تیتر امروز

فاضل میبدی:ما جوانان را خسته کردیم/عزاداری جوانان نشانه دینداری آن‌ها نیست/ پاسخ به سوالات نسل
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک پژوهشگر دینی

فاضل میبدی:ما جوانان را خسته کردیم/عزاداری جوانان نشانه دینداری آن‌ها نیست/ پاسخ به سوالات نسل "زد" اگر قرار است حکومت را راضی کند،بی نتیجه است

دیدارنیوز در یکی دیگر از سری برنامه های جامعه پلاس با موضوع ارتباط نسل زد با دین به سراغ حجت الاسلام فاضل میبدی پژوهشگر دینی رفت. این گفت و گوی جذاب را ببیند.
صیانت از حقوق بشر، لازمه‌ی ضروری توسعه پایدار
"معیار" در گفت و گو با یک وکیل پایه یک دادگستری بررسی کرد

صیانت از حقوق بشر، لازمه‌ی ضروری توسعه پایدار

دیدارنیوز در یکی دیگر از برنامه های "معیار" با عباس کوچ نژاد، وکیل پایه یک دادگستری موضوع توسعه را به بحث و بررسی گذاشت، حاصل این گفت و گو را ببینید و بخوانید.
قید مطلقه در ولایت فقیه، فقه را از جمود و خشکی و محدودیت خارج می‌کند/ مردم می‌توانند، ولی فقیه را مورد سوال قرار دهند، اما ولی فقیه هم الزامی به پاسخ ندارد!
در بیست و یکمین برنامه دیدار اندیشه با مهدی رنجبریان مطرح شد:

قید مطلقه در ولایت فقیه، فقه را از جمود و خشکی و محدودیت خارج می‌کند/ مردم می‌توانند، ولی فقیه را مورد سوال قرار دهند، اما ولی فقیه هم الزامی به پاسخ ندارد!

در بیست و یکمین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی رنجبریان مدرس حوزه درباره "جایگاه نظریه ولایت فقیه در فقه و قانون اساسی" گفتگو کردیم.
یادداشتی از جهانفر دانش

آتش بزرگ در بیرون قلعه ایران

جهانفر دانش، دانش آموخته‌ی علوم استراتژیک یادداشتی درباره تحولات اخیر و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه نوشته که در دیدارنیوز می‌خوانید.

کد خبر: ۱۷۳۲۴۶
۰۹:۲۲ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳

آتش بزرگ در بیرون قلعه ایران

دیدارنیوز _ جهانفر دانش*: در طول تاریخ کشور‌ها برای در امان ماندن از حملات دشمنانشان همیشه از استراتژی ایجاد و تقویت خط دفاعی در خارج از مرز‌های خاکی استفاده می‌کردند به صورتی که اکثر توان نظامی کشور‌های رقیب صرف جنگ با خطوط دفاعی می‌شد که، کیلومتر‌ها از مرز اصلی کشور هدف فاصله داشت، در علوم استراتژیک نظامی به این استراتژی، استراتژی بیرون قلعه می‌گویند.

ایران نیز با دارا بودن مرز‌های خاکی و آبی پهناور در غرب آسیا در جهت حفظ امنیت مرزی و ژئوپلیتیکی اقدام به ایجاد و تقویت خطوط دفاعی (بیرون قلعه) کرده است. مرز‌های غربی ایران در طول تاریخ بخصوص در سده‌های اخیر همواره مورد هجوم گسترده و آشوب و جنگ بوده و هست.

عدم دسترسی به آب‌های آزاد (اقیانوس) و وجود گروه‌ها‌ی تروریستی و عدم وجود کشور‌های باثبات و قدرتمند و از طرفی وجود رژیم صهیونیستی به عنوان عامل اصلی تنش و جنگ‌ها، در غرب آسیا، وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا، حضور نظامی مستقیم آمریکا و ناتو در این منطقه، وجود درگیری‌ها مرزی کشور‌هایی همچون ارمنستان و آذربایجان، ترکیه و عراق و سوریه و ... از عوامل اصلی چالش‌ها در مرز غربی ایران است.

از این‌رو در دکترین امنیتی ایران. ایجاد و تقویت گروه‌ها و کشور‌های همسو و متحد با ایران در مرز‌های غربی و منطقه غرب آسیا به عنوان فوق استراتژیک ترین بیرون قلعه ایران تعریف شده است، حمایت از حزب الله لبنان، حکومت مرکزی عراق و حشد الشعبی عراق، حماس در فلسطین و دولت کنونی سوریه همه در راستای همین استراتژی تقویت بیرون قلعه تبیین می‌شود.

امروزه بیش از هر زمان دیگری منطقه غرب آسیا درگیر تنش بین کشور‌ها شده است از درگیری‌های مرزی، شمال غربی در منطقه قفقاز تا تنش‌ها در جنوب منطقه بالکان.

جنگ تمام عیار رژیم صهیونیستی با لبنان و حماس و ترور‌های پی در پی حکایت از نقشه بزرگ رژیم صهیونیستی اسقاطیل در منطقه غرب آسیا دارد. مشاهدات میدانی از تحرکات گروه‌های تروریستی مورد حمایت رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه و هلی برن بالای نیرو‌های نظامی به شمال شرقی اردن و تجمع تروریست‌ها در جنوب شرقی سوریه (دیرالزور) در کنار حملات پی در پی رژیم صهیونیستی به گروه‌ها و کشور‌های متحد ایران نشان از طراحی یک برنامه بزرگ برای وقوع جنگ در منطقه غرب آسیا می‌دهد. جنگی که ممکن است دامنه اش کل منطقه را شامل شود، جنگی که اگر با تشدید تنش بین روسیه و ناتو و ورود مستقیم آمریکا و ایران به مناقشه همراه شود، رسما جنگ جهانی سوم را شکل خواهد داد.

لازم است با بهره گیری از دیپلماسی فعال در عرصه بین المللی، با سرعت از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی برای هر نوع اتفاقی آماده شد. درایت و قاطعیت همراه عقلانیت استراتژیست‌های کشور در طراحی بهترین استراتژی‌ها می‌تواند ایران را پیروز بحران‌های پیش رو در منطقه کند.

*دانش آموخته‌ی علوم استراتژیک

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی