
این سیزدهمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصابزاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته میپردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان گرامی میشود.
دیدارنیوز: به نام حضرت دوست؛ درود بر شما بینندگان و همراهان عزیز. اینجا استودیوی تلویزیونی دیدارنیوز و من لیلا قصابزاده با یک مجله اقتصادی دیدار همراه شما هستم.
گزیده خبرهای این مجله اقتصادی:
۱- «دلار برمیگردد، اما اعتماد نه!»؛ گشایش اقتصادی یا تکرار یک فریب بزرگ؟
۲- انفجار در شریان اقتصاد ایران؛ بندر شهید رجایی نفس تجارت را گرفت!
۳- بدعهدی در تحویل خودروهای فوری؛ صدای اعتراض مردم بلند شد
ویدیوی این مجله خبری را میتوانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید
دلار برمیگردد، اما اعتماد نه! گشایش اقتصادی یا تکرار یک فریب بزرگ؟
در حالی که فضای رسانهای از احتمال توافق جدید میان ایران و آمریکا و رفع برخی تحریمها پر شده، برخی کارشناسان هشدار میدهند که این گشایشها نهتنها پایدار نیستند، بلکه ممکن است مجدداً به توزیع ناعادلانه رانت، افزایش فساد و اتلاف منابع ختم شوند.
بازار ارز کمی آرام گرفته، بورس جانی گرفته، و مقامات از آیندهای روشن سخن میگویند. اما آیا واقعاً اقتصاد ایران ظرفیت جذب این فرصت را دارد؟ یا باز هم «پول بیبرنامه» وارد خواهد شد و میان گروههای خاص تقسیم میشود، بدون آنکه سفره مردم بزرگتر شود؟
در این باره گفتوگو میکنم با دکتر رضا ترکی، اقتصاددان. آقای ترکی با توجه به تجربه دوره برجام، آیا تکرار سناریوی توافق، بدون زیرساخت و شفافیت، میتواند چیزی جز تکرار همان فاجعه باشد؟ آیا این گشایش اقتصادی، باز هم به نفع طبقات بالا و مافیای اقتصادی تمام خواهد شد؟
انفجار در شریان اقتصاد ایران؛ بندر شهید رجایی نفس تجارت را گرفت!
انفجار اخیر در بندر شهید رجایی، یکی از اصلیترین گلوگاههای تجارت خارجی کشور، خسارات سنگینی به زیرساختهای گمرک وارد کرده است؛ گمرکی که سال گذشته نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار واردات و صادرات را به تنهایی مدیریت کرده بود.
با توجه به نقشی حیاتی این بندر در اقتصاد کشور، نیاز فوری به بازسازی و احیای آن وجود دارد. حتی آمریکا نیز در میان کشورهای واردکننده از این گمرک دیده میشود. هرگونه تعلل در بازسازی، تبعات جدی برای تجارت خارجی ایران خواهد داشت.
بدعهدی در تحویل خودروهای فوری؛ صدای اعتراض مردم بلند شد
شرکت مدیران خودرو با وعده تحویل فوری خودرو و دریافت مبالغ نقدی از بیش از ۳ هزار خریدار، از تحویل خودروها امتناع کرده و بهانههایی همچون مشکلات گمرکی، نبود مجوزهای دولتی و کمبود قطعه را مطرح میکند. این در حالیست که خریداران از دیماه پول خودرو را پرداخت کردهاند، اما پس از گذشت چند ماه همچنان بلاتکلیفاند. اعتراضها بالا گرفته و خواستار ورود سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده و تعزیرات هستند. خریداران تأکید دارند که باید جریمه تأخیر مطابق قرارداد به آنها پرداخت شود.
تغییرات مدیریتی در بانک ملی؛ نجارزاده رفتنی شد؟
شنیدهها حاکی از تغییر قریبالوقوع مدیرعامل بانک ملی ایران است و احتمالاً ابوالفضل نجارزاده به زودی جای خود را به مدیرعامل پیشین بانک پارسیان خواهد داد. این جابهجایی در ادامه موج تغییرات مدیران بانکی در دولت چهاردهم انجام میشود. نجارزاده که نزدیک به دو سال این سمت را بر عهده داشت، در حالی کنار میرود که بانک ملی با چالشهای مالی و مدیریتی جدی مواجه است. این تغییر با هدف بهبود عملکرد و بازسازی جایگاه یکی از مهمترین بانکهای دولتی کشور ارزیابی میشود.
«نفت بفروشیم، نان بخریم؟»؛ گشایش اقتصادی یا توهم موقت؟
با امیدواریهای تازه از مذاکرات ایران و آمریکا، بازارها به استقبال گشایش اقتصادی رفتهاند؛ از احتمال آزادسازی دلارهای بلوکهشده تا افزایش صادرات نفت. اما پرسش جدیتر این است: آیا این «گشایش» به بهبود واقعی میانجامد یا تنها مُسکن موقتی برای اقتصاد بحرانزده کشور است؟
کارشناسان هشدار میدهند که بدون اصلاحات عمیق، بازگشت به درآمدهای نفتی ممکن است دوباره اقتصاد را در چرخه وابستگی و تورم گرفتار کند. حالا همه نگاهها به این است که آیا این بار «فرصت دیپلماتیک» به «فرصت اقتصادی پایدار» تبدیل میشود یا نه.
در اینباره گفتوگو میکنیم با دکتر امیر عسگری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران. آقای عسگری، با فرض موفقیت نسبی مذاکرات و آزادسازی منابع، آیا این گشایش میتواند به بهبود پایدار اقتصاد منجر شود؟ همچنین کسبوکارها در این شرایط چه باید بکنند؟ آیا گذار به بازارهای بینالمللی برایشان ممکن است؟ و چگونه؟
نهضت ملی مسکن یا ساخت مسکن برای ثروتمندان؟ آمارها عدالت اجتماعی را زیر سوال میبرد!
سامانه جامع نهضت ملی مسکن در حالی آمار ساخت و ساز مسکن را برای دهکهای مختلف جامعه منتشر کرده که واقعیتها نشان میدهند که تمرکز بیشتر بر دهکهای پردرآمد، اهداف عدالت اجتماعی این طرح را به چالش کشیده است.
تا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴، بیش از ۲۳۶ هزار واحد مسکن برای سه دهک بالای درآمدی در حال ساخت است، در حالی که برای دهکهای پایین، تنها ۱۸۹ هزار واحد در دست ساخت قرار دارد. این توزیع ناعادلانه سوالاتی جدی درباره تحقق وعدههای این طرح و مشکلات پیشرو در تأمین منابع مالی، زمین و زیرساختها ایجاد میکند. تجربههای گذشته مثل طرح مسکن مهر، نشان داده است که تحقق این وعدهها به این راحتیها امکانپذیر نیست.
بازار ارز در برابر کاهش ایستاده؛ دلار چرا پایین نمیآید؟
با وجود سیگنالهای مثبت از مذاکرات ایران و آمریکا و امیدواریها به توافق، دلار همچنان در محدوده ۸۳ هزار تومان ثابت مانده و از کاهش بیشتر خودداری میکند.
دلار آزاد در حالی که به شدت افت کرده بود، حالا مقاومتی عجیب از خود نشان میدهد و این در حالی است که مرکز مبادله ارز و بازارساز بهطور جدی از کاهش قیمتها جلوگیری میکنند. برخی کارشناسان بر این باورند که حفظ شکاف قیمتی دلار آزاد و رسمی به نفع گروههایی خاص است. اکنون با پیشرو بودن دور چهارم مذاکرات، شفافیت و اقدامات واقعی برای کاهش نرخ ارز و تقویت ریال بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر میرسد.
پیشفروش سایپا: آیا سرمایهگذاری در طرحهای فروش خودرو ریسک محسوب نمیشود؟
گروه خودروسازی سایپا با آغاز دومین طرح پیشفروش خود در سال جدید، محصولات جدیدی را برای متقاضیان عادی عرضه کرده است، اما این طرح با چالشهای جدی برای خریداران مواجه است.
از جمله این چالشها، عدم مشخص بودن قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل، احتمال افزایش قیمت به دلیل نوسانات بازار و محدودیتهای متعددی مانند عدم امکان انتخاب رنگ دلخواه است. این در حالی است که سایپا به نظر میرسد به دنبال تامین نقدینگی از طریق پیشپرداختهای مشتریان است تا هزینههای تولید خود را پوشش دهد. اگرچه طرح پیشفروش ممکن است برای کسانی که نیازی فوری به خودرو ندارند جذاب باشد، اما خریداران باید تمام ریسکها و شرایط مبهم این طرح را قبل از ثبتنام مد نظر قرار دهند.
عوامل برنامه:
تهیهکننده و کارگردان: سهیل محمدیان
فیلمبردار: حسین بابازاده
مجری و سردبیر: لیلا قصابزاده
تدوین: نیکو مجدی
با تشکر از: امیر عسگری و رضا ترکی کارشناسان این برنامه