تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.
سید جلال ساداتیان در گفتگو با "دیدارنیوز":

پیام روحانی به مکرون شرایط پذیرش مذاکره است

News Image Lead

پیام رئیس‌جمهور و توضیحات آقای عراقچی، توجیه مکرون برای درک وضعیت ایران و شرایط پذیرش مذاکره است. آن‌ها مطرح می‌کنند که برد موشکی را کوتاه کنید و از عراق و سوریه خارج شوید، هیچ دخالتی هم در منطقه خاورمیانه نداشته باشید. تمام این خواسته‌ها مغایر با منافع ملی ایران است. کشور‌های اروپایی از هزاران کیلومتر دورتر در خاورمیانه حضور دارند و سطح آن را هم افزایش می‌دهند؛ بنابراین نمی‌توان از ایران انتظار گفتگو در این شرایط غیر متعادل را داشت.

کد خبر: ۳۰۳۷۰
۰۹:۴۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه، به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کشورمان شامگاه سه شنبه در دیدار با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، پیام کتبی دکتر روحانی را تسلیم وی کرد و هر دو بر استفاده از دیپلماسی برای برقراری صلح در جهان تاکید کردند.

 

یک منبع مطلع در رابطه با محتوای نامه مورد اشاره به خبرنگار سایت الف گفته است: با توجه به دو سفر امانوئل بن، مشاور رییس جمهور فرانسه به تهران و اظهارات وزیر امورخارجه در هفته‌های گذشته، عراقچی حامل طرح جایگزین روحانی در مقابل طرح رئیس‌جمهور فرانسه در مورد برجام و تنش‌های بین ایران و آمریکاست.

 

دوهفته پیش «امانوئل بن»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه با همراه داشتن بسته پیشنهادی با عنوان "توقف در برابر توقف" به ایران سفر کرد. قبل از انجام این سفر، امانوئل مکرون یک روز پس از دومین اقدام متقابل ایران در چارچوب برجام و بعد از مذاکرات تلفنی با روحانی که طبق اخبار، بیش از یک ساعت هم به درازا کشیده شد، با ترامپ گفتگو کرد و پس از آن نماینده ویژه خود را راهی تهران ساخت.

 

بعد از سفر مشاور دیپلماتیک امانوئل مکرون، رسانه‌های غربی برخی ابعاد طرح پیشنهادی فرانسه برای حفظ توافق هسته‌ای را که به طرح «توقف در برابر توقف» موسوم شده است منتشر کردند. بر اساس این طرح در ازای توقف اقدامات ایران برای کاستن از تعهدات برجامی، همزمان آمریکا نیز از اعمال تحریم‌های بیشتر خودداری به عمل خواهد آورد. همچنین از سوی دیگر، آمریکا معافیت از تحریم‌ها را برای برخی از مشتری‌های نفت ایران فعال خواهد کرد و در این شرایط انتظار می‌رود که امکان انتقال برخی محموله‌های نفت ایران به مشتری‌های اصلی نفت این کشور از جمله چین، هند و ژاپن وجود داشته باشد.

 

سید جلال ساداتیان سفیر پیشین ایران در انگلستان و کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با دیدارنیوز به بیان ارزیابی خود در رابطه با نامه حسن روحانی به امانوئل مکرون که توسط عباس عراقچی فرستاده شد پرداخت و گفت: دیپلماسی به معنای گفتگو است. این گفتگو قاعدتاً هم باید در شرایط عادی و معمولی اتفاق افتد که روابط دوستانه حفظ شود و هم در وضعیتی که تا حدودی تنش‌ها افزایش پیدا می‌کند و بحران‌هایی به وجود می‌آید.

 

وی در ادامه اضافه کرد: دیپلماسی باید تقویت شود تا بیشتر به کار آید. اکنون در شرایطی قرار داریم که با خروج آقای ترامپ از برجام و فشار‌هایی که وارد می‌کنند، تلاش بر این است تا فشار‌های حداکثری اقتصادی و دیپلماتیک به وجود آید و فضای روانی علیه ایران ایجاد شود و ایران هراسی را تقویت کنند، بنابراین با روابطمان باید بتوانیم این اقدامات را خنثی کنیم.

 

پیام روحانی به مکرون شرایط پذیرش مذاکره است

 

 

سفیر پیشین ایران در انگلستان در ادامه یادآور شد: عضویت سه نماینده اتحادیه اروپا در هیئت مذاکره کننده مربوط به برجام تا حدودی این امیدواری را به وجود آورده بود که اقدامات آقای ترامپ خنثی شود که به همین ترتیب هم بود. بدین معنا که در طی بیش از یک سال گذشته که ترامپ از برجام خارج شد، در عمل و با وجود مجموعه باقی‌ماندگان در برجام، مقدار زیادی از اقدامات او و فشار‌های ایالات متحده خنثی شد. به‌خصوص در بحث مربوط به یافتن راه حل برای آن‌که ایران بتواند به تبادلات مالی دسترسی پیدا کند، اروپایی‌ها ضمن آن که تن به بیانیه‌ی سیاسی در تقویت برجام و حمایت از اقدامات ایران و تأیید پایبندی آن به این توافق هسته‌ای دادند، اعلام کردند که دنبال راه حل اقتصادی هم هستند تا ایران بتواند از مواهب تجاری، اقتصادی و مالی برجام برخوردار شود. منتهی در اجرا قدری تعلل ورزیدند که این تعلل باعث شد ایران اروپا را تهدید کند که اگر در فرصت‌های معقول، اقداماتی انجام ندهند، ایران بخشی از تعهدات خود را تعلیق خواهد کرد.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: ایران در دو ماه اول، تهدید خود را عملی ساخت، بدین‌معنا که غنی‌سازی را از مقدار ۳۰۰ کیلو افزایش داد و فراتر رفت. به علاوه آب سنگین اراک را دیگر به فروش نرساند و نگه داشت در حالی که قرار بود از طریق عمان این آب فروخته شود. این امر، اروپایی‌ها را نگران کرد، بطوریکه وزیر خارجه آلمان آقای ماس به ایران آمد و با لحنی تهدید آمیز اعلام کرد این کار را انجام ندهید. ایران هم متقابلاً پاسخ تندی به او داد و در نهایت ناراضی از کشور رفت. این وضعیت، فرصتی را برای بریتانیا فراهم ساخت که او هم از آن بهره لازم را برد.

 

ساداتیان در این خصوص به ذکر نمونه‌هایی پرداخت و بیان کرد: کشتی ایرانی توسط انگلیسی‌ها در جبل‌الطارق توقیف شد که متقابلاً ایران، نفتکش بریتانیایی را توقیف کرد، یا قبل از آن آمریکایی‌ها که فکر می‌کردند پهپادشان توانایی نزدیکی به ایران را دارد، توسط ایران ساقط شد. این قبیل اتفاقات، سطح تنش را مقداری افزایش داد و باعث شد همه کشور‌های اروپایی مثل آقای هانت، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کردند ایران راه خطرناکی را در پیش گرفته است. امریکایی‌ها هم همین حرف را مطرح ساختند و آلمانی ها و فرانسوی‌ها هم اظهاراتی در این رابطه داشتند.

 

پیام روحانی به مکرون شرایط پذیرش مذاکره است

 

وی در ادامه افزود: در این میان فرانسه که لحن ملایم‌تری نسبت به دیگر کشور‌های اروپایی داشت، پیشنهاد "توقف در مقابل توقف" را مطرح کرد. البته نقد‌هایی نسبت به این پیشنهاد وجود دارد مانند اینکه مطرح شد، امریکایی‌ها بیش از این ادامه ندهند وایران هم اقدامات خود را متوقف سازد. در این‌باره باید این توضیح داده شود که امریکایی‎ها چه چیز بیشتری را می‌خواهند تحریم کنند؟! کارشان به جایی رسید که رهبری را هم تحریم کردند که البته هیچ اموالی به نام شخص خود در خارج از کشور ندارند. وزیر خارجه را تحریم کردند و رفت و آمد ایشان را در امریکا محدود ساختند. حتی حرکت ایشان به اندازه همان ۴۰ مایل قانونی که دیپلمات‌های مختلف می‌توانند داشته باشند، محدود شد. ایران هم در اقدامات متقابلی مطرح کرد در دو ماهه دوم، طرح غنی‌سازی را از ۳.۶۸ افزایش خواهد داد و بعضی مطرح می‌کنند که ممکن است تا ۲۰ درصد هم افزایش یابد که به نظر می‌رسد هدف از این پیشنهاد، ایجاد ممانعت از این اقدامات است.

 

سفیر پیشین ایران در انگلستان در ادامه تصریح کرد: پیشنهاد فرانسه در واقع یک طرفه است. حرف ایران این است که تحریم‌ها متوقف شود و به مذاکره در درون برجام برگردند. برجام ساز و کاری پیش‌بینی کرده که اگر یکی از مذاکره‌کنندگان مشکلی داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را به کمیسیون حل اختلاف یا کمیسیون ناظر مطرح کند و در آن قالب به گفتگو بپردازد، اما آن‌ها غیرقانونی از برجام خارج شدند و تحریم می‌کنند، انتظار هم دارند ایران وارد این فضا شود.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه یادآور شد: پیام رئیس‌جمهور و توضیحات آقای عراقچی توجیه مکرون برای درک وضعیت ایران و شرایط پذیرش مذاکره است. آن‌ها مطرح می‌کنند که برد موشکی را کوتاه کنید و از عراق و سوریه خارج شوید، هیچ دخالتی هم در منطقه خاورمیانه نداشته باشید. تمام این خواسته‌ها مغایر با منافع ملی ایران است. کشور‌های اروپایی از هزاران کیلومتر دورتر در خاورمیانه حضور دارند و سطح آن را هم افزایش می‌دهند؛ بنابراین نمی‌توان از ایران انتظار گفت‌و گو در این شرایط غیر متعادل را داشت.

 

ساداتیان در ادامه تاکید کرد: وزیر خارجه از این منظر تنها گذاشته شده است. باید از ظرفیت‌های فراوان و دیپلمات‌های توانایی که در کشور داریم، استفاده کنیم، اما به جای این امر، متأسفانه حملات خود را متوجه وزرات خارجه و شخص توانمند وزیر خارجه قرار داده‌ایم. او را تضعیف می‌کنیم و از بقیه ظرفیت‌ها هم استفاده نمی‌شود. این در حالی است که طرف‌های مقابل از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات علیه جمهوری اسلامی بهره می‌برند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی