معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آمورش و پرورش گفت: سه استراتژی کلان را جهت مقابله با آسیبهای اجتماعی در مدارس در دستور کار قرار دادهایم که شامل توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز، تقویت مهارتهای ارتباطی و آداب و فضائل اخلاقی و ایجاد روحیه امید و نشاط در بین دانش آموزان با استفاده از فعالیتهای گروهی و اردویی میشود.
دیدارنیوز - علیرضا کاظمی در اولین دوره توانمندسازی مسئولان بسیج فرهنگیان و مدیران کانونها و شورای استانی سراسر کشور گفت: نبی مکرم اسلام (ص) فلسفه بعثت را مبتنی بر مکارم اخلاق میداند و اگر قرار است انسان به مکارم اخلاق برسد حتما باید روی نفس خویش پا بگذارد و از خودش عبور کند و نقطه اشتراک همه انبیای الهی در رسیدن به این مهم، گذشتن از خود بوده است.
وی افزود: مکارم اخلاق حلقه گمشده جامعه ما در رویارویی با آسیبهای اجتماعی است و در این بین قرآن کریم سه راهبرد کلان را برای مقابله با آسیبهای اجتماعی بیان میکند و آن راهبردها نماز، انفاق و تغییر در خود و خودسازی است.
کاظمی با اشاره به اینکه علل و ریشه آسیبهای اجتماعی عوامل فردی، عوامل روانی، خانواده و عوامل اجتماعی است، تصریح کرد: در گذشته خانواده، مدرسه و جامعه به ترتیب بیشترین نقش را در تربیت دانش آموزان برعهده داشتند و قطعا جایگاه خانواده در زمینه مسائل اخلاقی و تربیتی کودکان جایگاهی رفیع و بی بدیل بود اما امروزه جامعه و محیط گسترده فضای مجازی سهم عمده را در مسائل تربیتی نوجوانان ایفا میکنند و ذکر این نکته مهم است که تقویت بنیههای دینی و اعتقادی خانوادهها بسیاری از آسیبهای اجتماعی را از بین خواهد برد و ما باید معرفت جامعه مخاطب را نسبت به آموزههای دینی بیشتر تبیین کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: در وزارت آموزش و پرورش از طریق سه درگاه وضعیت آسیبهای اجتماعی دانش آموزان را بررسی میکنیم که این درگاهها شامل آزمون سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان در پنج حیطه و ۲۴ شاخص با اولویت دوره متوسطه اول، سامانه کشوری نماد برای غربالگری آسیبهای اجتماعی در جهت آموزش و توانمندسازی دانش آموزان و در نهایت آزمون غربالگری پایه است و با استفاده از تحلیل آماری این سه درگاه در جهت شناسایی، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی دانش آموزان گام برمی داریم.
وی در ادامه اولین و مهمترین کار در حوزه آسیبهای اجتماعی را کنترل این آسیبها و ناهنجاریها دانست و اظهارکرد: در زمینه آسیبهای اجتماعی رویکرد پیشگیری، کنترل و توانمندسازی به عنوان برنامه اصلی نظام تعلیم و تربیت در دستور کار قرار گرفته است و بهطور قطع مسائل اخلاقی و تربیتی جزو اولویتهای وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل معاونت پرورشی وفرهنگی، کاظمی در پایان اظهارکرد: حوزه پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در کنار سایر برنامهها سه استراتژی کلان را در جهت مقابله با آسیبهای اجتماعی در دستور کار قرار داده است و در این بین مشارکت و هم افزایی تمام نهادها و تشکل ها در جهت مبارزه با آسیب های اجتماعی حائز اهمیت است.