تیتر امروز

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود
افاضات اضافه

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود

عوام‌الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود بابت دستاوردهای شگفت‌انگیز اخیر به او تبریک گفته و به ماجرای یک روزنامه و صبر ایوب هم اشاره کرده است.
حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران

این سی‌ و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

گستره دیپلماسی صلح ایران از لبنان تا قاهره

عراقچی در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود راهی ترکیه شده است. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های وزیر امور خارجه گسترش دنبال کردن دیپلماسی است.

کد خبر: ۱۷۴۱۱۴
۱۱:۲۲ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳

گستره دیپلماسی صلح ایران از لبنان تا قاهره

دیدارنیوزـحسن بهشتی پور: عراقچی در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود راهی ترکیه شده است. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های وزیر امور خارجه گسترش دنبال کردن دیپلماسی است و رئیس دستگاه دیپلماسی نباید خانه نشین باشد، بلکه در راستای گسترش دیپلماسی و تعاملات بیشتر با کشور‌های مختلف اقداماتی اساسی انجام دهد که عراقچی سفر‌های منطقه‌ای را در این راستا انجام می‌دهد.

با توجه به افزایش بحران منطقه‌ای و تنش افزایی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و کشاندن دامنه تنش به ایران، عراقچی در ابتکاری دیپلماتیک تلاش کرد با سفر به لبنان که با شجاعت تمام انجام شد، حضور و پشتیبانی مردم و حاکمیت ایران را از مردم لبنان و حزب الله را اعلام کند.

متعاقب آن، با سفر به سوریه هماهنگی‌های لازم را ناظر بر تقویت جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار داد. سفر وزیر امور خارجه به قطر و عربستان برای اتمام حجت ایران بود با تأکید بر اینکه کشور‌های مختلف نباید آسمان خود را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهند؛ لذا شاهد اعلام رسمی کشور‌های یاد شده با تأکید بر این بودیم که آسمان خود را برای حمله به ایران در اختیار این رژیم قرار نمی‌دهند.

سفر عراقچی به عراق نیز در راستای هماهنگی و حمایت از محور مقاومت در منطقه غرب آسیا و اقدام مشترک در برابر جنایات اسرائیل در غزه و لبنان بود. همچنین سفر به عمان علاوه بر دنبال کردن توسعه روابط دوجانبه و امکان مذاکرات با طرف یمنی در عمان، در راستای پل ارتباطی این کشور با آمریکا موضع گیری قاطع درباره روند گفتگو‌های غیر مستقیم با آمریکا را شاهد بودیم.

آمریکا با ارسال سامانه پدافندی تاد به رژیم صهیونیستی قصد دارد معادله و توازنی که به دلیل عملیات «وعده صادق ۲» ایران به نفع محور مقاومت تغییر کرده بود و ضربه پذیر بودن رژیم صهیونیستی را اثبات کرد، برهم بزند. اعلام قطع مذاکره غیر مستقیم ایران با آمریکا از سوی عراقچی ان هم در عمان پیام آشکار و واکنش دقیقی از سوی ایران به این تصمیم آمریکا بود. به نظر می‌آید آمریکا به دنبال آزمایش پدافند تاد برای واقف شدن به میزان کارایی آن هستند، یعنی مترصد هستند ببینند این سامانه در شرایط جنگ واقعی چقدر کارایی دارد؛ زیرا سامانه پاتریوت کارایی چندانی نداشت، لذا شرکت‌های اسلحه سازی در این فرصت به دنبال بازاریابی هستند و مایلند اینبار سامانه تاد را در عملیات واقعی آزمایش کنند.

علاوه براین بنا بر درخواست وزیر امور خارجه چین برای صحبت با وزیر امور خارجه ایران و تبادل نظرات و گفتگو در سفارت ایران در مسقط، نشان از تحرک جدید چین در تحولات غرب آسیا دارد، زیرا طرف چینی می‌داند اگر می‌خواهد روند واردات انرژی از منطقه غرب آسیا به سهولت انجام شود نباید در برابر جنایات اسرائیل در غزه و لبنان بی تفاوت بماند. تداوم دیپلماسی ایران در اردن با توجه به اینکه امان یکی از پایتخت‌هایی بود که در عملیات موشکی فروردین گذشته ایران آسمانش را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده بود، بسیار حائز اهمیت است.

لازم بود ایران با طرف اردنی اتمام حجت کند که بودن در جبهه رژیم صهیونیستی به این معناست مقابل جبهه مقاومت قرار دارد و اردن باید تبعات این سیاست غلط را بپذیرد. به نظر می‌رسد ایران در سفر وزیر امور خارجه به اردن پیام آشکاری داد که برای اردن بهتر است مانند قطر و عربستان بی طرف بماند و اگر از حقوق فلسطینیان دفاع نمی‌کند، لااقل در جبهه رژیم صهیونیستی قرار نگیرد.

با توجه به اینکه مصر و ترکیه ازجمله بازیگران فعال در روند تحولات غرب آسیا به شمار می‌روند و وزیر امور خارجه ایران سفری به مصر انجام داده است که مجموعه مذاکرات در آنجا نشان می‌دهد ایران به دنبال صلح و راه حل‌های دیپلماتیک است. طرف مصری که در سال‌های اخیر بعد از عادی سازی روابط ایران و عربستان به بهبود مناسبات تهران – قاهره تمایل نشان داده است، به نظر می‌رسد فرصت دیدار آقای عراقچی در راستای ایجاد دریچه‌های باز برای گفتگو به جای لفاظی‌های سیاسی خواهد بود، زیرا در سال‌ها گذشته طرف مصری سیاست خوابیدن در وسط لحاف دیپلماسی را دنبال کردند و تلاش داشتند از دو طرف امتیازگیری کنند.

اما آن‌ها به خوبی می‌دانند جنایت اسرائیل در غزه اگر مهار نشود، امکان گسترش آن در صحرای سینا وجود دارد. عراقچی در همه سفر‌های منطقه‌ای خود بر این نکته بسیار مهم تأکید کرده است ایران پای همه چیز ایستاده و با هر تهدیدی مقابله می‌کند، یعنی ایران صرفاً دنبال دیپلماسی نیست، بلکه با دنبال کردن سیاست کمک به استقرار صلح و امنیت از طریق گفت‌وگو با کشور‌های صلح طلب و مقابله با جنایت اسرائیل در منطقه است. آنچه وزیر امور خارجه در سفر‌های منطقه‌ای عنوان کرده نشان دهنده قوت ماست و اینکه ایران آمادگی دارد با هرگونه تجاوزات رژیم صهیونیستی برخورد کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی