حسینی خبر داد:

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه به توضیح احیا و برخی اصلاحات در ساختار وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

کد خبر: ۳۰۵۶۸
۱۳:۰۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
دیدارنیوز - سید جواد حسینی در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ضمن گرامی‌داشت سالروز عملیات افتخارآفرین مرصاد گفت: «برای موفقیت در مدیریت سازمان، باید فرهنگ‌ سازمانی را در جهت یکپارچه‌سازی و ادراک مشترک سازمانی افزایش دهیم.»

او ادامه داد: «اجرای متوازن سند تحول بنیادین، راهبرد و سیاست اصلی آموزش‌ و پرورش است، اکنون برنامه‌های اجرایی سند تحول بنیادین در سطح استان‌ها است و پس از ارزیابی در 750 منطقه آموزشی به مدارس ارسال می‌شود و در مناطق به دنبال تلفیق برنامه‌ها در قالب چهار دوره تحصیلی هستیم تا پس از تنظیم به مدارس ارسال شود. البته برنامه مدرسه نباید زیاد شلوغ شود و متناسب با نوع مدرسه برنامه‌ها باید جنبه تجویزی و ارشادی داشته باشد.»

حسینی ادامه داد: «از معاونت‌های حقوقی و سازمان پژوهش خواسته‌ام بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را بررسی کنند تا بخش‌های مربوط به آموزش ‌و پرورش به برنامه‌های سند تحول بنیادین پیوست شود.»

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: «معاونان وزارت آموزش‌ و پرورش باید در اجرای برنامه‌ها دو حساسیت را مدنظر قرار دهند، اول، در هر معاونت اجرای برنامه‌های خرده‌نظام‌های مربوط به سند تحول با حساسیت دنبال شود و حساسیت دوم این است که واحد همتای بخش‌های مختلف در استان نیز این حساسیت‌ها را در اجرا داشته باشند.»

او تأکید کرد: «72 برنامه‌ اجرایی مبتنی بر سند تحول به مدارس در راستای سه طرح تعالی مدیریت، تدبیر و بوم ابلاغ شده است که این برنامه‌ها با تشخیص معاونان وزارت آموزش‌ و پرورش برای سال ٩٨ اولویت آن‌ها مشخص‌شده است.»

بودجه معاونت‌ها بر اساس اتصال برنامه‌ها به خرده نظام‌های سند تحول بنیادین پرداخت می‌شود

حسینی در ادامه اضافه کرد: «تمام برنامه‌های سند تحول بنیادین در سال ٩٨ به سامانه پیشخوان مدیریتی متصل خواهد شد و بودجه معاونت‌ها براساس اتصال برنامه‌ها به خرده نظام‌های سند تحول بنیادین پرداخت می‌شود و در این راستا باید مفاهیم و کلیدواژه‌هایی که در سند تحول است، تعریف عملیاتی شوند تا به مرحله اجرا برسند.»

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با تأکید بر اینکه ارزیابی و نظارت در سال ٩٨ بر اساس اجرای برنامه‌های سند تحول بنیادین است، گفت: «تلاش می‌کنیم طی دو جلسه اداری طرح مدرسه محوری را در شورای عالی آموزش ‌و پرورش بررسی کنیم تا با رویکرد انعطاف در انتخاب مدیران، خلق ثروت و انعطاف در تأمین نیروی انسانی و منابع مالی، برنامه مدرسه محوری تدوین و تصویب شود.»

حسینی گفت: «در راستای عدالت اجتماعی و آموزشی، شورای بهبود مناطق محروم با مسئولیت معاونت آموزش ابتدایی فعال خواهد شد که مهم ترین هدفگذاری آن، استفاده از ظرفیت‌ سایر سازمان‌ها برای پشتیبانی مناطق محروم خواهد بود.»

دو هزار مدرسه در طرح مدارس حامی داریم

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش گفت: «2 هزار مدرسه در طرح مدارس حامی داریم، در این طرح مدرسه قابل توجه، حامی مدرسه لازم‌التوجه می‌شود و برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا تمام دستگاه‌های دولتی و عمومی بتوانند به‌طور اختیاری حامی مدارس شوند. طرح خیرین مدرسه یار با مسئولیت اداره کل انجمن اولیا و مربیان در دست اقدام داریم.»

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش به عدالت ترجیحی، اشاره کرد و گفت: «تخصیص اعتبارات به مناطق از چند جهت دانش‌آموزان لازم‌التوجه که سی‌درصد آن‌ها در مناطق نابرخوردار هستند، مدارس لازم‌التوجه، مناطق لازم‌التوجه و استان‌های لازم‌التوجه مورد توجه قرار خواهد گرفت و نظام بودجه‌ریزی بر اساس عدالت ترجیحی تنظیم و تدوین خواهد شد.»

حسینی افزود: «باید در بستر تلویزیون تعاملی سینا کار جدی در راستای توسعه برنامه‌های عدالت آموزشی انجام شود.»

او به تفاهم‌نامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: «طبق این تفاهم‌نامه و در ظرف برنامه ششم توسعه هوشمند سازی مدارس انجام می‌شود.»

چهار منبع تأمین اعتبارات در آموزش ‌و پرورش

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش از در نظر گرفتن چهار منبع برای تأمین اعتبارات در آموزش‌ و پرورش خبر داد و گفت: «منبع اول؛ منابع دولتی است که باید سهم منابع آموزش‌ و پرورش از آن به استاندارد جهانی برسد و علاوه بر آن باید سهم آموزش ‌و پرورش از GDP به استاندارد ۶ تا ٧ درصد جهانی برسد.»

حسینی به توسعه مشارکت‌ها به‌عنوان منبع دوم، اشاره کرد و گفت: «باید نظام‌نامه تعامل آموزش ‌و پرورش با سایر دستگاه‌ها تدوین شود. منبع سوم، مدیریت بر منابع و مصارف است که از جمله موضوع‌های آن؛ طرح ساماندهی مدارس است که در آن به دنبال توسعه مدارس بزرگ و مجتمعی هستیم و طرح روستا محوری را نیز در نظرخواهیم داشت.»

او آزادسازی ظرفیت‌های درونی آموزش ‌و پرورش را منبع سوم تأمین اعتبار دانست و گفت: «باید از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان و ظرفیت دولت، مجلس و قوانین، نهایت استفاده برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های آموزش ‌و پرورش انجام شود.»

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: «برای مشارکت اضلاع جامعه از ظرفیت اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت در جهت کمک به فراگردهای نظام آموزشی و ارتقا و نقادی برنامه‌ها، استفاده خواهیم کرد.»

روابط عمومی احیا می‌شود؛ پیگیر استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش هستیم

حسینی به اصلاح ساختار در وزارت آموزش‌ و پرورش اشاره کرد و گفت: «احیای روابط عمومی و ادغام دفتر شاهد و امور ایثارگران با دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در معاونت آموزش ابتدایی، ابلاغ‌شده است. همچنین در راستای عدالت ترجیحی، فعالیت دفتر امور زنان و خانواده با عنوان مشاور وزیر و چند پست زیرمجموعه‌اش، ادامه خواهد داشت.»

او افزود: «پیگیر استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش ‌و پرورش هستیم. همچنین مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی در معاونت توسعه برنامه‌ریزی و پشتیبانی ادغام‌ شده است. البته امور اداری، مالی و بودجه وقتی تلفیق شوند کار روان‌تر پیش می‌رود اما کمیته برنامه‌ریزی و ساماندهی را خواهیم داشت.»

میزهای گفت‌وگو با شرکای آموزش ‌و پرورش فعال شود

حسینی به شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: «میزهای گفت‌وگو با شرکای آموزش‌ و پرورش ازجمله با معلمان، تشکل‌های فرهنگی، خیرین، صاحب‌نظران، زنان، جوانان، دانش آموزان فعال شود و نشست و گفت‌وگو داشته باشید.»

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: «توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را مدنظر قرار داده‌ایم و این موضوع را معاونت آموزش متوسطه با تدوین و تصویب نظام جامع فنی و حرفه‌ای و نظام جامع کارآفرینی پیگیر خواهد شد.»

او خبر داد با نظر رئیس‌جمهور دانش‌آموزان رشته فیزیک که در المپیاد جهانی فیزیک به دلیل میزبانی رژیم اشغالگر قدس شرکت نکردند از امتیاز المپیاد جهانی برخوردار خواهند شد. او گفت: «با وجود موافقت‌ها و مخالفت‌ها، برگزاری آزمون تکمیلی ظرفیت مدارس سمپاد به دلایلی که ممکن است سال گذشته اجحافی در حق دانش آموزان صورت گرفته باشد در مناطق محروم، برگزار خواهد شد.»

اختصاص 47 میلیون دلار برای چاپ کتاب‌های درسی

او خبر داد حقوق دانشجو معلمان براساس حداقل حقوق وزارت کار تعیین شد و گفت: «۴٧ میلیون دلار برای چاپ کتاب‌های درسی در نظر گرفته‌شده که پیگیری‌های آن انجام‌شده است.»

حسینی اشاره کرد: «کارگروه ستادی پروژه مهر تشکیل شود و در آن آموزش ضمن خدمت، ساماندهی نیروی انسانی، توزیع کتب درسی، آموزش ١٢هزار مدیر آموزشگاهی که در فرآیند انتخاب مدیران انتخاب شدند، فضاسازی و تبلیغات، ثبت‌نام دانش آموزان، ارزیابی و نظارت بر مدارس مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.»

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در پایان گفت: «توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تدوین نظام جامع تحصیلی، راه‌اندازی کارگروه تسهیل به امور خیران، آمایش سرزمینی، ایجاد مجامع خیرین دانش‌آموز یار و مدرسه یار، ساماندهی مدارس غیرمتعارف و تصویب آیین‌نامه مدارس غیردولتی در هیئت دولت ازجمله کارهای در دست اقدام است.»


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار
عکس
بشنوید
فیلم