تیتر امروز

محمد قوچانی: با این قانون اساسی به توسعه نمی‌رسیم/ یک جریان معتقد است که توسعه خلاف شرع است/ تا یک جامعه مدنی شکل نگیرد، توسعه محقق نمی‌شود
واکاوی چرائی عدم توسعه در ایران در گفت‌وگوی دیدار با مدیر مسئول ماهنامه آگاهی نو

محمد قوچانی: با این قانون اساسی به توسعه نمی‌رسیم/ یک جریان معتقد است که توسعه خلاف شرع است/ تا یک جامعه مدنی شکل نگیرد، توسعه محقق نمی‌شود

اهمیت موضوع عدم توسعه در ایران بهانه گفت و گو با محمد قوچانی، روزنامه نگار شد؛ او معتقد است: در هر کشوری تا یک جامعه مدنی شکل نگیرد، توسعه محقق نمی شود.
لازم نیست خواص جایی بروند
افاضات اضافه

لازم نیست خواص جایی بروند

عوام الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود نوشت: بر خلاف تبلیغات برخی از این رسانه‌های بیگانه وابسته، لازم هم نیست خواص جایی بروند. ما عوام خودمان داریم می‌رویم. داریم کم می‌شویم. داریم خودمان را می‌کشیم...
«کلینیک ترک بی‌حجابی» بازی با اعصاب جامعه!/ تابوی مذاکره تهران و واشنگتن شکسته می‌شود؟/ کادر درمان و دیوار کوتاه ناامنی!
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

«کلینیک ترک بی‌حجابی» بازی با اعصاب جامعه!/ تابوی مذاکره تهران و واشنگتن شکسته می‌شود؟/ کادر درمان و دیوار کوتاه ناامنی!

این چهل و ششمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد:

کمبود ۱۲۵ هزار مربی و مشاور در مدارس

News Image Lead

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره میزان کمبود مشاوره در مدارس گفت: هر ۱۲ دانش آموز یک مشاور نیاز داریم و اکنون با کمبود ۳۵ هزار مشاور روبروییم. مربی پرورشی استانداردهای متفاوتی دارد. حدود ۹۰ هزار مربی پرورشی نیز کمبود داریم.

کد خبر: ۱۹۹۹۹
۱۵:۴۸ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
دیدارنیوز - علیرضا کاظمی در سلسله نشست‌های خبری آموزش و پرورش در دهه مبارک فجر که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد با بیان اینکه معاونت پرورشی زاییده و مولود انقلاب است، گفت: تقدیم ۴۰ هزار شهید فرهنگی و جانباز و دهها هزار جانباز و آزاده یادآور شروع پرشکوه فرهنگیان در دفاع مقدس و انقلاب باشد.

وی افزود: معاونت پرورشی در دوره‌ای ادغام شد و پس از تصویب قانون احیای معاونت پرورشی، مجدداً تشکیل شد. اردوگاه‌ها از جمله فضاهای فرهنگی هستند در ابتدای انقلاب ۳۵ اردوگاه داشتیم که امروز به ۳۰۵ مورد رسیده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال قبل ۱۵ میلیون نفر روز اردو در فضاهایی که در اختیار آموزش و پرورش است برگزار کردیم، گفت: نمازخانه ها نیز در خود مدرسه‌ها می‌تواند منشا اثرات بسیاری باشد. در ابتدای انقلاب متداول نبود که مدارس نمازخانه داشته باشند اما امروز در ۵۳ هزار مدرسه نمازخانه استاندارد و نیمه استاندارد داریم. توجه به کانون‌های فرهنگی نیز مدنظر بوده است.
کاظمی با بیان اینکه ۳۰ کانون در ابتدای انقلاب داشتیم که اکنون به ۱۲۰۰ مورد رسیده است، اظهارکرد: به کتاب و کتابخوانی نیز توجه شده است و۶۳ هزار کتابخانه در مدارس داریم که رشد ۲۲۰ درصدی را نسبت به اول انقلاب نشان می‌دهد.

وی افزود: ۱۱۶ میلیون جلد کتاب داریم و سرانه کتاب ۵.۶ به ازای هر دانش آموز است. چهار تشکل رسمی سازمان دانش آموزی، بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی و سازمان جوانان هلال احمر فعال هستند که بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده‌اند.

کاظمی به بهره‌گیری از نهاد روحانیت در فضاهای مختلف در قالب ائمه جماعات اشاره کرد و گفت :۲۰ هزار نفر از روحانیون ائمه جماعات در مدارس هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دو ماموریت اصلی را برای خود تعریف کرده‌ایم، اظهارکرد: نخست غنی سازی اوقات فراغت و دوم بسترسازی برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در ساحت‌های تربیتی است. برگزاری اردوها، مسابقات فرهنگی، توجه به مناسبت‌های سیاسی و اجتماعی از دیگر برنامه‌هاست.

وی ادامه داد: شورای دانش آموزی، یاوران معروف، همیار پلیس، همیار مشاور و… از تشکل‌هایی هستند که به نهادینه شدن هنجارها کمک می‌کنند.

کاظمی با اشاره به مسابقات قرآنی در سطح کشور اظهار کرد: حدود ۳۰۰۰ حافظ کل قرآن در سال‌های نه چندان دور تحویل جامعه داده‌ایم. اکنون یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانش آموز در نهضت ملی حفظ قرآن شرکت کرده‌اند و سالانه هفت میلیون نفر رشته در مسابقات و رشته‌های مختلف قرآنی شرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: توسعه مهارت‌های ارتباطی، فضای مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از دغدغه‌های ماست. ۴۵ هزار مربی پرورشی و ۱۲ هزار مشاور در سطح مدارس داریم. مهمترین برنامه ما توسعه فرهنگ مشاوره و تلاش برای ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های دانش آموزان در بخش‌های مختلف است که در اداره کل امور مشاوره دنبال می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره طرح نظام جامع مشاوره اظهار کرد: این طرح در کمیسیون فرعی شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و منتظر طرح در صحن علنی است.

کاظمی درباره میزان کمبود مشاوره در مدارس گفت: هر ۱۲ دانش آموز به یک مشاور نیاز دارد و اکنون با کمبود ۳۵ هزار مشاور روبرو هستیم. مربی پرورشی استانداردهای متفاوتی دارد. حدود ۹۰ هزار مربی پرورشی نیز کمبود داریم البته معضل نیروی انسانی مربوط به همه حوزه‌هاست.

وی درباره بروز آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای کاهش آسیب‌ها اظهارکرد: همه آسیب‌ها نشات گرفته از کم مهارتی دانش آموزان، کاهش تاب آوری، خشونت و… است. سه میلیون دانش آموز متوسطه را در یک آزمون غربالگری شرکت دادیم، نیمرخ سلامت و نقشه خطرپذیری را ترسیم کرده‌ایم و برنامه‌های توانمندسازی را بر اساس ان تدوین و اجرا می‌کنیم. توسعه مهارت‌ها و فضایل اخلاقی در ۲۳ هزار واحد آموزشی در حال اجراست.

کاظمی افزود: طرح «نماد» نیز برای رسیدگی به مسائل اورژانسی اقداماتی انجام می‌دهد. تقویت هسته‌های مشاوره و تلاش برای توسعه و ترویج فرهنگ مشاوره و استفاده از ظرفیت خود دانش آموزان در قالب طرح همیار مشاور نیز دنبال می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه منشور حقوق دانش آموزی برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش داده شده است و امیدواریم مراحل خود را طی کند و به تصویب برسد، گفت: آیا دستاوردها و خروجی مجلس و شوراهای دانش آموزی نتیجه تربیت موفق سیاسی - اجتماعی نیست؟ ما در این زمینه خوب عمل کردیم و نسل جوانی شجاع و نقاد داریم.

وی افزود: در حوزه تربیت دینی قبول داریم که ممکن است به اندازه‌ای که در حوزه دینی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، انتظاراتمان برآورده نشده باشد البته اجبار و الزام در آموزه‌های دینی جایگاهی ندارد و ما هم آن را نمی‌پذیریم اما معتقدیم باید فضای مدارس آماده و مهیا باشد. جوانان مومن، متدین، انقلابی و دین باوری داریم که در صحنه اجتماع حاضر هستند و باید آنان را نیز ببینیم.

کاظمی با اشاره به ظرفیت حوزه علمیه گفت: ۱۸ تا ۲۰ هزار ائمه جماعات روحانی داریم، بیش از ۴۰۰۰ روحانی تبلیغی به مدارس اعزام می‌شوند و حدود ۳۰۰۰ طلبه مستقر به عنوان مشاوران دینی در مدارس داریم. اخیرا نیز طرح سربازطلبه را اجرا کرده‌ایم و ۵۰۰ طلبه تحت این عنوان مشغول هستند و امید است این ظرفیت به ۱۰۰۰ مورد در سال جاری افزایش یابد.

تعداد تنبیه بدنی در مدارس اندک است

وی درباره تنبیه بدنی دانش آموزان اظهارکرد: تنبیه بدنی را نمی‌پسندیم و آن را محکوم میکنیم. به نظر می‌رسد کمی در حق معلمان اجحاف می‌شود. در مدارسی با این گستردگی تعداد اندکی تنبیه صورت می‌گیرد. عدد بالا نیست اما فضاسازی سنگین است. توانمندسازی دانش آموزان و همکاران در حوزه بهداشت و سلامت روان را دنبال می‌کنیم. مشاوره فردی نیز انجام می‌شود و اگر موارد خاصی رخ دهد مرجع رسیدگی به تخلفات به آن رسیدگی می‌کند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی