تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
گفت‌وگو با سیدفاضل موسوی

موسوی: تندرو‌ها رئیس جمهوری را هدف گرفته اند

News Image Lead

انتقادات به آقای روحانی بسیار جدی است امااینکه او را در ۱۴ محور به استیضاح بکشند مناسب نیست. یاد دارم هنگامی که در مجلس قصد سوال پرسیدن از رئیس دولت دهم را داشتیم «واسلاما» راه انداخته بودند که شما قصد سوال از رئیس‌جمهور را دارید؟ به من بار‌ها گفتند که شما به دنبال سیاه‌نمایی هستید.

کد خبر: ۲۰۸۳۱
۱۱:۱۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ برنامه قدیمی مخالفان دولت است که بار دیگر آن را مطرح می‌کنند . نکته قابل تامل آنکه این تلاش تنها یک نمایش است چرا که بی اطلاع از قانون و الزامات بر برکناری رئیس‌جمهور تنها در بوق و کرنا می‌کنند که ما می‌خواهیم حسن روحانی نباشد! اصل ۸۹ قانون اساسی می‌گوید:‌«در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسائل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رییس جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رییس جمهور رأی دادند مراتب جهت اجرای بند ده اصل یکصد و دهم به اطلاع مقام رهبری می‌رسد.» بنابراین استیضاح با هدف برکناری رئیس‌جمهور تنها درحد اعلام وجود دلواپسان ارزش دارد و دیگر هیچ. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد نمایندگانی که تصور توانایی استیضاح رئیس‌جمهور را دارند انقلابی‌نماهایی هستند که فرمایشات بزرگا ن مبنی بر کمک به دولت برای رفع مشکلات کشور را فراموش کرده‌اند و یا به صلاحشان است که فراموش کنند. کشور با مشکلاتی مواجه است اما افراد آگاه و منصف می‌دانند که دولت به‌رغم برخی کاستی‌ها سهم بزرگی در ایجاد این مشکلات نداشته و در همین راستا نباید از دولت انتظار حل همه مشکلات را داشت بلکه قوا و نهادهای دیگر هم در این امر شریک هستند. برای بررسی اقدامات مخالفان دولت و طرح استیضاح رئیس‌جمهور «آرمان» با سیدفاضل موسوی نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

اخیرا برخی دست به جمع‌آوری امضا برای استیضاح رئیس‌جمهور زده‌اند. با توجه به شرایط کنونی تا چه اندازه این موضوع در راستای منافع ملی است؟

استیضاح حق مردم است که به نمایندگان داده شده ؛ اما بحث اینجاست که این حق را باید در کجا استفاده کرد؟ ما چه بپذیریم و چه نپذیریم کشور در شرایطی قرار دارد که عقل سلیم حکم می‌کند رفتار صحیح داشته باشیم. آیا با استیضاح آقای روحانی مشکلی حل خواهد شد؟ اگر مشکلات حل می‌شود ما هم به آقایان پایداری کمک می‌کنیم، چرا که آقایان پایداری اصلی‌ترین جریانی هستند که در امور استیضاح کردن رئیس‌جمهور قرار دارند. اگر آنها قصد استیضاح دارند در ابتدا باید ما را قانع کنند که با استیضاح چه مشکلی از مردم را حل می‌کنند. مجلس در ابتدا باید به وظایف خود از جمله تصمیم‌گیری و نظارت بر اجرای قوانین داشته باشد؟ مجلس تاکنون برای کشور چه اقدامی انجام داده که حال به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور است؟ آیا با کنار گذاشتن آقای روحانی مشکل حل می‌شود؟ باید گفت خیر، قطع یقین حل نمی‌شود. در ساختارهای سیاسی کشور مشکل وجود دارد. نه آن نماینده محترم و نه روحانی تراز کشور هستند. مشکل اساسی آن است که این استیضاح تنها به جهت آن است که آنها برای غلبه بر آقای روحانی دست به جمع‌آوری امضا زدند نه برای حل کردن مشکلات کشور. شرایط کنونی کشور حاصل عملکرد تمام افراد است نه تنها آقای روحانی، بلکه عملکرد مجموعه نظام است چرا که ضعف‌های جدی در حوزه اجرایی، قضائی و مقننه وجود دارد، بنابراین نباید به آسانی گفت در صورت کنار رفتن آقای روحانی، مشکلات حل می‌شود. در حال حاضر کشور با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

موضوعات ادعا شده در طرح استیضاح به مباحث و مشکلات اقتصادی تاکید دارد. آیا مشکلات اقتصادی کنونی کشور تنها حاصل عملکرد دولت است ؟

مگر تحریم‌ها به شخص و دولت آقای روحانی ارتباط دارد؟. آن زمانی که به قطعنامه‌ها گفتید کاغذپاره، آن زمان که گفتید آنقدر از این قطعنامه‌ها صادر کنید تا قطعنامه‌ دونتان بسوزد، آن زمان که باید به مذاکره می‌اندیشیدید اما تنها وقت خود را به خواندن مقابله و عکس گرفتن صرف کردید باید متوجه این موضوعات و مشکلات مي‌شدید. این قطعنامه‌ها علیه ایران در دولت‌های گذشته هم صادر شد اما به جای آنکه درآمد افسانه ای نفت در دوره دولت اصولگرای خودتان را درست صرف اقتصاد کشور کنید تنها فریاد زدید که چرا قرض‌الحسنه‌ راه نمی‌اندازید؟ این قرض‌الحسنه‌ها ربا است و جنگ با خدا است. همین دوستان اصولگرا از این موضوع حمایت کردند. هنگامی که دولت قصد داشت این افراد را تنبیه کند همین دوستان اصولگرا به میدان آمده و مطرح کردند که «وای اسلاما، وای اسلاما»، بنابراین دولت به ناچار 30-40 هزار میلیارد از جیب ملت به جیب طلبکاران بنگاه‌های قرض‌الحسنه ریخت و بسیاری از این کمپانی‌های دولتی که آبرو، اقتصاد و سرمایه کشور بودند با فشار دوستان اصولگرا واگذار شد. مشکل تنها به آقای روحانی بازنمی‌گردد، مشکل آن است که کسی سر جای خود قرار ندارد، فرض کنید اگر شورای نگهبان با ملت و مردم مدارا نمی‌کرد الان این آقایانی که قصد استیضاح آقای روحانی را دارند بینی و بین‌ا... کدامشان می‌توانستند رأی کسب کنند؟ بارها شاهد بودیم که آقای روحانی وزرای قوی‌ای پیشنهاد کرد که به آنها رأی ندادند. وزرایی که در قامت این مجلس قرار گرفته‌اند بیشتر از این موضوع نمی‌توانند پاسخگو باشند. نمایندگان نزدیک به پایداری تا یک وزیری قصد انجام کاری را دارد شروع به برخورد با او می‌کنند. آنها کاملا فعالیت‌های ملی را کنار گذاشته‌اند چرا که 90‌درصد از آنها تنها به فکر حوزه انتخابیه هستند. هنگامی که موضوعات ملی کنار می‌رود و موضوعات منطقه‌ای به میان می‌آید وزیر ناتوان می‌شود، چرا که توانایی اقتصادی و مدیریت کشور در این دولت و در این مقطع محدود است.

این خبرسازی‌ها درباره استیضاح دولت در چه جهتی کلید می‌خورد؟

در شرایط کنونی تنها باید از دولت درخواست شود که به درستی عمل کند، اما استیضاح دولت ممکن نخواهد شد و این موضوع جز تضعیف دولت و نظام هیچ حاصل دیگری ندارد. قطع یقین این استیضاح به ثمر نخواهد نشست و فقط کشور و مردم را نگران خواهد کرد. این استیضاح تنها دشمنان را خوشحال خواهد کرد و هیچ حاصلی از جهت نتیجه برای به وجود آوردن دولت توانمند ندارند و در نهایت موجب ناامیدی مردم می‌شود. حاصل این استیضاح تنها آن است که هر روز هر کسی از هرجایی بلند می‌شود برای ایران کُرکُری خواهد خواند و این موضوع محصول کار دوستانی است که در حال حاضر پیشگام برای استیضاح هستند. به باور من دولت باید مورد سوال قرار بگیرد اما استیضاح نه، باید مو را از ماست بکشند اما اکنون زمان استیضاح نیست. با استیضاح رئیس‌جمهور تنها به هدف ترامپ و اسرائیل بله گفته‌ایم و همان موضوعی مطرح می‌شود که «نه چک زدیم، نه چونه، عروس آمد به خانه» و آمریکا و اسرائیل بدون هیچ هزینه‌ای به هدف خود می‌رسند. قطعا دوستان استیضاح‌کننده دلشان این موضوع را نمی‌خواهد اما خروجی این موضوع شادمانی غرب و کشورهای خارجی خواهد شد.

تا چه اندازه رفتارهای مجلسیان مخالف با رئیس‌جمهور و دولت،برای انتخابات 98 است؟

متاسفانه تراز ملت ایران تمام نمایندگان فعلی نیستند بنابراین این نمایندگان برای کسب رأی دست به خیلی از کارها می‌زنند. شاهد این موضوع بودید که در فریاد تهدید روحانی سر داده شد. آقای روحانی دارای بالاترین رأی در میان روسای جمهور گذشته است، چه بخواهیم و چه نخواهیم او بالاترین رأی را کسب کرد، یعنی ایشان مقبولیت داشتند که مردم به او رأی دادند و حالا عملکرد آقای روحانی چگونه بوده است بحث جداگانه‌ای است. برخی به جای آنکه مسیر درست را طی کنند، تصمیم به طی کردن مسیر پوپولیستی گرفته‌اند، حتی یکی از تریبون‌دارهای معروف سخنان رکیکی را مطرح می‌کند که این سخنان تنها به آن جهت است که مردم به آنها بگویند به به این افراد چه سخنانی می‌گویند، اما غافل از این هستند که این سخنان تنها کشور را به سوی بحران سوق می‌دهد. آقایانی که اینگونه به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور هستند شاید قصدشان خیر باشد اما متاسفانه حاصلش بدبین شدن مردم به نظام است. در قم به راحتی به هر کسی رأی نمی‌دهند و باید با هزار روش یک نفر بیاید تا رأی بیاورد. همین آقای لاریجانی اگر در لیست امید قرار نمی‌گرفت قطعا رأی نمی‌آورد و دوستان دیگر هم اگر مراجع و بزرگان حوزه آنها را تایید نکنند به این راحتی رأی نمی‌آورند. حالا می‌خواهند مطرح کنند که بله ما نگران معیشت شما هستیم، نگران آینده شما هستیم، نگران اشتغال شما هستیم و به همین جهت هم رئیس جمهور را استیضاح می‌کنیم. خودشان هم می‌دانند که این موضوع حاصلی نخواهد داشت و بیش از 70-80 درصد دلیل برای آن است که به مردم بگویند مردم ما به فکر شما هستیم و رأی آینده‌شان را از منظر خودشان هم تنظیم می‌کنند و به باور من چنین موضوعی هم نتیجه نخواهد داشت.

آیا دست‌های پشت پرده این استیضاح با شعاری که در راهپیمایی 22 بهمن در شهر قم علیه آقای روحانی مطرح شد که«تا عید خدا کند نمانی» با یکدیگر ارتباطی دارد یا خیر؟

در این حد می‌توان توضیح داد که فرد دیگری به جز جریان تندرو جرأت چنین اقداماتی را ندارد که یک روز روحانی را با استخر فرح و روز دیگر به کنار رفتنش تا عید نوروز، روز دیگر با اینکه کفایت ندارد و امروز هم با استیضاح تهدید می‌کند، قطعا یک جریان منسجمی که دارای دایره مصونیت آهنین است دست به چنین اقداماتی می‌زند. شما به عنوان یک خبرنگار اگر چنین سخنانی را مطرح کنید هم دولت شکایت می‌کند، هم اصولگرایان شکایت می‌کنند. بنابراین این شعارها قطعا از یک آبشخور بدون تردید سازمان‌دهی‌شده است، نشات دارد.

منظورتان از جریان تندرو، جریان پایداری‌ها است؟

دوستان پایداری بسیار صریح‌اللهجه هستند و سخنانشان هیچ زمانی در لفافه نبوده است. به غیر از جریان پایداری مگر فرد یا گروه دیگری جرأت مطرح کردن چنین مباحثی را دارد؟ اینها یک روزی می‌گفتند که احمدی‌نژاد نظرکرده امام زمان(عج) است، همین‌ها می‌گفتند که پشت سر احمدی‌نژاد سخن گفتن گناه است و هر کسی پشت او سخن می‌گوید باید دهانش را آب بکشد. این افراد به همین راحتی روحانی را با استخر فرح تهدید می‌کنند. انتقادات به آقای روحانی بسیار جدی است امااینکه او را در 14 محور به استیضاح بکشند مناسب نیست. یاد دارم هنگامی که در مجلس قصد سوال پرسیدن از رئیس دولت دهم را داشتیم «واسلاما» راه انداخته بودند که شما قصد سوال از رئیس‌جمهور را دارید؟ به من بارها گفتند که شما به دنبال سیاه‌نمایی هستید. ما می‌دانیم که بعد از انقلاب بیشترین هزینه را دولت‌های نهم و دهم بر دوش ملت سوار کرده، اما همین دوستان مطرح می‌کردند که شما سیاه‌نمایی می‌کنید. به من می‌گفتند که دولت احمدی‌نژاد دولت مکتبی است. به هر صورت امیدوارم که هرچه خیر است همان نصیب ملت شود.

بنابه فرمایش امام راحل مجلس در رأس امور است، مقام معظم رهبری هم مطرح کردند که سلایق شخصی خود را درگیر موضوعات ملی نکنید. چرا نمایندگان فرمایشات امام و همچنین مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب عملکرد خود قرار نمی‌دهند؟ آیا این نمایندگان به دنبال منافع دیگری هستند؟

نمی‌توان به آسانی گفت که نمایندگان به دنبال منافع فقط خود هستند. واقعیت نگاهشان این است. کسانی که قبل از انقلاب هیچ خطی برای نظام ننوشتند و هیچ قدمی در دوران دفاع مقدس برای کشور برنداشتند و امروز کاسه داغ‌تر از آش شدند. برخی امروزه سنگ نظام را به سینه می‌زنند که پیش از انقلاب حتی یکخط برای دفاع از امام راحل، مردم و مبارزات ننوشته و قدمی برنداشتند. حتی امام راحل به برخی از افرادی که هیچ حقی در انقلاب نداشتند اما بعد از انقلاب قصد داشتند تا برای خود جایی باز کنند سخنانی مطرح کردند. مقام معظم رهبری فرمودند که در حال حاضر صلاح نیست به این موضوعات دامن زد، چرا این افراد به این موضوعات دامن می‌زنند. واقعیت آن است که آنها درست می‌گفتند که اینها قصد دارند انقلاب را از مسیرش جدا کنند و متاسفانه در برخی از قسمت‌ها هم موفق شدند. هنگامی که لیدر انقلاب را ترور کردند، هنگامی که قانونمندترین فرد انقلاب یعنی شهید بهشتی را ترور کردند قطعا لطمه جبران‌ناپذیری را به انقلاب وارد کردند حالا دوستان کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند. یاد دارم وقتی رئیس دولت اصلاحات می خواست مراسم تنفیذش برگزار شود برخی مطرح می‌کردند که ما می‌خواهیم سر به تن او نباشد، شما می‌خواهید روز مبعث پیامبر این فرد را جهانی کنید؟ در هرصورت در طول تاریخ اینگونه مباحث بوده است. اما باید افراد وقت‌شناس باشند. هر فردی اگر به دنبال منافع ملی است باید وقت‌شناس باشد. استیضاح هم سر جای خود اما وقت‌شناسی اصلی‌ترین نشانه خرد در انسان است.

برخی مطرح می‌کنند هر انقلابی فرزندان خود را می‌بلعد اما این موضوع در انقلاب ما صحت ندارد.

رهبر انقلاب الجزایر اولین بار مطرح کرد که انقلاب‌ها بچه‌های خود را می‌خورند. بعدها شنیدم که آیت‌ا... منتظری این جمله را فرمودند «من شنیده بودم اینگونه جملات را اما ندیده بودم اما دیدم که انقلاب فرزندان خود را می‌بلعد» اشکال ندارد ببلعد اما اصل آن آرمان‌ها است که باقی بماند. چه جریان اصولگرای اصیل و چه جریان اصلاح‌طلب اصیل برای اداره کشور برنامه جامع ندارند. یکی از علت‌ها آن است که هنگام رخ دادن انقلاب در کشور، انقلاب کادرسازی نداشت و در بسیاری از قسمت‌ها سلیقه‌ای عمل شد چرا که برنامه نداشتیم و حاصل عدم برنامه‌ریزی آن شد که فرصت‌طلبان برنامه داشتند. حتی اصولگرایان دلسوز خردمند به حاشیه رفتند اما آنها برای خود حاشیه داشتند همانگونه که شاهد هستید آنها در برخی از قسمت‌ها تحصیل می‌کنند و آموزش می‌بینند و هنوز آموزششان تمام نشده جای استخدام و سمت‌هایشان در رده‌های بالا آماده است به این جهت که آنها برنامه دارند. نه اصولگرایان قاعده‌مند دلسوز کشور برنامه‌ای برای اداره کشور داشتند و نه اصلاح‌طلبان و هنوز هم برنامه‌ای ندارند و به همین جهت بهترین زمان برای فرصت‌طلبان است که رخنه کنند در حوزه‌های مختلف. شما نگاه کنید جنگ را چه کسانی اداره کردند؟ بهترین فرماندهان این کشور که دلسوزترین بودند در همان چند سال ابتدا همگی شهید شدند چون معتقد بودند که با تمام وجود برای بقای نظام و حیثیت مردم و مملکت و مردم باید فداکاری کرد و رفتند. برخی دلسوزان هم یا شهید شدند و یا این موضوع را بوسیدند و کنار گذاشتند، چرا که به دنبال درگیری در کشور نبودند و امروز هم اگر شاهد هستید که جریان اصیل اصلاح‌طلبی در بسیاری از موارد کوتاه می‌آید به این جهت است که اولویت اولش اسلام، ایران، مردم و نظام است وگرنه با این موقعیت ویژه‌ای که این جریان در موقعیت مردم قرار دارد زمین و زمان هم می‌دانند قطعا توانمندي‌های قابل ملاحظه‌ای دارد اما به واسطه اینکه کشور صدمه نخورد همیشه کوتاه آمده است اما یک جریان فرصت‌طلب همیشه به دنبال آن بوده که برای رسیدن به قدرت هر کاری را انجام دهد و به هر کسی دوست دارد تهمت بزند تا تنها در قدرت بماند و این موضوع جای بسی غصه دارد. مگر این دنیا تا چه اندازه ارزش دارد که برای بقای چند روز کرسی و صندلی حاضر بشوی تهمت به دیگران بزنی تا خودت بمانی. حاصل این تنش‌ها و بی‌برنامگی جریان اصلاح‌طلب و بی‌برنامگی جریان اصولگرای اصیل، حضور جریان فرصت‌طلب در بسیاری از قسمت‌ها و این به هم ریختگی که در حوزه اقتصاد، قضائی، فرهنگ، مدنی، اجتماعی، روابط خارجه و دیگر حوزه‌ها مشاهده می‌شود، است. تاکنون افرادی که در حوزه وزارت خارجه قرار داشتند از جریان اصولگرا انتخاب شدند بالاخص اصولگرایی که خیلی هم از خودگذشتگی در طول تاریخ از خود نشان نداده‌اند.

سخن پایانی شما درباره مطرح شدن استیضاح آقای روحانی چیست؟

استیضاح حق نماینده است چرا که مردم و قانون اساسی این حق را به آنها واگذار کرده است اما شناخت زمان دقیق استیضاح و استیفا کردن از این حق و حق مردم هنر است که اگر کسی نماینده حقیقی مردم باشد بجا عمل می کند، نه الان که ما کسری بودجه داریم و از هر سوی محاصره هستیم. دوستان شاید این موضوع را یا می‌دانند و یا اگر نمی‌دانند، بدانند که دولت این کار را کرده است، برخی از کشورها قصد خرید نفت از ما را دارند. جالب است که بدانند آمریکا برای هرکدام از این کشورها یک ایرانی که مسلط به امور اقتصاد و کنترل است قرار داده که اگر مشکلی ببیند، بگیرد و اعلام کند که اینها خط قرمز تحریم‌ها را رد کردند. با این شرایط بیاییم مطرح کنیم که آقای روحانی فعلا بروید کنار؟ اگر روحانی کنار برود چه کسی را قصد دارید بیاورید؟ بله روحانی دارای خطا و اشتباهاتی است که قابل رفع است اما چه کسی را قصد دارید جای او بیاورید؟ با چه هزینه‌ای قصد تغییر او را دارید؟ مگر کشور توان تحمل انتخابات زودرس آن هم در حوزه ریاست جمهوری را دارد؟ دوستانی که قصد استیضاح آقای رئیس‌جمهور را دارند بدانند که نباید نا خواسته به آسیاب اسرائیل، عربستان و آمریکا آب بریزند تا چرخش آن زیاد شده و با قدرت بیشتری بچرخد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی