام دوجانبه مسکن به فرهنگیان از طریق بانک‌های ملی و مسکن خبر داد.

کد خبر: ۴۹۵۵۵
۱۲:۱۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۸
دیدارنیوز - علی الهیار ترکمن امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه باید یک برنامه و چارچوب مشخص برای آموزش و پرورش تهیه شود تا در قالب آن حرکت کنیم، گفت: خوشبختانه از سال گذشته تاکنون به این امر مهم توجه داشتیم و برخی برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ثمر رسیده است و برنامه‌هایی به مرحله اجرا رسیده‌اند.

وی افزود: اتفاق مهمی که پیش روی کل کشور و از جمله آموزش و پرورش قرار دارد انتخابات مجلس شورای اسلامی است. برای مشارکت حداکثری و کمک به برگزاری انتخابات آمادگی داریم و کاملا بی‌طرف هستیم. آموزش و پرورش مطابق قانون نمی‌تواند له یا علیه کاندیداها وارد شود. ما نظارت و موارد تخلف را به نهادهای ذیربط گزارش خواهیم کرد.

ترکمن افزود: امید است نامزدهای انتخاباتی نیز نگاه واقع‌بینانه داشته باشند و از دادن وعده‌های بی‌سرانجام خودداری کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به تدوین برنامه هفتم توسعه در سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: برنامه هفتم توسعه، آخرین سند توسعه‌ای سند چشم انداز سال ۱۴۰۴ است و باید سیاستگذاری‌های مشخص و روشنی داشته باشیم که به تحقق سیاست‌ها کمک کند همچنین باید آموزش و پرورش را برای تدوین سند چشم انداز دوم آماده کنیم.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۹ کمیته تدوین برنامه هفتم توسعه را تشکیل خواهیم داد تا مشکلات پنج سال آتی را احصا و سیاست‌های متناسب با آن را تنظیم کنیم. امیدواریم با کمک صاحبنظران، برنامه هفتم برنامه مطالبات آموزش و پرورش از سیستم سیاستگذاری کشور باشد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اقدامات ما در چند حوزه قابل پیگیری است، گفت: اخیرا آزمون استخدامی فراگیر برگزار شده و پذیرفته‌شدگان چند برابر ظرفیت معرفی و فرایند مصاحبه آن‌ها در حال انجام است سپس گزینش صورت می‌گیرد تا از ابتدای سال آینده پذیرفته‌شدگان را به دانشگاه فرهنگیان معرفی کنیم.

وی ادامه داد: کمیته‌ای با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، سازمان برنامه و سازمان امور استخدامی تشکیل شده است و در حال کار روی نیاز آموزش و پرورش و راهکارهای تامین نیرو هستیم که تا نیمه اسفند باید به اتمام برسد و از ابتدای سال آینده روی ساماندهی کار کنیم که قطعا تغییرات ماهوی خواهد داشت.

الهیارترکمن با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای این امر پیش‌بینی و آیین‌نامه مربوطه در هیئت وزیران تصویب شده است و اکنون در مرحله بررسی و تعیین رتبه‌ها و صدور احکام هستیم. نظام رتبه‌بندی بر اساس نظام شغل‌محور تعریف شده است. رتبه‌بندی و هدف نهایی آن افزایش حقوق نیست. نظام آموزش و پرورش اولین تجارب خود را برای رتبه‌بندی سپری می‌کند و نقطه شروع خوبی است. باید به‌تدریج نهادینه و مستقر شود و در بازه‌های زمانی مشخص با اصلاحاتی، خود را به نقطه نهایی مطلوب برساند.

وی افزود: دولت به رقم حقوق دی ماه حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان افزود و دارندگان رتبه‌های ۲ تا ۵ حقوق خود را با اعمال رتبه بندی دریافت کردند. باید رتبه دو تا پنج را تطبیق می‌دادیم و رتبه یک را احراز می کردیم . حقوق رتبه یکی‌ها نیز برحسب رتبه‌بندی از بهمن ماه اعمال می‌شود.

الهیارترکمن درباره تعیین تکلیف استخدام مربیان پیش دبستانی، حق‌التدریس و نهضتی‌ها نیز گفت: شیوه نامه ابلاغ شده است و همکاران ما در استان‌ها در حال نهایی کردن موارد هستند. مجلس نیز استفساریه‌ای تهیه کرده است. دولت با هرگونه استفساریه‌ای که موجب توسعه قانون شود، مخالف است. استفساریه باید نقاط مبهم را شفاف کند نه آنکه موجب توسعه شود و این مطابق قانون نیست. هرچه به فرایند علمی و مبتنی بر رقابت و شایسته‌گزینی جذب نیرو خدشه وارد کند، مخالف هستیم.

وی با اشاره به برنامه‌های رفاهی آموزش و پرورش گفت: تعرفه بیمه تکمیلی در دو شکل مرسوم صندوقی و بیمه‌گری و بر اساس نوع خدمت مشخص می‌شود. در سال‌های قبل بیمه فقط به روش صندوقی اجرا می‌شد اما در برنامه‌ریزی‌های جدید تغییراتی داشتیم و کمترین عدد افزایش حق بیمه را در قرارداد جدید داریم. حق بیمه از ۳۹ هزار تومان به ۴۶ هزار تومان افزایش یافت و ۵۰۰ مرکز جدید به فهرست مراکز درمانی طرف قرارداد افزوده شد. طبق وعده آتیه‌سازان حافظ، زمان پرداخت خسارات هم کوتاهتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: با بانک ملی قرارداد جدیدی در شرف انعقاد است که شامل وام‌های مرابحه و خرید مسکن می‌شود که هم سقف و هم مبلغ آن افزایش می‌یابد. سود هم همان ۱۲ درصد باقی می‌ماند. برای دریافت وام دوجانبه خرید مسکن از بانک ملی و بانک مسکن سازوکاری اندیشیده خواهد شد. برای احداث شهرک های فرهنگیان و... نیز برنامه‌هایی با وزارت مسکن در حال پیگیری است.

الهیار ترکمن درباره بودجه سال ۹۹ آموزش و پرورش نیز گفت: باید منابع دیگری را در کنار بودجه اصلی تجهیز و فعال کنیم. کارگروهی با حضور صاحبنظران برای تحلیل دارایی‌ها و مولدسازی آن‌ها تشکیل شده است. تا زمانی که به سهم خوبی از درآمد ناخالص ملی نرسیم بودجه فعلی کفاف نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم امسال تخصیص ۱۰ درصد مازاد بر بودجه را دریافت و معوقات را در قالب آن پرداخت کنیم تا کمترین عدد انتقال کسری را به سال آینده داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره راهکارهای جبران کسری پنهان بودجه آموزش و پرورش گفت: برخی تحلیل ها مبنی بر قابل قبول بودن میزان رشد بودجه در راستای هشت درصد افزایش کل منابع عمومی دولت بوده است. اما اینکه تامین نیاز کند یا خیر بحث دیگری است.

وی افزود: در طول چهاردهه گذشته رشد کمی در آموزش و پرورش غلبه داشته است. رویکرد کمی محوری حاکم بوده و هنوز مراحل اولیه را در رشد کیفی سپری می‌کند البته معتقد به کاهش شاخص های کیفی در بودجه و همچنین خرید خدمات آموزشی نیستیم. خرید خدمات آموزشی درمناطقی چون سیستان و بلوچستان منشا اثرات خوبی بوده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره برخی اشکالات و سوالات مطرح در رتبه بندی معلمان اعم از حذف ضریب تعجیل مناطق محروم و علت عدم افزایش 10 درصدی حقوق معلمان ابتدایی، گفت: دو کار در رتبه بندی باید انجام می دادیم. نخست آنکه رتبه‌های دو تا پنج نظام قبلی را تطبیق دهیم و برای کسانی که تازه وارد طرح شده اند و در رتبه یک قرار می‌گیرند باید صلاحیت ها احراز شود.

وی ادامه داد: برای رتبه های دو تا پنج قبلی تغییراتی نسبت به نظام قبل نداشتیم و دقت زیادی برای اجرای مر قانون در نگارش و اصلاح احکام صورت گرفته است. شائبه هایی ایجاد شده که مثلا برخی معلمان باید برخی امتیازها را می‌گرفتند و... که احتمال آن به شدت پایین است که اشتباه شده باشد. اما با این حال بازنگری و مرور احکام را با مشارکت استان ها انجام خواهیم داد تا اطمینان کامل حاصل شود که اشتباهی رخ نداده است.

الهیار ترکمن ادامه داد: در هیئت ممیزه ای که فردا تشکیل می‌شود درباره برخی موارد همچون اعمال ضریب تعجیل بحث خواهد شد و برگشت ضریب تعجیل نیز منوط به تایید سازمان اداری استخدامی است. بنای ما این است که هیچ کار غیرقانونی انجام ندهیم، بندی را وارد حقوق کنیم و چندماه دیگر ناچار به خروج آن از احکام شویم. تلاش می کنیم یک انتفاع حداکثری ایجاد شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره مشکلات دانشجومعلمان برای رتبه بندی نیز گفت: طبق آیین نامه افرادی که بالای دوسال سابقه کار دارند مشمول رتبه بندی می‌شوند.

وی افزود: درباره کسر درصدهایی از حقوق دانشجومعلمان نیز باید گفت که این اقدام طبق قانون متعهدین خدمت صورت می‌گرفت و یک بندی از قانون است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار
عکس
بشنوید
فیلم