تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
گزارشی از اثرات نوسانات ارزي بر حوزه سلامت

حمله دلار به دارو

News Image Lead

همين چند روز پيش سخنگوي سازمان غذا و دارو با رسيدن قيمت دلار به پنج هزار تومان گفت: «افزايش دلار شايد سبب افزايش قيمت دارو در توليدات دارويي و هزينه واردات دارو شود، اما پيش‌بيني مي‌شود قيمت دارو حداكثر تا سقف تورم افزايش يابد». 

کد خبر: ۲۶۰
۱۲:۱۵ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
دیدارنیوز - با شروع سال ٩٧ و عبور نرخ ارز از مرز پنج هزار تومان، شيريني سال نو به کام مردم تلخ شد. نوسانات ارزي اخير نگراني‌هاي فراواني را در حوزه‌هاي مختلف به‌ويژه در بخش دارو و درمان ايجاد كرده است؛ طوري كه بيماران علاوه بر درد و رنج بيماريشان، بايد نگران تأثير افزايش بي‌سابقه قيمت دلار و كاهش ارزش ريال روي مراحل درمانشان نیز باشند كه البته به نظر مي‌آيد نگراني آنها چندان بي‌مورد نباشد. همين چند روز پيش بود كه سخنگوي سازمان غذا و دارو با رسيدن قيمت دلار به پنج هزار تومان گفت: «افزايش دلار شايد سبب افزايش قيمت دارو در توليدات دارويي و هزينه واردات دارو شود، اما در اين مسئله كه بر اساس بررسي و برگزاري جلسات قيمت‌گذاري انجام مي‌شود، پيش‌بيني مي‌شود قيمت دارو حداكثر تا سقف تورم افزايش يابد». 

اخبار تأييدنشده و اظهارات برخي افراد در شبکه‌هاي اجتماعي، حکايت از افزايش قيمت دارو‌ به‌ويژه داروهاي خارجي در همين چند روز اخير دارد؛ طوري كه قيمت قرص آتورواستاتين براي بيماراني كه چربي خون دارند، از دو هزار به پنج‌ هزار تومان رسيد و زلودا كه براي بيماران سرطاني بسيار ضروري است، در داروخانه‌ها يافت نمي‌شود.

به گفته برخي از مسئولان داروخانه‌ها، با افزايش قيمت ارز، بسياري از واردكنندگان داروهاي خود را پخش نمي‌كنند. صاحب يكي از داروخانه‌هاي پايتخت به «شرق» مي‌گويد: «تا ثبات قيمت ارز بسياري از واردكنندگان دارو، واردات خود را متوقف کرده و برخي نيز از توزيع دارو‌هايشان خودداري مي‌كنند. با اين كار، مشكلات زيادي براي بيماران ايجاد مي‌شود. برخي دارو‌‌ها در بازار نادر شده‌‌اند و به فروش نمي‌رسند؛ مثل داروي زلودا كه براي بيماران سرطاني پس از شيمي‌درماني استفاده مي‌شود. 

اين دارو قبل از گران‌شدن بين ٧٠٠ هزار تا يك‌ميليون‌و ٢٠٠ متغير بود، اما حالا و با اين شرايط، اين دارو اصلا پيدا نمي‌شود؛ اگر هم داروخانه‌اي آن را بفروشد، احتمالا قيمتش بايد به دو ميليون تومان رسيده باشد.

 در شرايط بيماري مردم حاضر هستند با هر قيمتي كه شده، داروي خود را تهيه كنند. براي همین با اين اختلاف قيمت هم مردم حاضر به خريد هستند. اين دارو بسيار پرمصرف و ضروري است». او كه از نوسانات ارز شوكه شده، ادامه مي‌دهد: «همه داروها به يك نسبت حدود ١٠ تا ١٥ درصد گران شده‌اند، اما داروهاي خارجي بيشتر تحت‌تأثير ارز قرار گرفته‌اند.

 به‌طور كلي، افزايش ارز روي لوازم آرايشي تأثير بيشتري داشته است به اين دليل كه بيماران و خانواده‌هايشان هنگامي‌ كه براي تهيه دارو به ما مراجعه مي‌كنند، وقتي به آنها بگوييم دارو گران شده، اعتراض مي‌كنند، اما كساني كه لوازم آرايشي و بهداشتي مصرف مي‌كنند، آن را به هر قيمتي بگوييم خريداري مي‌كنند. به اين خاطر داروخانه‌ها قيمت لوازم آرايشي و بهداشتي را تا جايي كه مي‌توانند افزايش مي‌دهند. البته برخي دارو‌هاي مكمل غذایی نيز افزايش زيادي پيدا كرده است». اين مرد جوان كه صاحب يكي از داروخانه‌هاي پايتخت است، ادامه مي‌دهد: «تعدادي از واردكنندگان كه قبل از عيد كالاي خود را وارد كرده‌‌اند و قرار بود پس از تعطيلات عيد آن را توزيع كنند، حالا كه دلار گران شده است كالاهاي خود را توزيع نمي‌كنند. در‌حال‌حاضر، يكي از داروهايي كه در بازار يافت نمي‌شود، داروي ضدقارچ است كه بسيار نادر شده است».

افزايش قيمت دلار، اما تاكنون روي هزينه همه بيماران تأثير نگذاشته است. به گفته قوي‌دل، مدير كانون هموفيلي، «داروهاي بيماران خاص مانند هموفيلي رايگان در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد و بالا‌رفتن قيمت ارز تأثير مستقيمي روي بيماران ندارد، اما اتفاق بدي كه روي اين بيماران مي‌افتد، اين است كه در اين شرايط ميزان واردات كم مي‌شود.

 اين ثبات‌نداشتن قدرت خريد دستگاها و تجهيزات را نيز كاهش مي‌دهد. به‌تازگی قرار بود يك گروه آزمايشگاهي كه با ما كار مي‌كند، دستگاهي را كه حدود ٤٥٠ ميليون بود به ما تحويل دهد، اما با افزايش قيمت ارز از ما خواست كمي صبر كنيم؛ به دليل اين‌كه قيمت دستگاه حدود ٣٠ تا ٤٠ ميليون اختلاف قيمت پيدا كرده بود». هوشمند، رئيس انجمن ام‌اس، نيز مي‌گويد: «با تمام مشكلاتي كه وجود دارد، هنوز مشكلات به بيماران منتقل نشده است و ما همچنان با روال گذشته پيش مي‌رويم و وزارت بهداشت دارو‌هايمان را تأمين مي‌كند». روز گذشته با اين افزايش قيمت‌ها هشت نماينده مجلس در تذكر به وزير بهداشت از افزايش ۱۰ تا ۱۵درصدي قيمت داروي بيماران خاص انتقاد کردند. در اين تذكر آمده بود: «دارويي که چهار ماه قبل با ارز دوهزارو ٥٠٠ توماني خريداري شده امروز با ارز چهارهزارو ٢٠٠ توماني به فروش مي‌رسد». با اين حال، وزير بهداشت مدعي شده تاکنون اجازه نداده‌ است نوسانات بازار ارز بر حوزه سلامت و محصولات آن اثر بگذارد و با اشاره به تأمين مواد اوليه دارو و تجهيزات پزشکي با استفاده از ارز خارجي، گفت: «اجازه نداده‌ايم نوسانات بازار ارز روي حوزه سلامت و محصولات آن اثرگذار باشد، اما اين اقدام هم خيلي منطقي نيست؛ چون واردکننده بايد با قيمت روز دلار، خريد کند و فشار هم تا اندازه‌اي قابل تحمل است و تصميمات ما بايد علمي و منطقي باشد، اما اميدواريم که با توجه به اراده دولت که شب گذشته اعلام شد، مشکلي در حوزه دارو و تجهيزات پزشکي پيش نيايد».

بحث گران‌شدن دارو در داروخانه‌ها در فضاي مجازي هم داغ بود و پستي مبني بر اينكه «اگر داروخانه‌اي دارويي را به بهانه گرون‌شدن دلار، بيشتر از قيمت قبل مي‌فروشه حتما با شماره ۱۹۰ تماس بگيريد و اطلاع بديد»، بين مردم دست‌به‌دست مي‌شد؛ طوري كه يكي‌ نيز ادعا كرده بود: «من صبح تماس گرفتم، ازم شماره گرفت و گفت پيگيري مي‌کنم. الان زنگ زد و گفت اجازه چنين افزايشي رو براي اين دارو نداشته و فردا برو مابه‌التفاوت رو پس بگير». روز گذشته با انتشار اين مطلب، سعي كردم با شماره ١٩٠ تماس بگيرم، اما هربار كه تماس گرفتم صداي بوق اشغال تمام گوشم را پر كرد.

سخنگوي وزارت بهداشت نيز در روز‌هاي اخير با اشاره به تأثير نرخ ارز بر قيمت‌ دارو و همچنين تجهيزات پزشکي گفت: زماني که دلار از هزار تومان به سه‌ هزار تومان رسيد، مجلس وقت رديف جديدي را به‌عنوان مابه‌التفاوت ارز داروهاي وارداتي ايجاد کرد و در سال اول، هزارو ٩٢٠ ميليارد تومان اعتبار براي آن در نظر گرفت؛ حال بايد ديد بازار ارز به چه صورت پيش مي‌رود تا بر اساس آن تصميم‌گيري شود.

منبع: شرق / سميرا حسيني
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی