
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم درباره قانون حجاب در ایران و مشکلاتی که برخی از آقایان تندرو برای زنان ایرانی ایجاد کردهاند، گفت: آنچه که مشخص بود شرایط جامعه ما برای چنین چیزی آماده نبود. ممکن بود این قانون در دهه ۶۰ جواب دهد، ولی در دهه ۴۰۰ تا ۱۴۱۰ دیگر جواب نمیداد و اتفاقا این دستاورد وفاق بود.
دیدارنیوز: سخنگوی دولت پزشکیان میگوید قانون عجیب و غریب حجاب در دهه فعلی جواب نمیدهد.
فاطمه مهاجرانی در گفتگو با آرمان ملی درباره مسایل مختلف صحبت کرده که بخش مربوط به حجاب، رفع فیلترینگ از شبکههای اجتماعی و کنارهگیری اجباری محمدجواد ظریف از دولت را در ادامه میخوانید.
حجاب اجباری در ایران و کرامت انسانها
*حجاب یک مقوله فرهنگی و تربیتی است که بعد منجر به هنجاری میشود. طبیعتاً با مقولههای هنجاری و فرهنگی و تربیتی نمیشود با رویکردهای خیلی سلبی برخورد کرد. خروجیهای آن را دیدیم و سالهای سال است این را میآزماییم و بدیهیاست که این یکی از دستاوردهای وفاق است. اتفاقاً آن چیزی که یکی از دستاوردهای وفاق است و اتفاقا خوب میشود به عنوان نه دستاورد شخص رئیسجمهور که حتما اینگونه است، دستاورد دیدگاه رئیسجمهور در راستای وفاق از آن یاد کرد همین است.
مطلب مرتبط:
طاهره طالقانی: در قرآن برای حجاب مجازاتی نداریم/ برخورد خشونتآمیز با زنان از ۱۴۰۱
*به هر حال این دیدگاه است که باعث شد که آن قانون با محدودیتهایی که درونش بود اجرا نشود. من نمیگویم آن قانون سراسر ایراد بود، هیچ قانونی نیست که سراسر ایراد باشد، هیچ قانونی هم نیست که سراسر خوبی باشد، به هر حال همه قوانین جاهایی دارند که جای نقد باز است. ولی آنچه که مشخص بود شرایط جامعه ما برای چنین چیزی آماده نبود. ممکن بود این قانون در دهه ۶۰ جواب دهد، ولی در دهه ۴۰۰ تا ۱۴۱۰ دیگر جواب نمیداد و اتفاقاً این دستاورد وفاق بود.
*چند منظر برای این موضوع وجود دارد. یک منظر شرعی و فقهی است، یک منظر، منظر اجتماعی است یک منظر قانونی و یک منظر اجرایی است؛ لذا هم منظر شرعی را داریم که بالاخره اگر میخواهد تعریفی صورت بگیرد فقها باید این کارو انجام دهند. آنهایی که بلد این کار هستند باید این کار را انجام دهند. کما اینکه سالهای گذشته تحقیقی را مرکز پژوهشهای مجلس انجام داد تحت عنوان حجاب شرعی و حجاب عرفی که کار مفصلی بود و خیلی هم روی آن کار شد؛ لذا این موضوع از این منظر قابل بررسی است که قاعدتا یکسری تحقیقات بنیادین میخواهد که باید انجام شود. از منظر حقوقی باید بررسی شود که چقدر با حقوق شهروندی و چقدر با قانون اساسی ما و در کجاها تعارض پیدا میکند. دیگری از منظر اجتماعی است که چه پیامدهای اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و موضوعی که بسیار مهم است، مساله اجراست. واقعا ما چگونه میتوانیم آن را اجرا کنیم؟ در معاونت زنان و معاونت حقوقی با یکدیگر روی یک قانون جدید کار میکنند، ولی یا من باید سوال کنم ببینم به کجا رسیده یا باید خودتان از خود این عزیزان پیگیری کنید که ببینید دقیقا در چه وضعیتی است. آنچه مسلم است ما بر حفظ کرامت انسانها ایستادهایم.
رفع فیلترینگ از شبکههای اجتماعی
*موضوع حکمرانی فضای مجازی که جزو مطالبات مقام رهبری است و جزو منویات ایشان است که قاعدتاً دولتها باید آن را دنبال کنند، یکی از موضوعاتش این است در عین حالی که باید دسترسی به فضاهای مجازی وجود داشته باشد، باید حکمرانی شامل تولید محتوا را هم انجام دهیم. اینکه این موضوع الان دقیقا در کدام نقطه ایستاده را الان نمیتوانم پاسخ دهم، چون پاسخ دقیقی برایش ندارم. برخی اوقات موضوعات را تکرار میکنیم و مردم را خسته میکند و چون نمیخواهم این اتفاق بیفتد، ترجیح میدهم که پاسخ این سوال را هم فعلا نگه دارم و با آقای هاشمی صحبت کنم. چون من هنوز آخرین وضعیت را نگرفتهام. یکبار صحبتی شد که انشاءا... تا اسفندماه گشایشهایی حاصل میشود، ولی خب، عملاً به آخر اسفند نزدیک میشویم و زمان زیادی نمانده است؛ لذا به جهت اینکه دوباره نگویم بله یا خیر، ترجیح میدهم این سوال را نگه دارم و با مسئول مربوطه صحبت کنم. اگر پاسخ جدیدی بود اطلاع میدهم.
ظریف و قانون مشاغل حساس
*این قانون به گونهای نوشته شده که شما امروز اگر که کسی در خارج از کشور متولد شده باشد و بسیجی هم باشد، هیئت علمی دانشگاه هم نمیتواند باشد. چرا، چون به کارتابلی دسترسی دارد که به دولت وصل است. قانون به گونهای نوشته شده که خیلی دست و پا را میبندد. دولت ابتدا آمد روی تابعیت قهری دقیقا موضوع ظریف را بررسی کرد. ایشان در زمانی که دیپلمات یا دانشجو بود فرزنددار شد و فرزندشان بنا به قوانین آن کشور تابعیت قهری دارد و این تابعیت قهری باعث میشود که امروز از اینکه بخواهد در پستی باشد، منع شود. دولت یک لایحه دو فوریتی داد. دو فوریتش رای نیاورد، ولی خود لایحه رای آورد و خود لایحه الان در کمیسیون اجتماعی مجلس است و ما امیدواریم مجلس این را سریعتر به خروجی برساند. نه فقط برای شخص ظریف بلکه برای سرمایههایی که ما در این کشور داریم. ما باید با همه سرمایههایمان این کشور را بسازیم. انسانهایی که در خارج از کشور که تحصیل کردهاند آدمهای تحصیل کردهای هستند که آن طرف رفته بودند و خوب این قانون الان دست را بسته است.