تیتر امروز

زیباکلام: بین مسئولان و واقعیات، دیوار وجود دارد!/ بخارایی: می‌خواهی به آمریکا احترام بگذاری؟! پس به تبع آن، باید به اسرائیل هم احترام بگذاری!
بررسی عواقب جنگ ایران با اسرائیل در بستر ریاست جمهوری ترامپ در نشست اندیشکده سیمرغ باریخ

زیباکلام: بین مسئولان و واقعیات، دیوار وجود دارد!/ بخارایی: می‌خواهی به آمریکا احترام بگذاری؟! پس به تبع آن، باید به اسرائیل هم احترام بگذاری!

روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه، نشست اندیشکده سیمرغ باریخ با موضوع عواقب جنگ جمهوری اسلامی با اسرائیل در بستر ریاست جمهوری ترامپ، برگزار شد و نام‌های آشنا از جمله صادق زیباکلام، احمد بخارایی و مهدی مطهرنیا...
مریم جلالی: ضرغامی فرمانده بود و صالحی امیری استاد است/دیگر جای صنایع دستی در برنامه توسعه خالی نیست/صنایع دستی به رونق گردشگری و ارتقاء میراث فرهنگی کمک کرد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی

مریم جلالی: ضرغامی فرمانده بود و صالحی امیری استاد است/دیگر جای صنایع دستی در برنامه توسعه خالی نیست/صنایع دستی به رونق گردشگری و ارتقاء میراث فرهنگی کمک کرد

جامعه پلاس چند روز مانده به سی و هفتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، میزبان مریم جلالی معاون صنایع دستی بود؛ از او هم درباره عملکردش در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صحبت کردیم هم درباره...
از «جنبش مهسا» تا «ایستگاه وفاق» با علی شکوری‌راد
گفتگوی دیدارنیوز در برنامه «ایرانشهر» با دبیرکل پیشین حزب اتحاد ملت

از «جنبش مهسا» تا «ایستگاه وفاق» با علی شکوری‌راد

«ایرانشهر» در نخستین برنامه از سلسه‌گفتگوهای خود با موضوع «منافع ملی ایران» به سراغ علی شکوری‌راد، دبیرکل سابق حزب اتحاد ملت رفته و به بررسی ابعاد مفهوم «وفاق» در عرصه سیاسی امروز کشور پرداخته...
در بیست و دومین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام اکبرنژاد مطرح شد

بهترین نوع حکومت در عصر غیبت حکومت دموکراتیک است/ باید با مردم با رفق و مدارا و مهربانی برخورد کرد/ حجاب واجبی شرعی است، اما اجبار به حجاب از فجایع است

در بیست و دومین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام محمد تقی اکبر نژاد، مجتهد و مدرس حوزه درباره "پیامبر مکی- پیامبر مدنی" گفتگو کردیم.

کد خبر: ۱۷۳۷۳۳
۱۷:۴۱ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

بهترین نوع حکومت در عصر غیبت حکومت دمکراتیک است/ باید با مردم با رفق و مدارا و مهربانی برخورد کرد/ حجاب واجبی شرعی است، اما اجبار به حجاب از فجایع است

دیدارنیوز ـ حسین جعفری: در بیست و دومین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام محمد تقی اکبر نژاد مجتهد و مدرس حوزه درباره "پیامبر مکی- پیامبر مدنی" گفتگو کردیم.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

 

اکبر نژاد معتقد است محمد (ص) در دو دوره، فضا و اتمسفر متفاوت پیامبری کرد، دوره‌ی مکه و دوره‌ی مدینه، دوره مقهوریت و عدم قدرت در مکه و دوره مقبولیت و اقبال‌مردمی و اقتدار در مدینه. در دوره مکه هدف تبلیغ و ترویج ایمان و یارگیری بود و در دوره مدینه بدلیل بسط و گسترس و تعمیق ایمان در مردم، دوره حرکت گام به گام بسمت تغییر رفتار و تعاملات مردم.

رفتار انبیاء بر مبنای سه قاعده بود؛ شناخت دقیق زمانه، فهم توان و ظرفیت‌های خود و اتخاذ مواضع با دقت و احتیاط و مراقبت کامل؛ و به همین جهت هدف پیامبر در دوره پیامبری مکه، استقرار و تقویت ایمان بود. البته پیامبر در مدینه و پس اقبال مردم و به حاکمیت رسیدن تغییر نکرد، همان رفق و مدارا و مهربانی را استمرار داد، اما بدلیل آنکه مردم قبولش داشتند و ایمان در دل‌ها مستقر شده بود، تغییر رفتار مردم بصورت گام به گام آغاز شد.

بهترین نوع حکومت در عصر غیبت حکومت دمکراتیک است/ باید با مردم با رفق و مدارا و مهربانی برخورد کرد/ حجاب واجبی شرعی است، اما اجبار به حجاب از فجایع است

بر همین مبنا و با تحلیل شرایط امروز دوران، این مدرس حوزه باور دارد که شرایط امروز ایران شرایط دوران مکی پیامبر است و لذا باید هدف ما، حفظ و تثبیت ایمان مردم باشد؛ و با استناد به برخی از احادیث تصریح می‌کند که مهمترین عمل مومنان در آخرالزمان حفظ ایمان است. یعنی برترین عمل در آخرالزمان حفظ ایمان است.

اکبر نژاد از دو نگاه به دین و رابطه با مردم سخن می‌گوید؛ نگاه مولوی به دین و نگاه ربوبیتی! از منظر مولوی خداوند و متولیان دین حکم می‌کنند و باید در هر شرایطی توسط مردم اجرا شود والا مجازات در انتظارشان است. اما در نگاه ربوبیتی خدا و پیامبر مربی مردم‌اند، در کنار مردم، گام به گام و با توجه به بسط و تعمیق ایمان برای تغییر و اصلاح رفتار‌های نادرست با همراهی قلبی مردم اقدام می‌شود. در این نگاه حتی حدود شرعی نیز اخلاقی و انسانی و از منظر تربیتی بصورت لطیف اجرا می‌شود.

از حکومت دینی پرسیدیم و پاسخ صریح شنیدیم که در عصر غیبت وظیفه‌ای برای تشکیل حکومت دینی نداریم و به همین دلیل بهترین نوع حکومت در عصر غیبت، حکومت دموکراتیک است که مومنان در کنار مردم بتوانند قوانین را با رضایت و پذیرش قلبی مردم بر مبنای ایمان به تصویب برسانند والا اجباری نخواهد بود. در این بخش از گفتگو گریزی به مساله پوشش زده و بیان کردند که گرچه حجاب ارزش و واجبی شرعی است، اما اجبار به حجاب از فجایع است.

اکبرنژاد معتقد است بدلیل اینکه دوره آخرالزمانی همانند دوره مکی پیامبر است لذا باید حداکثر رفق و مدارا و مهربانی با مردم‌صورت گیرد تا اساس ایمان مردم حفظ شود نه عمل به احکام! از خوانندگان فرزانه دعوت می‌کنم این گفتگو را از "دیدار اندیشه" مشاهده و مورد توجه قرار دهند.

این گفتگو ناتمام ماند و قرار شد ادامه بحث را در گفتگویی دیگر پی بگیریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
3
0
قانون همیشه مهربونی نیست بیش از حد مهربونی کردن الان تو خیابون دارن همو بغل میکنن ومی بوسن طولی نمیکشه شاهد جفت گیری دختر وپسرها دراماکن عمومی هستیم بالاخره باید باهاشون مهربون بود ناز کثافتکاریاشونم کشید شما درست نسگید حاج آقا امیرالمونین نسبت به مجرمین مهربون بوده واونارو حد نمی زده کلا هرج ومرج شما درست میفرمائید با دزد ها واختلاص گرا وقاتل ها هم باید مهربون بود
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۶
لطفا این دیدگاه های جنسی و مخربتون رو کنار بزارید کسی قرار نیست جفت گیری بکنه توی خیابون و ملا عام این شما و امثال شما هستن که می خوان این شاعبه رو ایجاد بکنن که مردم می خوان جفت گیری بکنن، وقتی جامعه و فرهنگ توسعه یافته باشه این موارد هم قانون مشخص و مدونی خواهد داشت در عین آزادی های اجتماعی فقط لازمه که از دیدگاه های جنسی و تبعیض آمیز دوری کنیم همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
0
4
اگر دلسوز دین و مذهب و عقاید مردم هستیم ، نباید دین را وسیله محدودیت حقوق و آزادی های مردم و مانع رسیدن به خواسته هایشان کنیم.

تاریخ نشان داده برای از بین بردن یک دین یا مذهب هیچ راهی موفقیت آمیز تر از حاکمیت سیاسی آن دین و مذهب نیست. شاید به همین دلیل است که کشورهای کمونیستی مثل روسیه و چین و کره شمالی و کوبا از بعضی حکومت ها، انقلاب ها، جریان ها، احزاب و افراد حمایت و همراهی می کنند.

وقتی شخصی معصوم نیست و تخصص کافی در یک موضوع را ندارد و از پشتیبانی آرای مردم هم برخوردار نیست وقتی مسئولیت سیاسی را بدست می گیرد می تواند ضربات جبران ناپذیری به دین و مذهب و عقاید مردم وارد کند.

در هر صورت همیشه این امکان وجود دارد آزادی ها، حقوق و خواست مردم در تعارض با حاکمیت دینی قرار گیرد و این می تواند موجب شود که پس از گذشت مدتی مردم در عقاید خود تجدید نظر کنند.https://liberaltheology.blogfa.com/
علیرضا میرزائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۸
0
0
سلام
در مورد مطالب آقای محمد تقی اکبر نژاد چند نکته قابل ذکر است؛
۱-با تعیین راهبرد کلی، هر نوع حکومتی در تعلیمات ائمه(ع)، غیر از حکومت دینی طاغوتی است. مقبوله عمر بن حنظله، صحیحه ابی خدیجه، اما الحوادث الواقعه و...هم ناظر به این بحث است. نوزده روایت را مرحوم نراقی در کتاب عوائد الایام در شان علما آورده و ده عنوان استخراج کرده است که دهمین عنوان این است :
در تمام حوزه هائیکه امام معصوم ولایت داشته و اعمال ولایت می کرده فقیه نیز حق ولایت دارد.
مرحوم محقق کرکی در جامع المقاصد، عبدالله مامقانی در کتاب هدایه الانام فی حکم اموال الامام، صاحب جواهر، آیت الله بروجردی در کتاب البدر الزاهر فی صلاه الجمعه و المسافر و امام خمینی در کتاب البیع و بسیاری از فحول و کحول علمای شیعه از روایتها استفاده ولایت فقیه و حکومت در دوره غیبت را اصطیاد کرده اند.
۲-روایتی را محدث قمی در جلد دوم سفینه البحار نقل کرده استکه که اشاره به قیام مردم قم است... کزبرالحدید لایضلهم العواصف.
همچنین روایاتی داریم مبنی بر قیام مردمی از مشرق زمین برای آماده سازی قیام‌جهانی.
یخرج الناس من المشرق فیوطئوا للمهدی سلطانه(کنز العمتل متقی هندی).
۳-روایاتی در سند صحیفه سجادیه، کتاب کافی، کتاب غیبت نعمانی داریم مبنی بر منع قیام قبل از ظهور حجت(عج).
در درایه الروایه اینگونه احادیث چند مطلب قابل توجه است:
الف_روایات معارض داریم. مثل دو روایت ذکر شده و قیام سید خراسانی، سید یمانی و...
ب_با مسلمات قرآنی مثل امر به معروف و نهی از منکر، نصح الائمه، تلاش برای اصلاح به قدر استطاعت، مخالف است.
ج_کدام ماموریت انقلابی و اصلاحی انبیاء و اولیاء بدون مشکل و اذیت و مزاحمت بوده است. پس قیامی که در آن مشکلاتی باشد دلیل بر ناحق بودنش نیست.
د_برخی از این روایتها همانند سند صحیفه منعی نیامده بلکه خبر داده که قیام احدی از ما اهل بیت(ع) که ناظر به عصر ائمه(ع) است، منجر به زحمت ما و شیعیان میشود. مثل قیام زید، یحیی بن زید، نفس زکیه ...
این خبر ناظر به دوره غیبت نیست.
و_روایات وارد شده در کتاب غیبت نعمانی ناظر به نهی قیام‌متمهدی هاست. یعنی مهدی های قلابی و دروغین. کسی در دوره غیبت قیام کند و ادعای مهدویت کند. چراکه ۱۳ روایت در باب پنجم این کتاب وارد شده است. هشت روایت مربوط کسانی استکه ادعای امام کنند و امام نباشند و پنج روایت مربوط است به کسیکه علم و پرچم برافرازد قبل از قیام حضرت حجت(عج) که صاحبش طاغوت است. چون در یک باب است حمل بر ادعای مهدویت است.
۴-بعد از انقلاب شیعه هویت پیدا کرده است و پتانسیل و ظرفیتی از آن ظهور کرده استکه در طول تاریخ شیعه از شروع غیبت کبرا یعنی سال ۳۲۹ سال وفات آخرین نایب خاص، بیسابقه است.
جریان شیعه تبدیل به عاملیت و کنشگری فعال و تاثیر گذار در جریانهای منطقه ای و جهانی شده اند و موجب سرافرازی پیروان اهل بیت(ع) گشته اند. مثل شیعیان لبنان، یمن و حدود بیست میلیون شیعه که بعد از انقلاب در نیجریه و چند میلیون در در تونس مستبصر شده اند.
۵-مبنای دمکراسی غربی مشروعیت و حقانیت هر چیزی بر اساس اکثریت عددی است. چگونه یک‌مسلمان معتقد به حقانیت دین حنیف اسلام و شیعه اثنی عشری می تواند این مبنا را بصورت بنیادی و فلسفی قبول کند؟؟؟
در منطق علمای شیعه هر حکومتی در دوره غیبت اغتصابی و اشغال جایگاه امامت است و فقط فقهاء به عنوان نواب عام استثنا شده اند.
مرحوم نائینی در کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله، با وجود پذیرش اضطراری مشروطه آن را حکومتی غاصبانه معرفی کرده استکه فقط عیبش از حکومت مطلقه پادشاهی کمتر است.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی