تیتر امروز

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود
افاضات اضافه

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود

عوام‌الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود بابت دستاوردهای شگفت‌انگیز اخیر به او تبریک گفته و به ماجرای یک روزنامه و صبر ایوب هم اشاره کرده است.
حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران

این سی‌ و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
"دیدارنیوز" علت پوشیدن جوراب‌های رنگی نخست‌وزیر کانادا را بررسی کرد؛

آقای نخست‌وزیر و دیپلماسی جوراب!!

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا با پوشیدن جوراب‌های رنگی توجه رسانه‌های جمعی را به خود معطوف کرد. شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها علت آن را حمایت از کسب و کار یک جوان بیست‌و‌یک ساله کانادایی که سندروم داون دارد عنوان کردند اما آیا به راستی جناب نخست‌وزیر به این سبب جوراب‌های رنگی می‌پوشد؟

کد خبر: ۳۳۶۶۹
۱۱:۲۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

دیپلماسی جوراب

دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: هر چیزی عرف خاص خودش را دارد. غذا خوردن، لباس پوشیدن و به‌طور کلی معاشرت اجتماعی، قواعد و قوانین خاص خود را دارد و تخطی از این قوانین نانوشته، حمل بر بی مبالاتی می‌شود. حضور در یک جلسه رسمی، پوشش خاصی می‌طلبد و هکذا مراسم جشن و مهمانی‌های دوستانه و...


در این میان هر چقدر فرد از جایگاه اجتماعی بالاتری برخوردار باشد بایستی به نوع پوشش و رفتارش دقت بیشتری داشته باشد.

 

برای نمونه، هنگامی که چند سال پیش تیم بایرن مونیخ به ایران آمد و قیصر فوتبال آلمان نیز در تهران حضور پیدا کرد، یکی از خبرنگاران وقت گفت‌وگویی با بکن‌بائر هماهنگ کرده بود. این خبرنگار در دیباچه گفت‌وگو نقل کرده بود سر ساعت مقرر در لابی هتل حضور پیدا کردم، بکن‌بائر نیز آمد، اما لختی نگذشته بود که فردی آرام به بکن‌بائر چیزی گفت و وی عذرخواهی کرد و به اتاقش رفت. نگران بودم که نکند مشکلی پیش آمده باشد و موفق به گفت‌وگو نشوم. بعد از لحظاتی آمد و علت رفت و برگشت خود را این‌چنین توضیح داد: من یک مشاور دارم که مشخصا وظیفه دارد حواسش به پوشش من در مقابل رسانه‌ها و انظار عمومی باشد، گوشزد کرد که کروات با پیراهنم ست نیست، از این‌رو باید می‌رفتم و کرواتم را عوض می‌کردم.


نقل مزبور نشان می‌دهد هماهنگی لباس‌ها در مراسمات مختلف از چه میزان اهمیتی برخوردار است. حال فرض کنید در جایگاه یک دیپلمات قرار دارید. مطمئنا نمی‌توانید هر نوع لباسی که می‌خواهید بپوشید.


لباس دیپلمات‌ها از سه رنگ خارج نیست. سورمه‌ای، خاکستری و مشکی. اگر در یک دیدار رسمی کت و شلوار رنگ روشن بپوشید خرق عادت کرده‌اید و یا اگر در یک جلسه رسمی به جای کت و شلوار تیره از کاپشن استفاده کنید مطمئنا حمل بر ساده زیستی نمی‌شود و صرفا به‌عنوان یک آدم بی مبالات شناخته می‌شوید.


سایر لباس‌ها نیز از درجه اهمیت زیادی برخوردارند. کروات، پیراهن، کفش و حتی جورابی که به پا می‌کنید باید متناسب با رنگ کفش و یا شلوار باشد.


با تمام این اوضاع و احوال بعضا خلاف آنچه اقتضای عرف دیپلماتیک است دیده می‌شود. نخست‌وزیر و اعضای دولت فیجی در یک دیدار رسمی با سران دولت چین، با پوشش‌هایی عجیب که از سنت‌های این کشور است ظاهر شدند. این گروه با کت و دامن، کروات و کفش‌های سنتی خود در این دیدار شرکت کردند.

 

دیپلماسی جوراب

دیپلماسی جوراب

دیپلماسی جوراب

 

رهبر پیشین لیبی نیز رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک کم نداشت. وی جدای از پوشش خاصی که داشت بعضا جلساتش را در صحرا و چادر برگزار می‌کرد. البته در کشور خودمان هم پیش می‌آید مقامی رسمی با کت و شلوار رنگ روشن و یا کاپشن در مجامع حضور پیدا کنند.


آخرین موردی که توجه شبکه‌های اجتماعی را به خود معطوف کرد، جوراب‌های رنگی و متفاوت نخست‌وزیر کانادا بود. جوراب‌های جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا همیشه بحث‌برانگیز بوده است. جوراب‌هایی که معمولا رنگ‌ها یا طرح‌های شاد دارند که در دنیای سیاست نامتعارف هستند. البته جوراب‌های نخست‌وزیر طرفداران خودش را هم دارد. ترودو در خیلی از مواقع جوراب‌هایش را متناسب با موقعیت انتخاب می‌کند. مثلا روز عید فطر او جورابی با نوشته «عید مبارک» پوشیده بود که از یک کسب‌و‌کار محلی به نام "Halal Socks" تهیه شده بود. یا در روز رژه‌ای که هر ساله برای حمایت از حقوق دگرباشان جنسی در کانادا برگزار می‌شود، جورابی با طرح رنگین کمان، که طرح پرچم این اقلیت‌هاست، به پا کرد. می‌توان از این عمل نخست‌وزیر کانادا به‌عنوان «دیپلماسی جوراب» یاد کرد.

 

دیپلماسی جوراب

 

نکته جالب در این میان بحث‌هایی است که در روز‌های گذشته حول جوراب‌های رنگی و طرح‌دار نخست‌وزیر کانادا شکل گرفته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌هایی همانند جام جم آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان و سی‌ان‌بی‌سی عربی ادعا کرده‌اند که ترودو این جوراب‌ها را برای حمایت از کسب و کار یک جوان بیست‌و‌یک ساله کانادایی که سندروم داون دارد می‌پوشد.


دیپلماسی جوراب

 

جان کرونین مالک این شرکت، جوانی ۲۱ ساله و مبتلا به سندرم «داون» است، یک سوم کارگران شرکت نیز معلول جسمی یا ذهنی هستند. همین ادعا سبب شد بسیاری نه تنها عملکرد نخست‌وزیر کانادا را نقد نکنند، بلکه او را مورد تجلیل و تبجیل نیز قرار دهند. اما واقع داستان امری خلاف مدعای خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.


 

دیپلماسی جوراب

 

جان کرونین که کسب‌و کارش را با عنوان John’s Crazy Socks در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرده از طریق سود به دست آمده از فروش جوراب‌هایش مولتی میلیونر شده است. جوراب‌های او طرح‌های شاد و مفرحی دارند که مشتریان زیادی پیدا کرده‌اند. به گفته خود او و پدرش در مصاحبه‌ای با شبکه CTV کانادا زمانی که متوجه شد جاستین ترودو علاقه زیادی به جوراب‌های طرح‌دار و رنگی دارد یک بسته از جوراب‌هایش را برای او ارسال کرد. ترودو هم با ارسال نامه‌ای از او تشکر کرد.


پس در واقع قضیه برعکس چیزی است که در فضای مجازی ادعا شده است. جاستین ترودو به خاطر حمایت از این جوان، این جوراب‌ها را به پا نمی‌کند. بلکه جان کرونین به دلیل علاقه ترودو به جوراب‌های شاد برایش به‌عنوان هدیه از جوراب‌هایش فرستاده است که خبرساز شد. جوراب‌هایی که بعضا کاربرد دیپلماتیک نیز یافته‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی