تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
"دیدارنیوز"در گفتگو با مدیر مسئول روزنامه الوفاق، به بررسی اجلاس سه گانه در عربستان می‌پردازد؛

عربستان خودزنی می‌کند/ جنگ یمن میخی بر تابوت اعتبار عربستان بود

News Image Lead

عربستان در دوره‌ای با امکانات و قدرت مالی که داشت تلاش می‌کرد خود را در دنیای اسلام محور قرار دهد و توانسته بود جمع زیادی از کشور‌های اسلامی را با خود همراه کند، تا اینجای کار به دلیل وارد نشدن به منازعات و جنگ‌های منطقه‌ای، نقشی زعیم گونه داشت. از مرحله‌ای که به خواست آمریکا و اسراییل یا به دلیل خودسری‌های ولیعهد نادانش محمد بن سلمان وارد بحران سازی، تخریب و جنایت شد و از طرفی آرمان فلسطین را وجه المصالحه ارتباط و شراکت با اسراییل و آمریکا قرار داد، هیمنه و اعتبار نسبی خود را در جهان اسلام از دست داد.  

کد خبر: ۲۶۹۰۶
۱۳:۲۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ اسفندیار عبداللهی: عربستان سعودی روز پنجشنبه دو نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه عرب و نمایندگان کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس را برگزار کرد و روز جمعه نیز میزبان نشست سران سازمان همکاری اسلامی با امید رسیدن به اجماع علیه ایران بود.

چهاردهمین اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی به میزبانی عربستان سعودی در حالی برگزار شد که در چند روز اخیر، رسانه‌های سعودی تلاش کردند روند این نشست را به سوی ضدیت با جمهوری اسلامی ایران و ائتلاف سازی علیه تهران سوق دهند، اما در همان ابتدای کار، کشور‌های اسلامی حاضر در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی با محکوم کردن طرح معامله قرن درباره فلسطین، از همراهی با عربستان در طرح اتهامات ضد ایرانی نیز خودداری کردند.

منابع خبری حاضر در محل برگزاری کنفرانس گزارش دادند در نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی که به منظور آماده سازی چهاردهمین اجلاس سران این سازمان به میزبانی و ریاست عربستان سعودی در شهر جده برگزار شد، ابراهیم العساف وزیر امور خارجه عربستان در جریان طرح اتهامات واهی مبنی بر مداخله جمهوری اسلامی ایران در امور کشور‌های دیگر با عدم حمایت و پشتیبانی سایر کشور‌های شرکت کننده در اجلاس مواجه شد.

بسیاری از نمایندگان کشور‌های اسلامی، سخنرانی خود را درباره موضوعات گوناگون و در رأس آن، مسئله فلسطین، ایراد و بر حق مردم فلسطین برای داشتن کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف تأکید کردند، اما هیچکدام به مواضع عربستان و حمایت از طرح اتهامات وزیر امور خارجه سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره نکردند.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیرمسئول روزنامه الوفاق در خصوص اهداف و نتایج برگزاری نشست‌های جداگانه اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی در عربستان به دیدارنیوز گفت: اجلاس اخیر که از طرف سعودی‌ها برگزار شد برای گرفتن حمایت کشور‌های عربی و اسلامی بود و همچنین به نیت خلاص شدن از چالش‌هایی بود که با آن دست به گریبان هستند و در حقیقت، هیچ نتیجه و دستاوردی برای آن‌ها در بر نداشت. البته از قبل هم قابل پیش بینی بود که عربستان سعودی نمی‌تواند از این گردهمایی‌ها نتیجه‌ای حاصل کند و این پیش بینی‌ها مبتنی بر عملکرد و رفتار‌هایی بود که دولت سعودی، پیش از این انجام داده بود.

 

عربستان نتیجه نمی‌گیرد بلکه خودزنی می‌کند/ جنگ یمن میخی بر تابوت اعتبار عربستان بود

 

وی افزود: سه اجلاس در عربستان برگزار شد. یکی نشست شورای همکاری خلیج فارس که توافق و مصالحه‌ای در آنجا اتفاق نیفتاد و تنها استفاده قابل پیش بینی این نشست، استفاده تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی بود. کشور‌هایی مثل عمان، قطر و کویت به هیچ وجه حاضر نشدند با تصمیمات عربستان همراهی کنند، بقیه کشور‌ها هم همراهی چشم گیری نکردند. موضوعی که پررنگتر از بقیه موضوعات بود محکوم کردن استفاده یمن از موشک‌هایی بود که تکنولوژی آن را به ایران ربط می‌دهند. موشک‌هایی که یمنی‌ها در دفاع از خود و در پاسخ به جنایت‌های جناح سعودی استفاده کرده بودند محور مانور این اجلاس بود. کشور‌های عربی حاضر در این اجلاس، نوع و جنس درخواست عربستان برای محکومیت ایران و مقصر دانستن ایران در قضیه یمن را قبول نداشتند، زیرا این سناریو غیر منطقی بود. آن‌ها به خوبی نقش مخرب عربستان در ظلم به مردم یمن و جنگ با یک کشور عربی بی آزار را درک می‌کنند و همراهی آن‌ها با عربستان بیشتر به خاطر رودربایستی و در حد تبلیغاتی و ظاهری است. دومین جلسه، مربوط به اتحادیه عرب بود که تاثیری کم و بیش مشابه نشست شورای همکاری خلیج فارس داشت.

 

اجلاس مکه هیچ دستاوردی برای عربستان نداشت

 

نعیمی ادامه داد: اجلاس سوم که روز جمعه برگزار شد مربوط به کنفرانس سران کشور‌های اسلامی بود که بیانیه‌ای از پیش تنظیم شده، خروجی آن بود. سعودی‌ها با توجه به اینکه برخی مسئولان جهان اسلام را به مکه دعوت کرده بودند، می‌خواستند یک بهره برداری تبلیغاتی مضاعفی نیز از این اجتماع انجام دهند. موضع عراق، جدی و بر پایه حسن هم جواری و دغدغه یک کشور دلسوز اسلامی بود، بقیه کشور‌های عضو کنفرانس اسلامی غیر از عربستان، هیچ کدام از ایران اسمی بر زبان نیاوردند. در مجموع، نوع درخواست عربستان از این اجلاس با توجه به بحران‌های خود ساخته و رفتار‌های آن کشور با کشور‌های عربی و اسلامی، اقبال و استقبال مدعوین را در بر نداشت. به نظر من عربستان سعودی با این رفتار‌ها و تعاملات به خود شلیک می‌کند و باید آن را به خودزنی تعبیر کرد. نظر مستتر و پنهان خیلی از کشور‌های عربی و اسلامی در صحبت‌های رییس جمهور عراق منعکس شد، مبنی بر اینکه ایران کشوری بزرگ و مهم اسلامی است، امنیت ایران امنیت ماست و ما نمی‌توانیم در تصمیمات اسلامی و منطقه‌ای، ایران را نادیده بگیریم. به علت احتمال تاثیر گذاری صحبت‌های رییس جمهور عراق بر افکار عمومی اسلامی، سخنرانی او از زیرنویس شبکه خبری دولت عربستان حذف شد؛ بنابراین اجلاس عربستان، یک پروپاگاندای رسانه‌ای بود که سناریوی آن را بد نوشته بودند و نتوانستند از آن استفاده کنند. گرچه بسیاری از مهمانان در آنجا سکوت کردند، ولی بعدا عدم رضایت خود را اعلام کردند.

مدیر مسئول روزنامه الوفاق در پاسخ به این پرسش که اساسا عربستان سعودی بعد از ائتلاف ناموفقی که علیه انصارالله یمن شکل داد، آیا محوریت و مشروعیتی برای برپایی این گردهمایی‌ها و شکل دادن ائتلاف جدیدی علیه ایران دارد، گفت: در حال حاضر نمی‌توان دو کشور عربی را پیدا کرد که در مسائل و معادلات منطقه‌ای و بین المللی، مواضع هم سو داشته باشند. در حقیقت به تعداد کشور‌های عربی و اسلامی، نظر متفاوت وجود دارد. مدلی که عربستان تاکنون با کشور‌های عربی کار می‌کرد، بدین نحو بود که از ناحیه و موضع کشوری پیش می‌رفت که از ظرفیت‌های مالی و قدرت اقتصادی برای همراه کردن دیگر کشور‌ها استفاده می‌کند. سعودی‌ها از طریق هزینه کردن و دادن کمک مالی به تعدادی از کشور‌های اسلامی به دنبال کسب محوریت و دستیابی به زعامت دیگر کشور‌ها بودند و این اقدامات، تاکنون از نظر سیاسی تاثیراتی داشته است، ولی اینکه بتوانند علیه ایران، بلوک یکپارچه سیاسی، اقتصادی و نظامی شکل دهند امکان پذیر نیست و از توان این کشور خارج است.

 

عربستان نتیجه نمی‌گیرد بلکه خودزنی می‌کند/ جنگ یمن میخی بر تابوت اعتبار عربستان بود
 

کشورهای عربی به غیر از امارات، با عربستان همراهی نمی کنند

این کارشناس حوزه خاورمیانه بیان کرد: با توجه به جنایاتی که در یمن اتفاق افتاده و بعد از ذبح و کشتن فجیع جمال خاشقچی، تصویری که افکار عمومی دنیای اسلام و مردم جهان از عربستان دارند منفی است و دولت‌ها می‌دانند هزینه همراهی با عربستان سعودی، برایشان گران تمام می‌شود. کشور‌هایی مثل الجزایر، تونس، لیبی و مراکش شاید در ظاهر، خود را همراه عربستان نشان دهند، ولی در عمل حاضر نیستند هزینه ماجراجویی عربستان را بپردازند. رفتار سیاسی کشور‌های عربی نسبت به عربستان چندگانه است و باید آن‌ها را در چند دسته مختلف قرار داد. تنها کشوری که تا کنون هزینه داده است امارات متحده عربی است، البته حضور بحرین در کنار عربستان اساسا مهم نیست و تاثیری بر معادلات منطقه‌ای ندارد. کویت به عنوان همراه همیشگی عربستان به مرور خود را از منازعات کنار می‌کشد و در همین اجلاس اخیر هم امیر کویت، اسمی از ایران در سخنرانی خود نبرد. همه از تک روی و اینکه سعودی‌ها به دنبال ایجاد بحران و اختلاف افکنی هستند خسته شده اند. از طرفی آمریکایی‌ها با وجودی که از عربستان سود سرشاری می‌برد، ولی تا پایان تصمیمات، عربستان را همراهی نمی‌کنند، بنابراین به نظر می‌رسد عربستان بیش از توان و ظرفیتش تلاش می‌کند.

وی در رابطه با این موضوع که تا پیش از تشکیل ائتلاف ضد یمنی، عربستان سعودی به واسطه میزبانی اماکن متبرکه و مقدسه مسلمین دارای محوریتی نسبی در بین برخی کشور‌های اسلامی بود، چه عواملی باعث به محاق رفتن این محوریت شد، گفت: عربستان در دوره‌ای با امکانات و قدرت مالی که داشت تلاش می‌کرد خود را در دنیای اسلام محور قرار دهد و توانسته بود جمع زیادی از کشور‌های اسلامی را با خود همراه کند، تا اینجای کار به دلیل وارد نشدن به منازعات و جنگ‌های منطقه‌ای، نقشی زعیم گونه داشت. از مرحله‌ای که به خواست آمریکا و اسراییل یا به دلیل خودسری‌های ولیعهد نادانش محمد بن سلمان وارد بحران سازی، تخریب و جنایت شد و از طرفی آرمان فلسطین را وجه المصالحه ارتباط و شراکت با اسراییل و آمریکا قرار داد، هیمنه و اعتبار نسبی خود را در جهان اسلام از دست داد.

 
جنگ یمن میخی بر تابوت اعتبار عربستان بود

 

نعیمی تاکید کرد: ابتدای عملکرد بد عربستان در جهان اسلام از عراق شروع شد، آنجا که موضع سکوت در مقابل حمله داعش اتخاذ کرد و تلاش کرد نقش شیعیان در مقابل تندرو‌های سنی را کم رنگ کند و یک رضایت مرموزانه‌ای در خصوص استیلای داعش در مناطقی از عراق، در رفتار سیاسی از خود بروز داد و نقش خود را به عنوان کشوری اسلامی که خود را رهبر جهان اسلام می‌خواند از دست داد. دخالت در سوریه و حمایت از جبهه النصره، احرار الشام و ارتش آزاد، مرحله دیگری از دخالت بی تاثیر و سبک سرانه رهبران عربستان بود که آن کشور را به شرایط کنونی رسانده است. سومین رفوزگی سعودی‌ها در برخورد با نخست وزیر لبنان و دخالت‌های آماتوری در آن کشور بود. دو عملکرد بسیار بد دیگری که عربستان در جهان اسلام انجام داد، جنگ بر علیه یمن و نزدیکی به اسراییل و بازیچه قرار گرفتن آن‌ها در برابر آمریکا بود؛ بنابراین در این شرایط، پادشاه سعودی در بدترین موقعیت از حیث اعتبار در بین افکار عمومی جهان اسلام قرار دارد.

مدیر مسئول پیشین روزنامه ایران ادامه داد: بعد از اینکه مشخص شد گروه‌هایی از عربستان با هماهنگی رهبران آن کشور در اعمال تروریستی در سوریه و عراق دست دارند و از نظر مادی، گروه‌های تروریستی را حمایت می‌کنند، عربستان بیش از پیش موقعیت و جایگاه منطقه‌ای و اسلامی خود را از دست داد و بیشتر در انزوا قرار گرفت. جنگ یمن بدون هیچ توجیه قانونی و شرعی توسط عربستان علیه مردمی که به هیچ کشوری تعدی و تجاوز نکرده بودند کلید خورد و به نظر من میخی بر تابوت اعتبار آن‌ها بود. در خصوص نوع مواجهه عربستان با موضوع یمن، اکنون رژیم عربستان به عنوان دولتی برای عقده گشایی، کینه و عداوت و عامل اصلی آمریکا و اسراییل شناخته می‌شود. عربستان مجبور شد به دوستی و همسویی با رژیم صهیونیستی اذعان کند که این شرایط برای یک کشور اسلامی، سم است، زیرا به نوعی پا گذاشتن بر آرمان‌های فلسطین و نسبت‌های تاریخی و سنتی است که کشور‌های اسلامی رعایت می‌کردند. مجموعه این عوامل و کار‌ها عربستان را به سمت انفعال و سراشیبی سوق داده و می‌دهد.

نعیمی خاطرنشان کرد: عربستان در شرایطی است که از نظر مادی، مشروعیت و قدرت، در ضعیف‌ترین حالت قرار دارد و اگر ۲۰ برابر بیش از آنچه تا امروز از غرب اسلحه خریده است را خریداری کند؛ عملا بی فایده است و فقط پول می‌دهد تا اسلحه انبار کند، زیرا مولفه ها، فاکتور‌ها و شرایط تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای را ندارد.

وی با اشاره به حضور کشور‌های اسلامی تحت عنوان سازمان همکاری اسلامی در عربستان گفت: اساسنامه سازمان کنفرانس اسلامی به گونه‌ای است که در قالب توصیه‌هایی به کشور‌های اسلامی عضو عمل می‌کند که اجرای این توصیه‌ها الزامی برای کشور‌ها به دنبال ندارد. اگر بنا بر تشکیل جلسه سازمان کنفرانس اسلامی است باید بر محور حل مشکل یمن باشد، زیرا بزرگترین معضل جهان اسلام در حال حاضر بحران یمن است. در بسیاری از مسایلی که در منطقه و جهان اسلام حادث شده است، سازمان کنفرانس اسلام یا بی طرف بوده است یا به یک بیانیه بسنده کرده است که باعث می‌شود نقش این سازمان کم رنگ شود.

نعیمی در پاسخ به این پرسش که چرا از ایران به عنوان عضو سازمان کنفرانس اسلامی برای اجلاس عربستان دعوت نشد، گفت: قاعده این است که در هر اجلاس از همه کشور‌های اسلامی دعوت کنند، منتها این سازمان، سازمانی است که ساز و کار مشخصی بر آن حاکم نیست. با این وجود سازمان کنفرانس اسلامی از همه کشور‌های اسلامی تحت عنوان اجلاس فوق العاده دعوت به عمل آورد، کشور میزبان هم باید دعوت جداگانه‌ای برای ایران ارسال می‌کرد، ولی اتمسفر و معادلاتی که بین ایران و عربستان حاکم است موجب شد این اجلاس با نیت ضد ایرانی، طراحی و سازماندهی شود و از ایران دعوت نشود که البته به غیر از مقداری مانور رسانه‌ای و تبلیغاتی، خروجی دیگری نداشت.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی