تیتر امروز

رضایی: این موجی که راه افتاد افغانستان ستیزی نیست، انسانیت‌زدایی است/ حسینی: وام ۱۰۰ میلیونی به افغانستانی‌ها کذب محض است
دیدار ویژه برنامه‌ای را با حضور نسل دوم مهاجران افغانستانی برگزار کرد

رضایی: این موجی که راه افتاد افغانستان ستیزی نیست، انسانیت‌زدایی است/ حسینی: وام ۱۰۰ میلیونی به افغانستانی‌ها کذب محض است

دیدارنیوز در ادامه مناظره‌ای که درباره مهاجران افغانستانی داشت، این بار در ویژه برنامه جامعه پلاس میزبان دو نفر از مهاجران نسل دوم بود.
باز هم یکی از ما در غربت مرد
افاضات اضافه

باز هم یکی از ما در غربت مرد

عوام‌الملک این هفته از مسعود بابت توجه به فیلتر‌شکن‌فروش‌ها تشکر کرده و با اشاره به درگذشت «فریدون» در غربت می‌گوید که مردن ما عوام، خیلی هم برای خواص مساله مهمی نیست.
ادعای اسرائیل؛ به ایران حمله می‌کنیم/ ایران: پاسخ کوبنده‌تر خواهیم داد/ اجماع داخلی برای تصویب FATF
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ادعای اسرائیل؛ به ایران حمله می‌کنیم/ ایران: پاسخ کوبنده‌تر خواهیم داد/ اجماع داخلی برای تصویب FATF

این سی‌ و چهارمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
از چشم جهان (۱۷۳)

تایم: تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان، مرحله‌ای خطرناک از جنگ با حزب‌الله

نیرو‌های اسرائیلی در ساعات اولیه سه‌شنبه وارد جنوب لبنان شدند، تا با آغاز تهاجم زمینی به لبنان، جنگ علیه حزب‌الله تشدید شده، جبهه‌ای دیگر از جنگ یک ساله اسرائیل با گروه‌های تحت حمایت ایران گشوده شود.

کد خبر: ۱۷۳۱۳۷
۱۴:۵۸ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳

 

تایم: تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان، مرحله‌ای خطرناک از جنگ با حزب‌الله

دیدارنیوز: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است

نویسندگان: جوزف فدرمن، اَبی سیوول، متیو لی
منبع: تایم
مترجم: حمید رضا بابایی


نیرو‌های اسرائیلی در ساعات اولیه سه‌شنبه وارد جنوب لبنان شدند، تا با آغاز تهاجم زمینی به لبنان، جنگ علیه حزب‌الله تشدید شده، جبهه‌ای دیگر از جنگ یک ساله اسرائیل با گروه‌های تحت حمایت ایران گشوده شود.

این تهاجم پس از چندین هفته ضربات شدید اسرائیل به حزب‌الله آغاز شده است، از جمله حملات هوایی هفته گذشته که به کشته شدن سید حسن نصرالله، رهبر دیرینه این گروه در بیروت منجر شد. هدف اسرائیل از این حملات، تشدید فشار به حزب‌الله است، که به دنبال جنگ تل‌آویو در غزه، موشک باران شمال اسرائیل را آغاز کرد. آخرین جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ درگرفت که یک ماه طول کشید.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد "حملات محدود و هدفمند زمینی را" علیه اهداف حزب‌‎الله در جنوب لبنان آغاز کرده است.
بر اساس این بیانیه، "این اهداف در روستا‌های نزدیک به مناطق مرزی واقع شده‌اند که تهدیدی سریع علیه جوامع ساکن شمال اسرائیل محسوب می‌شوند. "

درباره مدت زمان این عملیات زمینی چیزی اعلام نشده، اما ارتش اسرائیل اعلام کرده است که سربازان اسرائیلی در چند ماه گذشته در حال دیدن آموزش و آمادگی برای این تهاجم بوده‌اند. اسرائیل می‌گوید تا زمان تامین امنیت مناطق مرزی و بازگشت ساکنان آواره منطقه به منازلشان، به این عملیات علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد.

پیش از اعلام ارتش اسرائیل، مقامات آمریکایی گفته بودند که اسرائیل حمله زمینی محدودی را به داخل لبنان آغاز کرده است. به گفته ارتش اسرائیل، سه منطقه مرزی به عنوان "مناطق بسته نظامی" اعلام شده و فقط نیرو‌های نظامی به آن‌ها دسترسی خواهند داشت.

هنوز گزارشی از درگیری مستقیم میان نظامیان اسرائیلی و مبارزان حزب‌الله اعلام نشده است. اما در سراسر شب گذشته، واحد‌های توپخانه‌ای ارتش اسرائیل، جنوب لبنان را درهم کوبید و صدای حملات هوایی نیز در سراسر بیروت به گوش می‌رسید.

بلافاصله پس از اعلام اسرائیل به ساکنان سه ساختمان برای تخلیه آنها، دود از این مناطق بلند شد. حزب‌الله در جنوب بیروت حضوی گسترده دارد.

اسرائیل مرحله‌ای خطرناک را از جنگ آغاز کرده است

اسرائیل به دنبال پیروزی‌های اخیر خود علیه حزب‌الله، قوت قلب گرفته و به نظر می‌رسد مصمم است تا ضربه نهایی را به دشمن دیرینه خود وارد کند. اما عملیات زمینی، مرحله‌ای از جنگ است که خطرات بالقوه پیش بینی نشده‌ای دارد. این اقدام همچنین خطر تخریب بیشتر مناطق مختلف لبنان را به دنبال دارد، به ویژه در شرایطی که تا همین جا هم صد‌ها نفر از مردم لبنان در حملات اخیر اسرائیل کشته و صد‌ها هزار تن نیز آواره شده‌اند.

حزب‌الله جنبشی است که نیروهایش به خوبی آموزش دیده‌اند و گمان می‌رود ده‌ها هزار رزمنده و زرادخانه‌ای مشتمل بر ۱۵۰ هزار موشک در اختیار داشته باشد. آخرین مورد جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶، در شرایط تقریبا برابر برای دو طرف به پایان رسید.

اسرائیل و حزب‌الله، دو دهه گذشته را صرف آمادگی برای رویارویی بعدی کرده‌اند. در شرایطی که حزب‌الله در این مدت زرادخانه‌ای قوی ایجاد کرده، اسرائیل بابت آموزش و جمع آوری اطلاعات، هزینه‌های هنگفت صرف کرده است.

حملات هوایی اخیر که به کشته شدن اکثر رهبران ارشد حزب‌الله انجامید و همچنین انفجار در وسایل ارتباط جمعی بی‌سیم اعضای حزب‌الله نشان می‌دهد اسرائیل به شدت در رده‌های بالایی این گروه نفوذ کرده است.

حزب‌الله روز دوشنبه قول داد با وجود ضربات اخیر، به جنگ ادامه خواهد داد. نعیم قاسم قائم مقام دبیر کل حزب‌الله در بیانیه‌ای تلویزیونی اعلام کرد این جنبش برای عملیات زمینی آماده است. وی افزود فرماندهانی که به تازگی به شهادت رسیده‌اند، جایگزین شده‌اند.

هاشم صفی‌الدین پسرعموی نصرالله که مسئول نظارت بر امور سیاسی حزب‌الله است، چهره‌ای است که بیشتر از دیگران انتظار می‌رود جانشین سید حسن نصرالله شود.


تغییر تمرکز اسرائیل از غزه به لبنان

به گفته ارتش اسرائیل، در حملات هفته‌های اخیر، هزاران منطقه نظامی در بخش‌هایی وسیع از لبنان هدف قرار گرفته است. وزارت بهداشت لبنان نیز اعلام کرده است در دو هفته گذشته، بیش از هزار نفر کشته شده‌اند که یک چهارم آن‌ها زن و کودک بوده‌اند.

در ساعات اولیه دوشنبه، در حمله هوایی اسرائیل، یک ساختمان مسکونی در مرکز بیروت هدف قرار گرفت که در آن سه مبارز فلسطینی کشته شدند. به نظر می‌رسد هدف اسرائیل از این حمله، تاکید بر آن باشد که هیچ منطقه‌ای از تیررس آن خارج نیست.
به دنبال حملات حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر سال گذشته که در آن هزار و ۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ تن دیگر به اسارت گرفته شدند، اسرائیل جنگ خود را علیه حماس در غزه آغاز کرد. به گفته مقامات بهداشتی در غزه، در این جنگ تاکنون نزدیک به ۴۳ هزار نفر کشته شده‌اند که بیش از نیمی از آن‌ها زنان و کودکان فلسطینی هستند.

حزب‌الله در ابراز هم‌دردی با حماس، موشک باران اسرائیل را از ۸ اکتبر آغاز کرد.از آن زمان تاکنون اسرائیل و حزب‌الله تقریبا همه روزه به تبادل آتش پرداخته و در موارد متعدد در آستانه جنگ تمام عیار قرار گرفته‌اند، اما از ورود به چنین مناقشه‌ای خودداری کرده‌اند.

رهبران اسرائیلی سال‌ها است، حزب‌الله را به مخفی کردن سلاح و نیرو‌های مبارز در منازل مسکونی و سایر نقاط غیرنظامی در روستا‌های مرزی، متهم کرده‌اند. در هفته‌های اخیر، ده‌ها هزار غیرنظامی لبنانی از بیم عملیات کشتار ارتش اسرائیل، از جنوب لبنان گریخته‌اند.

اما در هفته‌های اخیر و هم‌زمان با کاهش شدت جنگ در غزه، اسرائیل به سمت شمال روی آورده و حملات خود را به حزب‌الله تشدید کرده است.

رهبران اسرائیلی می‌گویند که خواستار آن هستند تا حزب‌الله راه‌حل پیشنهادی آمریکا را که به جنگ سال ۲۰۰۶ پایان داد، اجرا کند. بر اساس آن طرح، حزب‌الله ملزم است تا ۲۰ مایلی (۳۰ کیلومتری) از مرز اسرائیل، عقب‌نشینی کند.


ضربات اساسی به حزب‌الله
حزب‌الله در هفته‌های اخیر متحمل ضربات اساسی شده است. پیش از ترور نصرالله، یک رشته انفجار‌های مرموز پیجر‌ها و سایر وسایل ارتباط جمعی بی‌سیم، که به اسرائیل نسبت داده شده است، به کشته شدن صد‌ها نفر در لبنان منجر شد که بسیاری از آن‌ها اعضای حزب‌الله بوده‌اند. در حملات هوایی اسرائیل نیز اکثر رهبران ارشد حزب‎‌الله کشته شده‌اند.

اما حزب‌الله به حملات موشکی به اسرائیل ادامه داده و همچنان تصور می‌شود هزاران مبارز را نزدیک مرز‌های اسرائیل مستقر کرده باشد.

حزب‌الله از قابلیت دفاع هوایی چندانی برخوردار نیست و این مساله به نیروی هوایی اسرائیل، در حریم هوایی لبنان آزادی عمل می‌دهد. اما عملیات زمینی اسرائیل علیه لبنان، بسیار چالش برانگیز خواهد بود. زیرا مبارزان حزب‌الله با منطقه کاملا آشنا هستند و در جوامع محلی مخفی می‌شوند.

توانایی‌های حزب‌الله همچنان نامشخص است. این احتمالا وجود دارد که حزب‌الله در حال عقب نشینی است تا منابع خود را حفظ و نبردی وسیع‌تر را آغاز کند. اما به دنبال نفوذ اطلاعاتی اسرائیل که ظاهرا در رده‌های بالای حزب‌الله صورت گرفته است، شاید این گروه در وضعیت آشفته قرار گرفته باشد.

برخی کشور‌های اروپایی، از دوشنبه خروج دیپلمات‌ها و شهروندان خود را از لبنان آغاز کرده‌اند. آلمان برای تخلیه خانواده‌های دیپلمات‌ها و سایرین، یک فروند هواپیمای نظامی به لبنان فرستاد. بلغارستان نیز برای خروج نخستین گروه از شهروندان خود از لبنان، یک فروند هوپیمای دولتی به این کشور اعزام کرد.

اسرائیل در لبنان تاریخی طولانی و خونین رقم زده است. اسرائیل در سال ۱۹۷۸ برای مقابله با مبارزان فلسطینی، تهاجمی کوتاه‌مدت به لبنان کرد. باز هم در سال ۱۹۸۲ به لبنان یورش برد و جنوب این کشور را به مدت ۱۸ ساال در اشغال داشت.

تشدید حملات اسرائیل به حزب‌الله، همچنین خطر گسترش جنگ در منطقه را درپی دارد، زیرا اسرائیل با یک رشته از دشمنانی روبرو است که از حمایت ایران برخوردارند.

اسرائیل همین هفته در پاسخ به حملا موشکی گروه حوثی در یمن، این کشور را هدف حملات هوایی قرار داد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به ایران نیز هشدار داده و مدعی شده است که اسرائیل قادر است هر نقطه‌ای را در خاورمیانه هدف قرار دهد.

آمریکا و متحدانش خواستار آتش‌بس شده و امیدوارند مانع از تشدید درگیری‌ها بشوند، زیرا در این صورت پای ایران نیز احتمالا به مناقشه باز خواهد شد و جنگی گسترده‌تر در منطقه درخواهد گرفت. اما نتانیاهو به این خواسته توجه چندانی نشان نداده است، زیرا ارتش اسرائیل توانسته است علیه دشمن دیرینه خود، دستاورد‌هایی حاصل کند.

فرانسه، که با لبنان روابط نزدیک دارد، نیز هم زمان با آمریکا خواستار آتش‌بس شده است. ژان نوئل بارو وزیر امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه به بیروت سفر کرد و از اسرائیل خواست از تهاجم زمینی به لبنان خودداری کند.

بارو همچنین از حزب‌الله خواست موشک پرانی به اسرائیل را متوقف کند، و افزود این گروه "مسئولیتی سنگین در اوضاع کنونی دارد، زیرا به انتخاب خود وارد مناقشه شده است. "

نجبیب میقاتی نخست وزیر لبنان نیز در پایان دیدار با بارو، گفت کشورش بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به آتش‌بس فوری متعهد است. بر اساس این قطعنامه، نیر‌های لبنانی پس از آتش‌بس، در جنوب این کشور مستقر خواهند شد. اشاره میقاتی، همان قطعنامه‌ای است که که به جنگ سال ۲۰۰۶ پایان داد، اما هرگز به صورت کامل اجرا نشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی